• Dzala

    Måste familjen flytta om sambon får jobb? (A-kassa)

    Min sambo har just blivit arbetslös då han blev uppsagd p.ga arbetsbrist (efter 15 år på samma arbetsplats). Själv har jag ett fast jobb sedan 17 år tillbaka Och vi har en 8 årig dotter. 
    Om han blir erbjuden ett jobb långt från hemorten (det finns inga jobb inom hans bransch här längre) behöver vi då flytta hela familjen? För att han ska få behålla sin ersättning. Behöver han själv tacka ja till jobbet och flytta från oss?
    Tycker det står så luddigt på Ams hemsida.

  • Svar på tråden Måste familjen flytta om sambon får jobb? (A-kassa)
  • Anonym (Kilo)

    Om det inte finns jobb inom hans branch längre har ni ju bara två alternativ.

    Ett är att flytta dit jobben finns. Antingen hela familjen eller bara han. Annat alternativ är veckopendling för honom. 

    Två är att han skolar om sig och byter branch.

    Han varken kan eller vill gå på a-kassa hela livet antar jag? 

  • Anonym (Hanna)

    Ni har ett helt liv som ska funka. Om ni redan vet med er att mannen får svårt med nytt jobb i samma bransch på orten och om detta kraftigt påverkar familjens ekonomi måste ni ta tag i det direkt. 

    Om ni istället kan leva på din lön och hans arbetslöshetsersättning har han några månader upp till flera år på sig innan Arbetsförmedlingen kommer med krav. Det bästa vore om ni kunde kommunicera inom familjen vad flytt skulle innebära och var du själv i så fall skulle jobba och var barnen ska gå i skola. 

  • Anonym (Dahlia)

    Se till helheten med jobb på annan ort- hur ändrar det era möjligheter att träffa och få hjälp av släkt/familj?

    Kan du få jobb på nya orten?

    Är skolorna där bättre eller sämre?

    Bostaden billigare eller dyrare- får ni loss pengar som kan investeras eller måste ni ta mer lån?

    Behöver ni en bil till eller kan göra av med en?

    Osv osv.

    Det är oftast inte en sak som avgör var det sammantaget är bäst att leva.

    Att flytta när man är 8 år är också betydligt enklare/bättre än att flytta i mellan- eller högstadiet när barnen haft sina vänner i mer nära relationer sen flera år, enligt min uppfattning.

  • Anonym (E)

    Ams finns inte, du menar väl AF?

    Nej, ni måste inte flytta men han MÅSTE tacka ja till jobbet eller så blir han av med sin a-kassa.

  • Anonym (Donna)
    Anonym (E) skrev 2023-01-08 12:56:04 följande:

    Ams finns inte, du menar väl AF?

    Nej, ni måste inte flytta men han MÅSTE tacka ja till jobbet eller så blir han av med sin a-kassa.


    Eller så försöker han få ett jobb bara, inom vilken bransch som helst och söker vidare under tiden han jobbar.

    Jag städar hellre än att dra upp rötterna.
  • Anonym (E)
    Anonym (Donna) skrev 2023-01-08 15:58:18 följande:
    Eller så försöker han få ett jobb bara, inom vilken bransch som helst och söker vidare under tiden han jobbar.

    Jag städar hellre än att dra upp rötterna.
    Så klart, men nu frågade ts om ett jobb han erbjuds och då måste han ju ta det i så fall.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (E) skrev 2023-01-08 16:35:57 följande:
    Så klart, men nu frågade ts om ett jobb han erbjuds och då måste han ju ta det i så fall.
    Sant.
    Men man får väl vädga lite vyer kanske?
  • Dzala

    Det funkar ännu med hans a-kassa, och han har fått lite timvik inom annan bransch-och med min lön får vi det att gå ihop ganska bra- men självklart i långa loppet mår ju ingen bra av att gå arbetslös. Eventuellt finns möjlighet till jobb i höst då ett nytt företag inom hans bransch kommer att etablera sig här men det är ju inget man kan ta för givet. 

    Tycker att det är så märklig grej att man ska vara beredd att flytta helt, sälja hus och hem, rycka upp ungen från skola och kompisar, och atr jag ska behöva lämna min arbetsplats där jag har bra lön och arbetat mig uppåt, för att han ska få en tjänst. Det skulle vi ju isf gå ekonomiskt back på. 

  • Anonym (E)
    Anonym (Donna) skrev 2023-01-08 16:41:26 följande:
    Sant.
    Men man får väl vädga lite vyer kanske?
    Så klart :) Så blir det ju alltid när man är arbetslös, då får man inte vara kräsen.
  • Anonym (E)
    Dzala skrev 2023-01-08 17:12:31 följande:

    Det funkar ännu med hans a-kassa, och han har fått lite timvik inom annan bransch-och med min lön får vi det att gå ihop ganska bra- men självklart i långa loppet mår ju ingen bra av att gå arbetslös. Eventuellt finns möjlighet till jobb i höst då ett nytt företag inom hans bransch kommer att etablera sig här men det är ju inget man kan ta för givet. 

    Tycker att det är så märklig grej att man ska vara beredd att flytta helt, sälja hus och hem, rycka upp ungen från skola och kompisar, och atr jag ska behöva lämna min arbetsplats där jag har bra lön och arbetat mig uppåt, för att han ska få en tjänst. Det skulle vi ju isf gå ekonomiskt back på. 


    Det kallas livet och att ta ansvar. Det känns rätt logiskt att man måste ta de jobb som finns om man inte får där man bor, och då inte klarar sig ekonomiskt ändå. Det är ingen som säger att du och barnet måste flytta, bara han i så fall. Andra ska inte behöva betala för att han ska slippa flytta. Se istället vilken otrolig tillgång det är att han får a-kassa öht!
Svar på tråden Måste familjen flytta om sambon får jobb? (A-kassa)