• GravidMalin

Mina läppar blir blåa...

är det någon som vet vad det kan bero på?
    Har vart så nu till och från sen igår..jag har inte sett det själv men folk runt omkring har sagt att dom vart blå å att jag sett blek ut...dessutom får jag fruktansvärda yrsel och känner mig lite frånvarande...vad kan detta vara??
    Är det något farligt tro??

• Svar på tråden Mina läppar blir blåa...
  • GravidMalin

Det var ett tag sen dom tog det sist så jag vet faktiskt inte...får man huvudvärk å blir trött om de e kass också eller? för det har jag haft jätte mkt det sista...??

• panter

huvudvärk, trötthet, yrsel, frånvarande. Allt detta är symptom på järnbrist.
    Jag hade iallafall allt detta när jag hade järnbrist.

• GravidMalin

Men va skumt för ja äter ju niferex....hmm....Får ta å be dom kolla extra på det nästa gång jag ska till Bm...

• gravida06

Haft precis så o haft JÄTTE järnbrist så kolla upp de:)

• UlliZzz

du kanske behöver en högre dos!!

• GravidMalin

Ja...de kanske e så...men är det skadligt för bäbis om jag nu har det å går runt så ?? (blir så lätt orolig )

• UlliZzz

Näää det tror jag inte.... bebben tar nog det den behöver och du får ta skiten..
    samma sak som när man har magsjuka och inte får i sig så mycke!! bebben tar den han behöver och du blir lidande!! tur i oturen lixom

• GravidMalin

Skönt det då i alla fall Vill ju inte att lillskruffen ska må dåligt....

• Infinite Joy

Järnets uppgift är ju att transportera syre och vid brist kan man därför bli lite cyanotisk. Jag vet inte hur det påverkar fostret, men antar att det är du som blir lidande. Antar att du är i v. 20-någonting och fostrets blodbildning är i full gång.

• GravidMalin

Nepp är i v.33+5....å det har blivit sä här nyss...å jag har ätit niferex sen vecka 18....därför trodde jag inte att ja hade järnbrist....

• UlliZzz

hur ofta käkar du då?? du kanske bra käkar som mig varannan dag och du kanske behöver varje dag??!

• GravidMalin

nepp en tablett om dagen varje dag....men de står ju iofs att vissa kan behöva mer...jag är kanske en av dom då....

• Infinite Joy

Min bm sa att järnvärdena brukar gå upp efter v.30.... jag är en av de lyckliga som sluppit tillskotten. Hoppas bara att hon har rätt.
    Jag tycker att du ska ringa och rådfråga någon som är lite mera kunnig inom området. Kanske säger de att du ska avvakta tills på måndag och eventuellt då gå och ta ett Hb.... eller så tror de att det är något helt annat.

• GravidMalin

Ja vet bara inte vart ja ska ringa innan måndag....har försökt få tag i en Bm tidigare på helger å de e praktiskt taget omöjligt...å så blir man så jäkla otrevligt bemött...men ja känner att ja behöver veta vad det är för ja e så nojjig...å så blir ja ibland så yr så ja knappt kan stå....hmm...

• Infinite Joy

Vad tråkigt att du inte känner att du blir bemött på ett korrekt sätt. Dessvärre verkar det vara den allmänna uppfattningen och ett tecken på att man måste jobba på det (blivande kollega, därför är det extra tråkigt att höra).
    Om de bemöter dig på ett otrevligt sätt får du väl ryta till (ska iofs inte behövas, man ska lltid känna att man kan ringa). Du behöver kanske inte ringa till en bm, utan de kanske kan ge dig ett svar på akuten eller så någon jourhavande doktor.
    Om du oroar dig så ge dig inte förrän någon ger dig ett svar!

• UlliZzz

det brkar ju gå att ringa en sjukvårdsupplysning.....dom brukar ha öppet dygnetrunt....

• missy78

Låter faktiskt som om du har syrebrist!
    Ring och kolla upp!

Lycka till. Kram

Svar på tråden Mina läppar blir blåa...