Frågor ang ekonomisk misshandel
Hörde talas om något som kallas ekonomisk misshandel för b att a några dagar sen och undrar hur det ter sig från er som har erfarenhet eller kunskap om detta.
Anledningen till min fundering är att jag lever i ett förhållande där mannen ifråga t ex hoppar över att köp sånt på handlingslistan som han vet är till mig, dvs sånt varken han eller barnen äter. Han gör alltså detta regelmässigt. Ska jag ha något specifikt till mig så får jag gå och handla det själv. Är vi ute och äter så får jag betala mitt eget osv. Jag har verkligen inte mycket pengar att röra mig med ska tilläggas då jag endast har sjukersättning, så några restaurangbesök ingår liksom inte riktigt i min budget. Men det är riktigt trist om jag inte kan följa med resten av familjen ut och äta pga detta.
Som sagt lever jag på sjukersättning, väldigt lågt belopp. Har studerat så betalar för övrigt av mina CSN-lån också. Samt att jag står för alla klädinköp till barnen och motsvarande.
Mannen har ingen mastodontlön, men sett till helheten så går vi runt. Han tjänar normalt.
Jag blir också ofta pikad för att jag inte jobbar och har svårigheter. Nedtryckt för att jag inte klarar av att göra saker som andra (friska) kan. Hånad inför barnen. ?Mamma har inget jobb, mamma är dum i huvudet så hon kan inte jobba?
Lämnar jag honom så hamnar hela vårdnaden på honom för att jag inte klarar av att försörja mig och barnen. Vi är inte gifta och bostaden är enbart hans. Ingen chans att jag får igenom ett kontrakt på så låg inkomst, så jag kommer stå där bostadslös isf.