• Ceczev

    Trötthet och allmänt dåligt mående

    Hej.
    Jag är gravid (11+4) och det är nämligen så att sedan v7 ungefär har det känts som hela jag är ut balans.
    Började med att må väldigt illa och var extremt trött.
    Har fått läkemedel som hjälper mig till viss del. Överkomligt.
    Men jag är trött och slut. Och detta håller på att äta ypp mig inifrån.

    Jag kan inte riktigt klara av det  vanliga jag gjort förut.

    Har jobbat heltid ( skift) och varit i stallet 5dagar i veckan och även orkat gå på promenader med hästen utan något större bekymmer samt plocka hemma och laga mat om vart annat.

    Nu orkar jag knappt ens åka till stallet och ta in och borsta hästen utan att det känns som det mest ansträngade jag gjort. Därav får hästen knappt komma ut. Tar vi oss ut blir det en väldigt kort bit. 

    Före jul jobbade jag ett par dagar och jag stod knappt ut tills skiftet var slut..
    Vad gör man?
    Det gör ont i själen. 

    Det är den värsta känslan i kroppen någonsin

  • Svar på tråden Trötthet och allmänt dåligt mående
  • Alexa1986

    Jag känner igen mig i det du skriver, trött, orkeslös och ja mår allmänt dåligt och ingen lust till något. Är i v.13+5. Dock har jag trott att jag fick missfall i december men fick vid läkarbesök för min trötthet, mående & blödningar reda på att jag var fortsatt gravid. Har dock mått såhär sen v.8 typ, enstaka dagar är jag lite piggare, ska på inskrivning idag och tänkte jag skulle fråga kring detta och förhoppningsvis få tips på vad man ska göra för jag har hur mycket som helst att göra egentligen men bara skjuter de framför mig just nu..

  • Ceczev
    Alexa1986 skrev 2023-01-09 09:35:37 följande:

    Jag känner igen mig i det du skriver, trött, orkeslös och ja mår allmänt dåligt och ingen lust till något. Är i v.13+5. Dock har jag trott att jag fick missfall i december men fick vid läkarbesök för min trötthet, mående & blödningar reda på att jag var fortsatt gravid. Har dock mått såhär sen v.8 typ, enstaka dagar är jag lite piggare, ska på inskrivning idag och tänkte jag skulle fråga kring detta och förhoppningsvis få tips på vad man ska göra för jag har hur mycket som helst att göra egentligen men bara skjuter de framför mig just nu..


    Jag gör precis samma. Orkar vara igång en stund. Måste akut lägga mig och vila.
    Läkaren sjukskrev mig en vecka pga detta då jag mådde väldigt illa men det blir problem att sjukskriva när ärendet går vidare till försäkringskassan... Men nu funkar ju läkemedlet så pass att jag är okej på det planet.

    Men nu är det dags att jobba igen och jag vet inte hur jag ska klara av det. Denna vecka är det EM skift och det känns lite lättare. Annars stiger jag upp kl 4 på morgonen. Det är tungt i vanligt fall, inte blivit bättre😒

    Har nog tänkt kolla hur facket står, ifall jag kan kan försöka kräva att få jobba bara EM en stund för att klara av jobbet. Vi får se🤥😴
  • Alexa1986

    Det borde du ju kunna begära tycker man, iaf om tröttheten/orken inte blir bättre inom kort. Jag har ju haft semester hela december och börjar inte jobba förrän i slutet av januari igen. Och som det är nu jobbar jag bara 50% natt, pluggar samtidigt men är klar i april om jag nu orkar med examensarbetet vill säga. Men det måste gå, har också läkemedel (lergigan) mot illamåendet och det funkar väldigt bra hittills iaf, så förhoppningsvis kommer väl tröttheten försvinna eller åtminstone avta. Bm sa iaf att tröttheten/orkeslösheten brukar avta så får hoppas på att det stämmer:)

  • Ceczev
    Alexa1986 skrev 2023-01-09 16:32:35 följande:

    Det borde du ju kunna begära tycker man, iaf om tröttheten/orken inte blir bättre inom kort. Jag har ju haft semester hela december och börjar inte jobba förrän i slutet av januari igen. Och som det är nu jobbar jag bara 50% natt, pluggar samtidigt men är klar i april om jag nu orkar med examensarbetet vill säga. Men det måste gå, har också läkemedel (lergigan) mot illamåendet och det funkar väldigt bra hittills iaf, så förhoppningsvis kommer väl tröttheten försvinna eller åtminstone avta. Bm sa iaf att tröttheten/orkeslösheten brukar avta så får hoppas på att det stämmer:)


    Ofta kan man bli trött pga läkemedlet då det innehåller lugnande. Kanske blir skillnad när jag kan sluta med det. Om jag kan..heh..
Svar på tråden Trötthet och allmänt dåligt mående