• Vattukvinna

    Fler som mår dåligt psykiskt och vill skriva av sig och stötta varandra?

    Vet inte riktigt var jag ska börja. Är 40+ med två barn och man. Har GAD som för mig innebär att jag för det mesta mår ok men ibland, sådär någon gång om året, har perioder med stark ångest som påverkar mig mycket och gör dagarna väldigt tunga och påfrestande. Mitt stora problem är att jag, i perioder när jag mår dåligt, lätt hamnar i katastroftankar om att jag aldrig kommer att må bra igen. Att jag aldrig mer kommer att vara glad, kunna slappna av eller njuta av saker. Trots att jag rent rationellt vet att jag kommer att må bra igen säger mina tankar/känslor något annat och så triggas ångesten. Har god kunskap om hur ångest fungerar, men när jag väl mår dåligt är det svårt att vara i ångesten och ta till rätt strategier. Har nu mått dåligt i ca tre veckor och börjar känna mig så uppgiven. Är det fler som känner igen

  • Svar på tråden Fler som mår dåligt psykiskt och vill skriva av sig och stötta varandra?
  • ulderborna

    Hej! Jag känner så igen mig. Har också GAD. Har egentligen hela mitt liv lidigt av psykisk ohälsa i olika former. 

    Gad är fruktansvärt, vet exakt hur du tänker och går igenom. Hur tar din man detta? Stöttar han dig? Min man tycker mest att jag överdriver och ska ?rycka? upp mig. Han har aldrig kunnat prata om såna känslor och vi har varit tillsammans i snart 13 år. 


    jag kan känna som dig i tankarna Kring Katastrof tankar. det här att det kommer aldrig kännas bra, allt kommer ändå bli dåligt osv. Jag ger liksom upp. Har alltid oroat mig mycket kring ekomoni, barnen skola, mitt arbete. Hur kommer allt bli? Jag lider väldigt mycket av hälsoångest om att någon i familjen eller jag själv ska drabbats av en dödlig sjukdom, dom tankarna finns inom mig i princip varje dag? för två månader sen hamnade jag i vad jag tror var en livskris. Fick fullkomligt panik en vecka ungefär.. visste inte vem jag var, vad jag skulle bli? Vad jag skulle göra? kände mig otillräcklig, barnen skulle inte behöva mig längre, jag är 35 år, tankarna och ett till barn kom. Skulle jag skaffa en sladdis? Skulle jag orka med det. Det var såå många tankar på en och samma gång, det var så fruktansvärt. aldrig upplevt detta på det viset. 


    Äter du medicin? Har du provat kbt? hur går du tillväga när tankarna och ångesten blir för mycket? 


    ta hand om dig 

  • Zoegazz

    En till med generell ångest här som gått i boost kbt nyligen vilket hjälpt mycket bra. Det är verkligen som att min hjärna tenderar att förvilla sig i märkliga upprepande tankebanor och jag måste lära om. Gick senast för ca 11 år sen. Undrar hur länge det håller denna gången. Ps, tror du hade fått fler svar om det gått att svara anonymt. 

  • Vattukvinna
    Zoegazz skrev 2023-01-06 16:10:39 följande:

    En till med generell ångest här som gått i boost kbt nyligen vilket hjälpt mycket bra. Det är verkligen som att min hjärna tenderar att förvilla sig i märkliga upprepande tankebanor och jag måste lära om. Gick senast för ca 11 år sen. Undrar hur länge det håller denna gången. Ps, tror du hade fått fler svar om det gått att svara anonymt. 


    Hur gör jag för att det ska gå att svara anonymt? Är verkligen ingen fena på Familjeliv. ☺️

    Både KBT och ACT tror jag mycket på. Har gått i samtal i omgångar, är kanske dags för en ny omgång. 
  • Vattukvinna

    Hej Ulderborna,
    Tack för ditt svar. Låter som att du också har det tungt. Ångest är verkligen ett skit. Galet hur de jobbiga tankarna kan ta över. Känner du att du tagit dig ur den kris du hamnade i för ett par månader sedan?

    Låter jobbigt att din man inte riktigt förstår hur svårt det är för dig. Så klart vill man inget hellre än att "rycka upp sig" när livet är tungt, om det bara vore så enkelt. Det är en av anledningarna att jag tycker det att skönt att prata med andra med liknande erfarenheter, som vet hur jobbigt och svart det kan kännas. Min man är vid det här laget ganska van vid att jag ibland hamnar i perioder då jag mår väldigt dåligt psykiskt. Han är ett stöd. Han tycker såklart att det är jobbigt att se att jag har det så tungt men gör samtidigt inte en så stor sak av det vilket jag tycker är skönt. Han är så övertygad om att jag snart kommer att må bättre igen, önskar att jag själv kunde vara lika övertygad.

    Jag medicinerar sedan länge med SSRI och har i omgångar gått i samtal. De strategier jag försöker använda mig av när jag har ångest är bl.a.:
    - att försöka vara i ångesten och inte kämpa emot (lättare sagt än gjort)
    - göra det jag planerat att göra och inte undvika saker
    - mindfulnessövningar tycker jag är till hjälp 
    - påminna mig själv om att tankar är just tankar och inget annat
    - försöka undvika mina säkerhetsbeteenden
    Vissa dagar går det bättre att använda dessa strategier och andra gånger är det svårare. 

    Känner du att du har strategier som är till hjälp för dig? 

Svar på tråden Fler som mår dåligt psykiskt och vill skriva av sig och stötta varandra?