• Anonym (Vanlig svensk)

Vilken frikyrka passar mig?

Jag har inte så stor koll på den sfären direkt, är medlem i svenska kyrkan men inte direkt aktiv. 

Frikyrkorörelsen har jag noll koll på. Vet i princip ingenting.

• Svar på tråden Vilken frikyrka passar mig?
  • Anonym (Skut)

Så hur ska vi veta vad som passar dig om du inte alls vet vad du vill?

Jag skulle nog kolla in Missionskyrkan som första steg.

• Citronella

Hur ska vi veta det utan att du beskriver vad du tror på? Ett generellt tips är att besöka olika frikyrkor och bilda dig en egen uppfattning. 

• Anonym (ååå)
    Anonym (Vanlig svensk) skrev 2023-01-04 21:20:42 följande:
    Vilken frikyrka passar mig?

Jag har inte så stor koll på den sfären direkt, är medlem i svenska kyrkan men inte direkt aktiv. 

Frikyrkorörelsen har jag noll koll på. Vet i princip ingenting.

varför skulle du vara intresserad av en frikyrka om du knappt ens bryr dig om svenska kyrkan? 
    Du har inte så stor koll på den sfären säger du. 
  • Tow2Mater
    Anonym (ååå) skrev 2023-01-04 21:25:38 följande:
    varför skulle du vara intresserad av en frikyrka om du knappt ens bryr dig om svenska kyrkan? 
    Du har inte så stor koll på den sfären säger du. 
    Frikyrkor känns mer levande än den stela och nu i princip HBTQ certifierade svenska kyrkan.
  • Citronella
    Tow2Mater skrev 2023-01-04 21:29:37 följande:
    Frikyrkor känns mer levande än den stela och nu i princip HBTQ certifierade svenska kyrkan.
    Det finns väl inget negativt i att de är HBTQ vänliga. 
  • Anonym (Juno)

Det bästa är väl att du testar gå till dom du har nära dig och känner efter vilken som känns bäst.

• Anonym (Vanlig svensk)
    Anonym (Skut) skrev 2023-01-04 21:22:35 följande:

Så hur ska vi veta vad som passar dig om du inte alls vet vad du vill?

Jag skulle nog kolla in Missionskyrkan som första steg.

Missionskyrkan?
  • Anonym (Anonym)

Hej. 
    Som någon annan skrev gå runt och se hur det känns i de frikyrko-församlingar som finns på orten där du bor eller i närliggande ort. Jag är uppvuxen i frikyrkan men går på olika ställen inklusive Svenska Kyrkan. Sista tiden varit mest i sistnämnda då de har flera bra präster som är varmt troende. Nåt jag tycker om där är att det finns möjlighet till Nattvard varje Högmässa. Fint att bli påmind om vad Jesus gjorde på korset för oss. Valet handlar om att känna sig hemma och kanske också få vara delaktig i en gemenskap. Vill du ha mer karismatisk förkunnelse eller mer ritualer,kanske längtar du efter mer bön och lovsång? Lycka till. 

• Anonym (Tro (& tvivel))

Glöm inte att utöver svenska kyrkan och de traditionella frikyrkorna finns även katolska kyrkan och de ortodoxa kyrkorna, som kanske kan vara värda att besöka/kolla upp. Sedan är det ju så att det visserligen finns olika sätt att gestalta den kristna tron, fira gudstjänst osv., men i Kristus är vi alla ett och del av en och samma Kyrka. Vi är alla bröder och systrar i Kristus oavsett om vi är svenskkyrkliga, katoliker, missionsförbundare, baptister, pingstvänner, ortodoxa osv.  😊

• Anonym (Vanlig svensk)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-01-05 10:06:34 följande:

Hej. 
    Som någon annan skrev gå runt och se hur det känns i de frikyrko-församlingar som finns på orten där du bor eller i närliggande ort. Jag är uppvuxen i frikyrkan men går på olika ställen inklusive Svenska Kyrkan. Sista tiden varit mest i sistnämnda då de har flera bra präster som är varmt troende. Nåt jag tycker om där är att det finns möjlighet till Nattvard varje Högmässa. Fint att bli påmind om vad Jesus gjorde på korset för oss. Valet handlar om att känna sig hemma och kanske också få vara delaktig i en gemenskap. Vill du ha mer karismatisk förkunnelse eller mer ritualer,kanske längtar du efter mer bön och lovsång? Lycka till. 

Svk kyrkan har sina fördelar! Men här där jag bor är det en stor kyrka och inte så familjärt riktigt..
  • Anonym (Vanlig svensk)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-01-05 10:06:34 följande:

Hej. 

Svk kyrkan har sina fördelar! Men här där jag bor är det en stor kyrka och inte så familjärt riktigt..
  • Anonym (Vanlig svensk)

Frikyrkorna dock har jag ingen koll på. Är inte uppvuxen i  någon sådan församling och har egentligen ingen aning om vad som skiljer. Tänker spontant att en alltför konservativ och sträng kyrka skulle känna lite ovan om man säger så..

• Citronella
    Anonym (Vanlig svensk) skrev 2023-01-10 20:36:08 följande:
    Kolla upp Equmeniakyrkan i så fall de är rätt lika Svenska kyrkan. 

• Lynx123

Kanske en ide  att undersöka om något av allt det där har något värde alls? 

Svar på tråden Vilken frikyrka passar mig?