• Anonym (Ekonomiskt infantil)

Lön efter skatt

Hej

Jag jobbar heltid och har en lön på 34 500. Kollar jag på skatteverkets kalkylator så ska jag få ut cirka 26 500 i lön efter skatt, i den kommun jag bor. Men jag får bara ut ganska prick 25 000. Innebär det att min arbetsgivare drar för mycket skatt och att jag kommer få tillbaka 12 x 1500 kr, eller kan det vara andra saker som påverkar? Har inte sålt eller köpt fastigheter osv. 

• Svar på tråden Lön efter skatt
  • Anonym (-)

Det kan vara så att arbetsgivaren drar för mycket men det kan vara andra saker beroende på ev förmåner. Vad står det på lönebeskedet?

Anonym (-) skrev 2023-01-08 10:43:16 följande:

Det kan vara så att arbetsgivaren drar för mycket men det kan vara andra saker beroende på ev förmåner. Vad står det på lönebeskedet?

Har inga förmåner, får bara lön.
  • Anonym (123     .)

Om du är medlem i Svenska kyrkan så dras det en liten procentuell del. 

• Anonym (Disa)

Prata med lönekontoret/personen som jobbar med lönerna och fråga.

• Anonym (Eva)
    Anonym (Ekonomiskt infantil) skrev 2023-01-08 10:45:18 följande:
    Har inga förmåner, får bara lön.
    Låter konstigt då. Prata med lönekontoret, de har kanske lagt in fel skattetabell. 
    Anonym (123 .) skrev 2023-01-08 10:47:33 följande:

Inte medlem där! När jag har kollat på skatteverkets beräkning har jag klickat ur medlemskapet i kyrkan.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (123 .) skrev 2023-01-08 10:47:33 följande:

Fast det ingår i beloppet som står i skattetabellen. 
    Anonym (Disa) skrev 2023-01-08 10:47:51 följande:

Prata med lönekontoret/personen som jobbar med lönerna och fråga.

Får göra det. Hade bara varit roligt att veta om jag kommer få en större summa pengar om några månader, det är ju trevligt :) 
  • Nutid
    Anonym (Ekonomiskt infantil) skrev 2023-01-08 10:19:13 följande:
    Lön efter skatt

Hej

Jag jobbar heltid och har en lön på 34 500. Kollar jag på skatteverkets kalkylator så ska jag få ut cirka 26 500 i lön efter skatt, i den kommun jag bor. Men jag får bara ut ganska prick 25 000. Innebär det att min arbetsgivare drar för mycket skatt och att jag kommer få tillbaka 12 x 1500 kr, eller kan det vara andra saker som påverkar? Har inte sålt eller köpt fastigheter osv. 

Enklast är om du gör en skattuträkning för helår på skatteverkets sida.
    Nutid skrev 2023-01-08 11:54:42 följande:
    Enklast är om du gör en skattuträkning för helår på skatteverkets sida.
    Vad blir skillnaden jämfört med att använda deras kalkylator för lön efter skatt per månad? 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Ekonomiskt infantil) skrev 2023-01-08 12:19:50 följande:
    Vad blir skillnaden jämfört med att använda deras kalkylator för lön efter skatt per månad? 
    Det beror väl på om du har annat som påverkar skatten. Men det ska ju inte arbetsgivaren ta hänsyn till, de ska dra enligt skattetabell per månad om inget annat beslut lämnas in. 
    Anonym (Eva) skrev 2023-01-08 12:31:10 följande:
    Det beror väl på om du har annat som påverkar skatten. Men det ska ju inte arbetsgivaren ta hänsyn till, de ska dra enligt skattetabell per månad om inget annat beslut lämnas in. 
    Nej det har jag inte. Jobbar bara och får lön. 

Så den beräkning som man kan göra på skatteverkets hemsida är korrekt? Så i mitt fall betalar jag drygt 1500 kronor för mycket i skatt per månad? 
  • Anonym (123)

För min del så stämde det exakt på kronan med deras uträkning!

• Anonym (Eva)
    Anonym (Ekonomiskt infantil) skrev 2023-01-08 12:40:14 följande:
    Nej det har jag inte. Jobbar bara och får lön. 

Så den beräkning som man kan göra på skatteverkets hemsida är korrekt? Så i mitt fall betalar jag drygt 1500 kronor för mycket i skatt per månad? 
    Ja, det verkar så. Antingen låter du det vara, och får tillbaka på skatten (vilket det blir för 2022) eller så kollar du med lönekontoret och rättar till det, så får du ur mer varje månad. 
    Anonym (123) skrev 2023-01-08 12:44:24 följande:

För min del så stämde det exakt på kronan med deras uträkning!

Intressant. Jag får verkligen kolla upp detta, fick nu efter årsskiftet en löneökning till 36 och kollar jag skatteverket är det cirka 27 500 jag ska få ut. Får se vad det står på första lönebeskedet för januari och om det fortfarande dras för mycket skatt så vill jag nog justera det, hellre få dom pengarna nu än i en klumpsumma nästa vår.
Svar på tråden Lön efter skatt