• Anonym (Instagram)

På Instagram - Hur gör man så det blir olika kategorier?

På Instagram har jag märkt att visa konton har olika kategorier. T:ex: ''Bilder på fester', ''natur'' och dylikt.

Jag har försökt klura ut detta, men har inte förstått hur man gör.

Tack på förhand!

• Svar på tråden På Instagram - Hur gör man så det blir olika kategorier?
  • jullisbullis1

Haha din sötis! 

det är händelser. Du vet det du bläddrar igenom längst upp på flödet? Dom kategorierna kan man skapa i efterhand på det man tidigare lagt upp. tex så var jag på konsert i sommar, så jag la upp i min händelse om det, nu har jag gjort en egwn kategori om just konsert som andra och jag själv kan kolla på i efterhand. då trycker man på + som är på sin egen sida och sen väljer du vad du vill ha med i din kategori. 

hoppas du blev lite klokare. 

• Anonym (Instagram)
    jullisbullis1 skrev 2023-01-06 08:55:35 följande:

Haha din sötis! 

det är händelser. Du vet det du bläddrar igenom längst upp på flödet? Dom kategorierna kan man skapa i efterhand på det man tidigare lagt upp. tex så var jag på konsert i sommar, så jag la upp i min händelse om det, nu har jag gjort en egwn kategori om just konsert som andra och jag själv kan kolla på i efterhand. då trycker man på + som är på sin egen sida och sen väljer du vad du vill ha med i din kategori. 

hoppas du blev lite klokare. 

Hm..Nej, jag vet fortfarande inte hur man gör. Men man lägger alltså upp bilder som vanligt, men sen då? Jag försökte göra så med dem bilder jag vill ha i en specifik kategori, men jag kunde inte klura ut hur man gjorde.
  • Anonym (Hurtig)
    Anonym (Instagram) skrev 2023-01-06 09:18:44 följande:
    Hm..Nej, jag vet fortfarande inte hur man gör. Men man lägger alltså upp bilder som vanligt, men sen då? Jag försökte göra så med dem bilder jag vill ha i en specifik kategori, men jag kunde inte klura ut hur man gjorde.

Menar du bilder i flödet eller stories (raden längst up som bara visas i 24h)? 

Vanliga inlägg kan man vad jag vet inte lägga i kategorier. 

• Anonym (Instagram)
    Anonym (Hurtig) skrev 2023-01-06 14:40:48 följande:

Menar du bilder i flödet eller stories (raden längst up som bara visas i 24h)? 

Vanliga inlägg kan man vad jag vet inte lägga i kategorier. 

Bilder i flödet måste det vara, för dem bilder jag har sett på andra, så är dem där hela tiden. Det är precis mellan av övriga bilderna där nere och själva profilbilden. Det ser ut som kategorier i alla fall. För vissa har skrivit vad det är för typ av bilder, så som ''familjebilder'' och ''festbilder'' o.s.v.
  • Anonym (Instagram)
    Anonym (Instagram) skrev 2023-01-06 17:15:07 följande:
    Bilder i flödet måste det vara, för dem bilder jag har sett på andra, så är dem där hela tiden. Det är precis mellan av övriga bilderna där nere och själva profilbilden. Det ser ut som kategorier i alla fall. För vissa har skrivit vad det är för typ av bilder, så som ''familjebilder'' och ''festbilder'' o.s.v.
    Bumpar. Hittar inte alls vart man skall fixa till så det blir ''kategorier''. Tack på förhand!
  • Anonym (Instagram)
    Anonym (Instagram) skrev 2023-01-07 01:11:08 följande:
    Bumpar. Hittar inte alls vart man skall fixa till så det blir ''kategorier''. Tack på förhand!
    Uppdatering: Jag har försökt ta hjälp med sökfunktion om hur man lägger dit stories. Och tydligen skall man klicka på någon ''kamera'', men jag hittar ingen sådan ikon. Däremot finner jag ett + ikon. Men då kan man endast lägga dit ett inlägg och efter att man lagt dit sin video/bild, så kan man inte lägga den i sin story?

