• Tomas33

    Min sambo tror att jag slutat attraheras av henne

    Hej,

    Vi är nyblivna föräldrar sedan drygt en månad, och som många andra mammor kämpar min sambo med sin självbild efter graviditeten. Det är både otrivsel i den nya kroppen, och rädsla för att ha tappat sociala sammanhang som arbete, träning mm.

    Det som jag, i alla fall från sidan, upplever som jobbigast just nu - är hennes föreställning om att jag inte attraheras av henne längre. Detta tar sig uttryck i form av sägningar som "Du tänder inte på mig längre", "Jag är för tjock", "Du vill ligga med andra", osv. Jag försöker förklara att jag visst tänder på henne (både nu och under graviditeten), försöker styra in mys/samtal på sex men blir avvisad, försöker hålla om henne osv. (Vi har dock fortfarande sex ibland, men tyvärr mer sällan och mindre spontant än tidigare, vilket iaf. för mig inte känns så konstigt med tanke på att vi nu har ett litet barn att ta hand om.)

    Det spelar ingen roll vad jag säger eller gör, för min sambo har låst sig och hävdar nu att jag bara gör det "för att vara snäll". Frustrationen är tvådelad, eftersom jag dels ser hur dålig hon mår, dels själv blir (felaktigt) utmålad som en bad-guy som "inte vill ha henne längre".

    Tilläggas i sammanhanget bör nämnas några omständigheter som såklart gör situationen svårare:
    - Jag har (innan vi träffades) en historik av ett utsvävande sexliv, vilket jag nu lämnat bakom mig (men som ibland återkommer i tanken). Jag har valt min sambo och familjelivet för att det är det jag vill, men min sambo kan inte acceptera bilden av att jag bara vill ligga med henne.
    - Jag och min sambo har en ganska rå men hjärtlig attityd där vi ibland retar varandra, både för beteende och utseende (åt båda håll). (Jag har t.ex. själv gått upp ett antal trivselkilon under det senaste året, vilket jag helt klart fått höra.) Jag gjorde ett par gånger under graviditeten ett par mindre genomtänkta skämt om min sambos gravidmage, som jag i efterhand förstod tog mycket hårt. Jag har försökt förklara att dessa var skämtsamt menade och har upprepat bett om ursäkt (men det är som att dessa två mindre lyckade skämt för evigt bitit sig fast och överskuggar 100 komplimanger eller mer).
    - Det händer att jag klickar på bilder av lättklädda tjejer på instagram (även om jag i de flesta fall avhåller mig från detta)
    - Hon har i ett tidigare förhållande blivit bedragen av en kille som intygade att allt var bra, men som sedan var otrogen mot henne.

    Finns det någon som varit i samma situation som oss (som mamma eller partner) och som har några råd att dela med sig av? Jag vill så gärna få min partner att förstå att jag älskar och tänder på henne precis som hon är. Vad kan jag göra eller säga? Vad kan hon göra? Finns det tips på hemsidor, böcker, kurser etc. som kan hjälpa hennes självkänsla?

  • Svar på tråden Min sambo tror att jag slutat attraheras av henne
  • Anonym

    Sluta skämta om hennes kropp/utseende
    Var snäll mot henne
    Sluta visa intresse för instagramtjejer 
    Sluta prata om och kommentera kroppar

    Tålamod, tålamod och tålamod. Hon genomgår en stor förändring. Vänta dig ingen förändring den närmsta tiden. Var vid hennes sida när hon genomgår denna stora förändring så kommer ni gå stärkta genom detta.

  • Anonym (Teddy)

    Hon tycker alltså att hon får lov att skämta om din vikt men du får inte skämta om hennes för då ska det ältas i evighet? Och vad har ditt tidigare sexliv med er att göra? Hmm, personligen hade jag ju känt det som hyckleri, men vad vet jag.
    Du kan nog inte göra så mycket för att hjälpa henne, det ligger faktiskt helt hos henne. För vissa kan omställningen med att få barn vara svår, men då är det ens eget ansvar att söka hjälp. Vilket hon måste göra. Detta är ju inget som bara kom med föräldraskapet utan hon har ju alltid haft dålig självkänsla. Men hon kan inte låta det gå ut över dig något mer.

  • Stiffy

    Kan tänka mig flera anledningar. Svartsjuka och dåligt förtroende och självbild och hur är det, tänder hon/dras hon till dig eller är hon ointresserad? Tänker att det kan vara en form av projektion, att hon tappat lusten och istället för att ta tag i det själv, lägger skulden/problemet hos dig?

    Jag har haft liknande erfarenheter i tidigare relationer, dock utan barn och graviditet och då har det mer handlat om henne. Spelar nog inte så stor roll vad man gör. Men bra förslag som tidigare skrivit, att dra ner på skämten om kropp, sex och vikt och undvika bilder på lättklädda damer. Samtidigt behöver man inte gå som på glödande kol i en relation för att göra den andra till lags.

    Lycka till.

Svar på tråden Min sambo tror att jag slutat attraheras av henne