• Tue 3 Jan 2023 13:01
    2944 visningar
    5 svar
    5
    2944

    Åka flygplan med barn

    Hej,

    Jag har inte åkt flygplan än med mina barn som är 2 och 4 år. Vi ska utomlands och jag undrar hur gör ni när ni åker utomlands med tanke på bilbarnstol? 
    Tar ni med eller hyr ni när ni kommer fram? Jag är skeptisk till att hyra i landet vi ska till eftersom jag tror att deras standard på bilbarnstolar inte är som i Sverige. På den andra siden så kan jag inte ha bilbarnstolarna som vi redan har, inne på flyget för de är för breda. Måste evt köpa nya stolar, vad kan ni rekomandera? Jag vill gärna ha bakåtvänd stolar, men eftersom de evt ska vara inne på flyget så måste de nog kunde vändas i fall personen framför vill luta setet sitt längre bak när vi väl är uppe i luften. 
    Hur har ni gjort och vilka stolar är bra som man också kan använda på flygplanet? 
    Evt hade ni hyrt bilstol i det andra landet? Kan barnen då sitta själv i vanliga seten i flygplanet? 

  • Svar på tråden Åka flygplan med barn
  • Anonym (Frida­)
    Tue 3 Jan 2023 13:52
    #1

    På flygplanet sitter barnen i vanliga sätena, med midjebälte vid start och landning, precis som vuxna. (om tvååringen har fyllt två, annars sitter hen i knät på någon av er)
    När våra barn var i den åldern hyrde vi inte bil, utan höll oss till transferbuss, och sedan gick vi eller åkte lokalbuss. Nu vet jag inte vilket land ni ska till, men oftast är det framåtvänd stol till tvååringen och bältesstol/kudde till fyraåringen som går att få tag på. 

  • Anonym (M)
    Tue 3 Jan 2023 18:49
    #2

    Säger som ovan, på flygplanet har man inte bilstol utan de sitter i vanligt säte och de går hur bra som helst. vi har oxå undvikit att åka bil på stället, bara åkt transferbuss och sen hållt oss på sådana avstånd där vi kunnat gå. Sen går det väll att ta med bilstol som bagage, går väll under specialbagage som vagnen gör. dock kanske det kostar extra. 

  • Tue 3 Jan 2023 18:55
    #3

    Vi ska et ställe där de inte har buss så det går tyvärr inte. Kan man vara säker på att personalen behandlar bilstolen bra? Vet ju att de inte är särskilt försiktig med vanlig bagage

  • Anonym (Magnu­s)
    Tue 3 Jan 2023 19:05
    #4

    Vi har checkat in bilbarnstolen, gick som specialbagage. Kan det vara en lösning? Vi köpte till och med en speciell väska för bilbarnstolen. 

  • Wed 4 Jan 2023 01:42
    #5

    De svenska bilstolarna kanske inte ens är godkäna i det landet.
    Du kan ju alltid köpa nya stolar där om du inte litar på hyrbilsfirmans.

    Den mesta bagage behandlas inte varsamt nej. Det är en chansning. Ju fler flygplansbyten ju mer slitage.

Svar på tråden Åka flygplan med barn