Jag använder en dator/PC och det kanske därför det är så annorlunda?

Hur gör man så att det bli story/kategori, när man använder dator?

Tack på förhand!
  • Anonym (Hurtig)
    Anonym (Instagram) skrev 2023-01-06 17:15:07 följande:

Ah, nej det är stories. Men när du lägger till dom i kategorier så fnins dom kvar, till skillnad från vanliga stories som försvinner efter 24 timmar. :) 

Det var länge sen jag gjorde sån kategorier, men som jag minns så gör du först kategorin, säg "familjebilder". Sedan lägger du upp det du vill ha i kategorin som story. I inställningarna på storien kan du sedan lägga till den i kategorin! Dessa bilder kommer alltså inte finnas i ditt vanliga flöde, alltså i rutnätet av bilder. Hänger du med? Tänk på att om det är något du vill ha i en särskild ordning i kategorierna, så måste du lägga till dom i rätt ordning direkt, det går inte att flytta dom sedan. 

• Anonym (Hurtig)

Äsch, jag mindes fel. Du klickar först på plusset där kategorierna brukar ligga (har man inga finns det ett plus). Där väljer du en bild som finns eller har funnits som story. Därefter skapas kategorin! "Höjdpunkter" kallas det. Så där det står höjdpunkter sedan, när du gått vidare, det är det som blir kategorins namn. 

• Anonym (Instagram)
    Anonym (Hurtig) skrev 2023-01-07 08:29:32 följande:

Äsch, jag mindes fel. Du klickar först på plusset där kategorierna brukar ligga (har man inga finns det ett plus). Där väljer du en bild som finns eller har funnits som story. Därefter skapas kategorin! "Höjdpunkter" kallas det. Så där det står höjdpunkter sedan, när du gått vidare, det är det som blir kategorins namn. 

Pratar du via PC/datorn nu? För det enda som händer när jag klickar på pluset, så kan jag endast lägga bilder eller video från datorn.

Det finns inga fler alternativ så som: ''Skapa kategori''. ''Lägg detta i din kategori''.

Dessutom vet jag inte hur man skapar kategori. Så man kanske skall ta det först, hur man skapar kategori.
  • Anonym (Hurtig)
    Anonym (Instagram) skrev 2023-01-07 09:17:44 följande:
    Pratar du via PC/datorn nu? För det enda som händer när jag klickar på pluset, så kan jag endast lägga bilder eller video från datorn.

Det finns inga fler alternativ så som: ''Skapa kategori''. ''Lägg detta i din kategori''.

Dessutom vet jag inte hur man skapar kategori. Så man kanske skall ta det först, hur man skapar kategori.
    Nej, mobil. Men det verkar funka för mig på datorn också, när jag klickar på pluset får jag "Ny höjdpunkt" och så ska jag börja med att ge den ett namn. Höjdpunkt är alltså samma som kategori. 
  • Anonym (Instagram)
    Anonym (Hurtig) skrev 2023-01-07 21:31:15 följande:
    Nej, mobil. Men det verkar funka för mig på datorn också, när jag klickar på pluset får jag "Ny höjdpunkt" och så ska jag börja med att ge den ett namn. Höjdpunkt är alltså samma som kategori. 
    Märkligt. Vart ligger det där pluset du syftar på? Jag tänker på pluset i högra hörnet högst upp, precis ''profil''. Då kommer det inget ''höjd ´punkt'', utan då är det inlägg som gäller.
  • Anonym (Hurtig)
    Anonym (Instagram) skrev 2023-01-07 22:40:25 följande:
    Märkligt. Vart ligger det där pluset du syftar på? Jag tänker på pluset i högra hörnet högst upp, precis ''profil''. Då kommer det inget ''höjd ´punkt'', utan då är det inlägg som gäller.
    Åh ja, nu förstår jag. Vi pratar om olika. Kolla på din översta rad av bilder. Precis ovanför den första bilden finns ett till plus. Där gör du höjdpunkter/kategorier!
Svar på tråden På Instagram - Hur gör man så det blir olika kategorier?