• Anonym (S)

Frågor ang ekonomisk misshandel

Hörde talas om något som kallas ekonomisk misshandel för b att a några dagar sen och undrar hur det ter sig från er som har erfarenhet eller kunskap om detta. 

Anledningen till min fundering är att jag lever i ett förhållande där mannen ifråga t ex hoppar över att köp sånt på handlingslistan som han vet är till mig, dvs sånt varken han eller barnen äter. Han gör alltså detta regelmässigt. Ska jag ha något specifikt till mig så får jag gå och handla det själv. Är vi ute och äter så får jag betala mitt eget osv. Jag har verkligen inte mycket pengar att röra mig med ska tilläggas då jag endast har sjukersättning, så några restaurangbesök ingår liksom inte riktigt i min budget. Men det är riktigt trist om jag inte kan följa med resten av familjen ut och äta pga detta. 

Som sagt lever jag på sjukersättning, väldigt lågt belopp. Har studerat så betalar för övrigt av mina CSN-lån också. Samt att jag står för alla klädinköp till barnen och motsvarande. 

Mannen har ingen mastodontlön, men sett till helheten så går vi runt. Han tjänar normalt. 

Jag blir också ofta pikad för att jag inte jobbar och har svårigheter. Nedtryckt för att jag inte klarar av att göra saker som andra (friska) kan. Hånad inför barnen. ?Mamma har inget jobb, mamma är dum i huvudet så hon kan inte jobba? 

Lämnar jag honom så hamnar hela vårdnaden på honom för att jag inte klarar av att försörja mig och barnen. Vi är inte gifta och bostaden är enbart hans. Ingen chans att jag får igenom ett kontrakt på så låg inkomst, så jag kommer stå där bostadslös isf. 

• Svar på tråden Frågor ang ekonomisk misshandel
  • Kockobello

Nej, det är definitivt inte ok att ha det så. Han låter störd, ärligt talat. 

• Kockobello

Hör om du kan få hjälp av socialtjänsten.

• Anonym (Ann)

Psykisk misshandel är det definitivt. Som sagts ovan, han verkar störd.

Sök hjälp, så du får svart på vitt på hur du ska klara dig. Har svårt att se att han skulle få hela umgänget. Och delad vårdnad kan ni ha fast barnen bara bor hos den ena. 

• Kockobello

Det är ingen större risk att du förlorar någon vårdnad, så det kan du vara lugn för.

• Fröken Allvar

Det låter väldigt tufft för dig, han beter sig riktigt illa. 

Praktiskt: håller med föregående. Kolla om du kan få hjälp med boende. Det är inte säkert att du kan få innan du separerat, eftersom ekonomisk misshandel kanske inte bedöms som akut. Men du har alltid rätt till någon form av boende, och vårdnaden får man på grund av sin omsorgsförmåga.

Det låter som om du skulle lämna ifall du hade möjligheten? 

• Kockobello

Hur länge har du stått ut med den här dåren?

Dokumentera allt han gör dag för dag så att du lättare kan påvisa hur han psykar dig. 

Hans beteende är även psykisk misshandel av barnen då han säger sådant om deras mor inför dom. 

• Anonym (...)

Jag far ont i magen av att läsa hur han behandlar dig. Ekonomisk misshandel - absolut! Psykisk misshandel ocksa! Jag förstar att det maste kännas väldigt skrämmande att lämna med tanke pa din ekonomiska situation men det han gör mot dig är vidrigt pa alla sätt! Som redan nämnts ovan - dokumentera hans beteende sa att du har bevis för vad som händer. Jag tror säkert du känner själv att det är dags att lämna. Sök hjälp och stöttning utanför hemmet. Sa här kan du inte ha det, och inte dina barn heller.

• Anonym (C)

Som ensamstående med sjukersättning har du rätt till bostadstillägg. Jag tror att både du och barnen skulle må mycket bättre ifall du tog dig bort ifrån honom, även om du inte skulle få det så fett. Han är ju direkt elak mot dig!

• Anonym (Linda)

Jag kan inte mycket om sambolagen men du kommer ju inte att stå totalt utblottad.
    Äger han bostaden eller hyr han? Du kan mycket väl få boendet men det blir ju omöjligt om den ska köpas ut.

Att få lägenhet via soc ska man inte hoppas för mycket på. Det är få kommuner som har kvar förtur vid separation. Det som erbjuds är vandrarhem eller liknande. Iaf till en början.

Står du dock i bostadskö så kräver inte alla kommunala bolag en specifik inkomst, mitt bostadsbolag kräver bara att man inte har betalningsanmärkningar. Vet detta för min son fick kontrakt förra året och hans inkomst var inte mycket att jubla över.

Karln verkar vara ett riktigt as, en elaking de luxe.
    Hoppas du kan ta dig därifrån ts, ju förr dess bättre.

• Anonym (S)
    Anonym (Linda) skrev 2023-01-09 14:23:00 följande:

Jag kan inte mycket om sambolagen men du kommer ju inte att stå totalt utblottad.
    Äger han bostaden eller hyr han? Du kan mycket väl få boendet men det blir ju omöjligt om den ska köpas ut.

Att få lägenhet via soc ska man inte hoppas för mycket på. Det är få kommuner som har kvar förtur vid separation. Det som erbjuds är vandrarhem eller liknande. Iaf till en början.

Står du dock i bostadskö så kräver inte alla kommunala bolag en specifik inkomst, mitt bostadsbolag kräver bara att man inte har betalningsanmärkningar. Vet detta för min son fick kontrakt förra året och hans inkomst var inte mycket att jubla över.

Karln verkar vara ett riktigt as, en elaking de luxe.
    Hoppas du kan ta dig därifrån ts, ju förr dess bättre.

Hans föräldrar äger den till en viss procent och han resten. 

Jag står i bostadskö på en annan ort 50 mil bort där jag kommer ifrån, men inte här där vi bor nu. Jag har inga vänner, bekanta eller närstående där vi bor, så har absolut ingen avlastning på något sätt här. Jag vill verkligen inte bo kvar här men antar att jag kommer bli totalt motarbetad isf och inte får ha barnen alls får ha barnen alls då.  

Svar på tråden Frågor ang ekonomisk misshandel