• Anonym (Emelie)

Varför är jag aldrig glad/lycklig?

Jag är en kvinna på 40+,  gift med min stora kärlek och vi har tre barn i åldrarna 1-5 år, plus att jag har en tonåring sen tidigare relation.
    Men jag är inte glad, jag har inte den personligheten, helt enkelt.
    Redan i tonåren reagerade mina bästa och närmaste vänner på att jag aldrig var glad eller lycklig.  
    Visst hade jag då som nu vissa lyckliga och glada stunder, men de var mycket kortvariga.
    Det var jag som friade till min man, men ändå har jag inga minnen från vår vigsel.
    Jag minns att han sa på morgonen:  Är du inte glad?  Vi ska ju gifta oss idag!
    Jag älskar min man, men hade inget svar på att glädjen inte fanns där.
    Jag vill ju så gärna vara glad!  Jag älskar att skratta!   Men det känns som att jag är fångad i något.    Jag vill vara en glad, sprudlande och positiv människa, men det är jag inte, och jag avskyr den jag är! 

• Svar på tråden Varför är jag aldrig glad/lycklig?
  • Anonym (Melankoli)

Jag är likadan. Har aldrig varit på djupet lycklig. Melankoliskt lagd kallar jag det. Inte deprimerad i den betydelsen heller för på såna test får jag rätt låga poäng. Pessimist, realist, utan större förväntningar på livet är andra ord för att uttrycka samma sak för mig.

• Anonym (Emelie)
    Anonym (Melankoli) skrev 2023-01-04 13:06:36 följande:

Jag är likadan. Har aldrig varit på djupet lycklig. Melankoliskt lagd kallar jag det. Inte deprimerad i den betydelsen heller för på såna test får jag rätt låga poäng. Pessimist, realist, utan större förväntningar på livet är andra ord för att uttrycka samma sak för mig.

Det låter som jag, och melankolisk är nog ett uttryck som stämmer bra! 
      Jag har under åren tagit antidepressiva, då jag vid ett par tillfällen haft riktig depression.
    De hjälpte mot själva depressionen,  men de gör absolut ingen skillnad när jag är i mitt normala tillstånd.
    Jag är inte deprimerad nu, utan det är så jag är. 
    Blir faktiskt provocerad när en del envisas med att säga  "lyckopiller", för det stämmer ju såklart inte, vilket alla med erfarenhet redan vet...
    Tänk om det på riktigt fanns lyckopiller så att man kunde bli glad och sprudlande och beskrivas som "en frisk fläkt",  "glädjespridare" osv.
  • Anonym (Acceptans)
    Anonym (Emelie) skrev 2023-01-04 02:58:38 följande:

Jag är en kvinna på 40+,  gift med min stora kärlek och vi har tre barn i åldrarna 1-5 år, plus att jag har en tonåring sen tidigare relation.
    Redan i tonåren reagerade mina bästa och närmaste vänner på att jag aldrig var glad eller lycklig.  
    Visst hade jag då som nu vissa lyckliga och glada stunder, men de var mycket kortvariga.
    Det var jag som friade till min man, men ändå har jag inga minnen från vår vigsel.
    Jag vill ju så gärna vara glad!  Jag älskar att skratta!   Men det känns som att jag är fångad i något.    Jag vill vara en glad, sprudlande och positiv människa, men det är jag inte, och jag avskyr den jag är! 

Ursäkta om jag är övertydlig nu:

Men hur i hela friden ska du kunna vara glad, om du "avskyr" den du är?

Du behöver nog börja med att va snällare mot dej själv. Det är lätt, gäller även mej, att döma sej själv för hårt.. Följer du lagen och har ett trevligt sätt, duger du fint!

