• Anonym (Hur)

Hur går man när man inte kan stödja på foten?

Skadat foten och kan inte stödja på den utan att det hugger. Kan inte använda kryckor för mina dåliga handleder. Rullstol känns extremt och skulle inte fungera i vårt hus... Så vad gör man? Förstår verkligen inte hur jag ska klara det här i potentiellt flera veckor.

• Svar på tråden Hur går man när man inte kan stödja på foten?
  • Anonym (Q)
    Anonym (Hur) skrev 2023-01-08 10:54:45 följande:
    Hur går man när man inte kan stödja på foten?

Skadat foten och kan inte stödja på den utan att det hugger. Kan inte använda kryckor för mina dåliga handleder. Rullstol känns extremt och skulle inte fungera i vårt hus... Så vad gör man? Förstår verkligen inte hur jag ska klara det här i potentiellt flera veckor.

Inomhusrollator, då har du något att stödja dig på när du hoppar fram på ebn fot?

Sedan har man väl inte kryckorna i handlederna? 
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Q) skrev 2023-01-08 10:58:10 följande:
    Inomhusrollator, då har du något att stödja dig på när du hoppar fram på ebn fot?

Det blir ju ändå tryck mot handlederna. Vinkeln gör ont. Jag kan inte ens stödja mot händerna när jag ska ta mig upp från sängen.
  • Anonym (Cissi)

Sådana långa kryckor som man sätter i armhålorna kanske kan funka? När du reser dig ur sängen går det då ifall du trycker ifrån med en knuten näve och rak handled? Det funkar för mig, men det beror ju på vilken typ av handledsbesvär man har.

• EnAnonumius
    Anonym (Q) skrev 2023-01-08 10:58:10 följande:

Nej klart att man inte har  kryckor i handlederna..
    Men har du använt kryckor någon gång i ditt  liv?

Även om man håller händerna runt handtagen på kryckorna så ger det en stor belastning på handlederna när man hoppar runt på dem, och man får vinkelförhållanden  mellan hand och handled i nästan 90 graders vinkel. För dem med normala handleder så kan de blir utmattande och påfrestande för handleden. För dem med klena handleder så kan det bli näst intill stört omöjligt att hoppa runt med kryckorna.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Käppen)

Armhålekryckor kan funka. Eller rullator. Eller gåstol. Möjligen en vanlig käpp. Jag har värk och svårt gå med vanliga kryckor. När jag stukade foten för ett antal år sen hade jag svärfars gamla käpp till stöd.

• Anonym (Wilma)

För en massa år sedan lyckades min mor bryta båda handlederna och dessutom skada foten så pass att hon inte kunde stödja på den. Hon vägrade dessutom att inte bo hemma, vilket är ett hus som har trappor och diverse andra hinder för tex rullstolar och rullatorer.

Hon tog sig fram hemma hasandes på rumpan! Ja hon hade en rullator på nedre våningen och använde den där i de utrymmen det gick, men upp och ner för trappor och på ovanvåningen så hasade den envisa kvinnan sig fram sittandes. Tydligen var det bra träning för core- och magmusklerna sa hon. 

• Anonym (Halta Lotta)

En stol med hjul kan kanske funka hemma iaf? Sparka dig fram med friska benet.
    Usch, lycka till, hoppas du hittar något bra sätt att ta dig fram!

• Anonym (Halta Lotta)

Såg nu att rullstol inte funkar hos er, så då blir det väl samma sak med en stol med hjul kan jag tro....

• Anonym (Rollator)

Finns rollator med underarmsstöd också kallad för RA-rollator. Man stödjer på armbågarna om man har problem med handlederna.

var är du i dagsläget? är du hemma eller på sjukhus?
    ta kontakt med fysioterapeut så de kan fixa en till dig.

• Kvittning

Handlederna borde inte vara något problem om du har rätt teknik på kryckorna. Handlederna ska vara raka, inte böjda. Som du beskriver gör Handlederna ont vid vinkel (för mig också), jag gissar att du funkar när de är raka.

Tänk dig om du gör armhävningar på knogarna istället för handflatorna så förstår du skillnaden mellan hur du håller kryckorna nu och hur du borde hålla dom 

• Anonym (Sj)

Hör av dig till en arbetsterapeut, de har säkert stött på problemet många gånger så det ska absolut finnas lösningar.

Fram tills dess kanske en kontorsstol på hjul, en mindre sort? Du kan använda friska benet att ta dig fram och de är mindre än en rullstol.

• Anonym (Måste du jobba ändå?)

Gäller det jobbet och f-kassan inte godkänner så är det bästa alternativet att trycka i sig smärtstillande och gå på den ändå. Hoppas att den läker av sig självt.

Är du hemma så får väl gubben bära dig och i övrigt när han inte är hemma stödja så lite på den du kan. passa på att göra så mycket som möjligt när han är hemma och kan bära runt dig.

Svar på tråden Hur går man när man inte kan stödja på foten?