• Anonym (T)

Stressäter, råd?

Hela våren åt jag sunt och tränade. Jag har ingen våg eftersom jag tenderar att bli fixerad men märkte att kläderna satt lösare och det syntes tydligt att jag hade gått ner i vikt.

I början av hösten gick det bra men sedan blev det mycket jobb och stress och jag trillade dit igen. Mina triggers är stress och sorg så det är en sorts tröstätande. 

Jag äter alltid nyttig mat med fibrer och nyttigt fett etc. men i mina dåliga perioder kan jag äta massor av kakor och godis. Det är inte ens gott men jag trycker i mig ändå. 

Nu har jag gått upp kanske inte allt men mycket. Det känns så trist och jag blir trött och besviken på mig själv. 

Hur 17 bryter man det här beteendet? Jag har bra självdisciplin i övrigt men det här är nästan som ett beroende och i stunden lurar jag mig själv. 

• Svar på tråden Stressäter, råd?
  • Lynx123

Ja du, det där kan vara lite knepigt! Personligen skulle jag föreslå att du försöker hitta en distraktion, tex att sitta och virka framför tv:n så att du gör något annat. Det bästa rådet jag någonsin fått är att skaffa en våg och bara väga mig en gång i veckan, aldrig mer. På så sätt blir du inte lika fixerad, samtidigt som du har bra koll på din vikt. Lycka till

Svar på tråden Stressäter, råd?