Inga trauman som behöver bearbetas?
  • Anonym (Melankoli)
    Anonym (Emelie) skrev 2023-01-06 03:34:08 följande:
    Det låter som jag, och melankolisk är nog ett uttryck som stämmer bra! 
      Jag har under åren tagit antidepressiva, då jag vid ett par tillfällen haft riktig depression.
    De hjälpte mot själva depressionen,  men de gör absolut ingen skillnad när jag är i mitt normala tillstånd.
    Jag är inte deprimerad nu, utan det är så jag är. 
    Blir faktiskt provocerad när en del envisas med att säga  "lyckopiller", för det stämmer ju såklart inte, vilket alla med erfarenhet redan vet...
    Tänk om det på riktigt fanns lyckopiller så att man kunde bli glad och sprudlande och beskrivas som "en frisk fläkt",  "glädjespridare" osv.
    Ett sånt piller skulle jag köpa direkt! Jag vet inte om det bara är vår personlighet att vara såna här. Eller om det är en blandning av personlighet, arv, miljö och upplevelser genom åren. Jag har ingen lösning på det heller. Ge upp, acceptera, äta massor med D-vitamin? Jag vet inte.
  • Anonym (Emelie)
    Anonym (Melankoli) skrev 2023-01-06 13:06:48 följande:
    Ett sånt piller skulle jag köpa direkt! Jag vet inte om det bara är vår personlighet att vara såna här. Eller om det är en blandning av personlighet, arv, miljö och upplevelser genom åren. Jag har ingen lösning på det heller. Ge upp, acceptera, äta massor med D-vitamin? Jag vet inte.
    Det finns ju en diagnos som jag tyvärr inte minns vad den heter, som innebär att man är konstant i ett lättare depressivt tillstånd.
    Med symptom som låg energinivå, pessimistisk, svårt att känna glädje, gråtmild, koncentrationssvårigheter, låg självkänsla, trötthet osv. 
    Jag har svårt att finna energi till att ta mig ur sängen på morgonen, både fysiskt och psykiskt.  
    Och jag har verkligen inte mycket energi.
  • Anonym (Melankoli)
    Anonym (Deppologen) skrev 2023-01-07 17:01:57 följande:
    Dystymi
    Så hette det ja, Även om jag säger melankolisk. Och allt stämde inte in på mig heller. Jag är absolut inte gråtmild eller har svårt koncentrera mig. 
  • Anonym (Lock)
    Anonym (Emelie) skrev 2023-01-04 02:58:38 följande:

Kan du uppleva som att det ligger ett lock på de lyckliga känslorna? 

Jag fick en lättare utbrändhet för 10 år sedan och sen dess ligger det ett lock på de sprudlande känslorna av nån anledning.. Jag känner på nåt sätt att dom finns där men är kvävda.. det är helskumt. 

Jag undrar också ofta varför det är så, men det är väl nåt i signalsubstanserna som är i obalans. Eller som nån tidigare skrev om obearbetat trauma? Det är ju en mycket tänkbar orsak.

• Anonym (Deppologen)
    Anonym (Melankoli) skrev 2023-01-07 22:16:25 följande:
    Så hette det ja, Även om jag säger melankolisk. Och allt stämde inte in på mig heller. Jag är absolut inte gråtmild eller har svårt koncentrera mig. 
    Du kanske bara har lite mycket omkring dig, för att det ska vara optimalt? Att gifta sig är stressigt, och att ha barn, många tätt. Det är ett gott liv. Finns tid för vila ibland? 
  • Anonym (Melankoli)
    Anonym (Deppologen) skrev 2023-01-07 22:34:45 följande:
    Du kanske bara har lite mycket omkring dig, för att det ska vara optimalt? Att gifta sig är stressigt, och att ha barn, många tätt. Det är ett gott liv. Finns tid för vila ibland? 
    Jag har alltid mått så här oavsett hur livet sett ut f.ö. Visst, det har varit mer körigt senaste åren, men måendet har nog i grunden nästan alltid varit densamma. Lite värre kanske numer, men absolut inte pga barn eller trötthet i sig. Mening med livet har jag pga mina barn, men inte den där lyckokänslan. Inte på djupet glädjen. Jag hatar vintern och mörkret dessutom. Allt känns bättre på våren så snart vänder det väl lite i alla fall. Märkligt nog känner jag mig som absolut mest tillfreds när jag får ligga i solen och pressa. Känna värmen, se ljuset, naturen, humlesurr- alltihopa får mig att må toppen. Minns att jag redan som barn mådde toppen av solen.
Svar på tråden Varför är jag aldrig glad/lycklig?