• Anonym (ett frö ur askan)

Bäst avkastning för liten slant?

Om man ska starta ett sparande med en mindre summa runt 20-30 k som ingång och få det att växa bra över tid, med ett sparande på ca 500-1000 kr/mån ca 8000 kr årligen.

Vad rekommenderas då och vad kan man förvänta sig efter en 10-15 års period ca?

Tacksam för alla tips, länkar osv. Har aldrig sparat på ISK konto, fonder el liknande, endast med minimal ränta på girigbanken.

• Svar på tråden Bäst avkastning för liten slant?
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (ett frö ur askan) skrev 2023-01-08 17:48:00 följande:
    Bäst avkastning för liten slant?

Om man ska starta ett sparande med en mindre summa runt 20-30 k som ingång och få det att växa bra över tid, med ett sparande på ca 500-1000 kr/mån ca 8000 kr årligen.

Vad rekommenderas då och vad kan man förvänta sig efter en 10-15 års period ca?

Tacksam för alla tips, länkar osv. Har aldrig sparat på ISK konto, fonder el liknande, endast med minimal ränta på girigbanken.

Sätt in pengarna i en global indexfond på ett ISK konto. 

Rika tillsammans har en räntekalkylator där du kan se hur mkt pengarna kan växa. Man brukar säga att börsen går cirka 7% plus per år i genomsnitt. 

• Anonym (Sol)

Jag tycker att Lysa är bra. Enkelt. Det har väl inte gått upp så mycket där än men jag tänker långsiktigt.
    Det går också att starta flera sparande där med olika sparhorisonter och risker.

Anonym (Sol) skrev 2023-01-08 17:52:15 följande:

Jag tycker att Lysa är bra. Enkelt. Det har väl inte gått upp så mycket där än men jag tänker långsiktigt.
    Det går också att starta flera sparande där med olika sparhorisonter och risker.

Tack! Har verkligen noll erfarenhet och intresse av denna marknad eller att sätta mig in i börsen s olika alternativ, risker osv, varför jag frågar här efter enklaste och tryggaste alternativ för en som bara vill ha det lätt, lättare, lättast. Någonting tryggt och pålitligt som inte kommer med en massa avgifter risker och och blåsningar.
  • Anonym (Sol)
    Anonym (ett frö ur askan) skrev 2023-01-08 18:10:05 följande:
    Tack! Har verkligen noll erfarenhet och intresse av denna marknad eller att sätta mig in i börsen s olika alternativ, risker osv, varför jag frågar här efter enklaste och tryggaste alternativ för en som bara vill ha det lätt, lättare, lättast. Någonting tryggt och pålitligt som inte kommer med en massa avgifter risker och och blåsningar.
    Prova Lysa. Du får svara på massa frågor och sedan ger de ett förslag tex 70% aktier och 30% fonder, ett exempel!
    Du får tex svara på hur länge du vill spara och vilken risk du vill ta. Och som sagt kan man spara i flera olika tex både med låg risk och med högre risk.

Sen räknar de ut schablon på vinsten som kommer med i deklarationen så behöver inte ens tänka på det heller.

Jättelätt att sätta in pengar med, går med både månadsinsättning eller manuellt osv. De har även vanliga sparkonton.
    Anonym (Sol) skrev 2023-01-08 18:31:52 följande:
    Prova Lysa. Du får svara på massa frågor och sedan ger de ett förslag tex 70% aktier och 30% fonder, ett exempel!
    Du får tex svara på hur länge du vill spara och vilken risk du vill ta. Och som sagt kan man spara i flera olika tex både med låg risk och med högre risk.

Sen räknar de ut schablon på vinsten som kommer med i deklarationen så behöver inte ens tänka på det heller.

Jättelätt att sätta in pengar med, går med både månadsinsättning eller manuellt osv. De har även vanliga sparkonton.
    Verkar krångligt och dyrt. Hur hittar man till kalkylen?

Jag behöver liksom höra om andras erfarenheter, hur mycket de sparat och hur länge avkastning osv innan jag ger mig in. Är det värt det? Blir det bara  några futtiga tusenlappar totalt är det ju meningslöst över lång tid.

Hur funkar ISK tex? Vilket är bäst?
  • Anonym (Sol)
    Anonym (ett frö ur askan) skrev 2023-01-08 19:51:00 följande:
    Verkar krångligt och dyrt. Hur hittar man till kalkylen?

Jag behöver liksom höra om andras erfarenheter, hur mycket de sparat och hur länge avkastning osv innan jag ger mig in. Är det värt det? Blir det bara  några futtiga tusenlappar totalt är det ju meningslöst över lång tid.

Vad är krångligt och dyrt? Lysa är inte dyrt. Senaste deklarationen betalade jag typ 3 kr i skatt.

Kolla deras omdöme?

Frågorna är inte krångliga, de frågar typ hur länge du vill spara och vilka risker du vill ta osv, sen ger de ett förslag på aktier/fonder och du väljer själv om du vill ha det eller byta till nåt annat.

Hur mycket folk får beror ju på vad de sparar och vilka risker de vågat ta? Du kan inte jämföra så.
    Ska du spara långsiktigt så kan du inte se resultat nu direkt.

Lysa ÄR isk.
  • linani
    Anonym (ett frö ur askan) skrev 2023-01-08 19:51:00 följande:
    ISK är en form av konto. Står för investeringssparkonto. Det är samma oavsett på vilken bank du öppnar det. Om du har dina sparpengar på ett ISK så dras det en löpande skatt på pengarna, vilket innebär att du inte behöver skatta på vinsten när du säljer dina fonder/aktier ("tar ut pengarna").

Du kommer inte att nå gigantiska vinstsummor genom 500 kronor i månaden på en trygg fond. Just nu går även börsen (där aktier och fonder handlas) svajigt så risken finns att det du sätter in just nu till och med tappar i värde. 

HISTORISKT sett har dock börsen alltid gått med plus, över tid. Det är därför man rekommenderas att ha en lång horisont på sitt sparande.

En viktig sak att tänka på är att du betalar en avgift för dina fonder. Så välj en fond som har låg eller ingen avgift. Ett förslag kan vara att du startar ett Avanza-konto. Sätt upp ett månadssparande, och så lägger du 50% på fonden Avanza Zero, 50% på Avanza Global. Dessutom slipper du fondavgiften helt så länge ditt sparande är under 50 000. 
Svar på tråden Bäst avkastning för liten slant?