• celina836282

    Betala hyra hos kompisens föräldrar

    Hej, jag är 19 och fyller snart 20 och funderar på att flytta till en annan stad under våren för att hitta på något nytt och jobba innan jag flyttar hem till hösten igen och börjar med högskolestudier. Min barndomskompis som jag har känt halva mitt liv, som bor 2 timmar ifrån mig, går fortfarande på gymnasiet och bor hemma, varannan vecka hos sin mamma och varannan vecka hos sin pappa. Om det är ett alternativ tänkte jag alltså se om jag kan bo med min kompis till sommaren om jag får ett jobb där borta, i utbyte mot att jag betalar en summa för mat och hyra till hennes föräldrar, och att jag hjälper till med hushållssysslor. Ni föräldrar som skulle kunna överväga den här tanken om det gällde er, vad skulle ni anse vara rimligt att få i hyra av barnets kompis som ska täcka mat för 2 veckor (för att jag då alltså tänker att jag ska bo varannan vecka hos mamman och varannan hos pappan som min kompis och därför betala hyror till respektive förälder för att vara hos varje förälder 2 veckor i månaden), tak över huvudet och en "bonus" för att ni överhuvudtaget ska känna att ni får ut något av det hela? Om vi tänker att jag tjänar 20 000 i månaden före skatt och sedan får ut ca 14 000 efter skatt och föreslår att jag betalar 3500 i hyra + mat till respektive förälder för att få bo i deras hem och dela deras måltider 2 veckor i månaden, skulle det låta rimligt? Då har jag ca 7000 kr kvar av lönen till eget bruk. Är 3500  kr vardera för lite/mycket för att vara där 2 veckor/månaden? Vad skulle ni själva tycka vara rimligt att få från ert barns kompis om ni skulle gå med på det?

  • Svar på tråden Betala hyra hos kompisens föräldrar
  • Anonym (Förälder)

    Sammanlagt 7000 kr/månad är inte för lite iaf, skulle jag som förälder säga. Jag skulle nog kunna gå med på lite lägre.

  • celina836282
    Anonym (Förälder) skrev 2023-01-09 18:34:49 följande:

    Sammanlagt 7000 kr/månad är inte för lite iaf, skulle jag som förälder säga. Jag skulle nog kunna gå med på lite lägre.


    Tack så mycket för svar! Då ska jag fundera lite på det.
  • celina836282
    Anonym (''') skrev 2023-01-09 18:36:04 följande:

    Du tänker alltså involvera båda dessa föräldrar, två hem? Kan du inte be om att få bo på ett ställe? Jag tror du har större chans då. 

    Titta på uträkningar som finns om vad det kostar i olika åldrar:
    www.swedbank.se/privat/vara-kundpaket/nyckelkund/vad-kostar-det-att-leva.html
    Du kan nog utgå från den sista spalten (15-19). 


    Tack så mycket! Hade inte tänkt på att Swedbank hade en tabell man kunde utgå ifrån, stort tack. Ifall jag istället skulle rikta in mig på att be om att få bo hos ena förädern kanske det sammanlagda beloppet kan bantas ner lite eftersom jag nu ser att 7000/månaden till en förälder låter lite väl mycket för att "bara" vara inneboende. Mat kan i snitt beräknas till 2220 enligt Swedbanks guide och om man adderar lite mer än 3000 för att hjälpa till med hyran, kanske 5500 kr låter vettigare än 7000 kr?
  • Anonym (Jag)

    För en halv månad hade jag tyckt att 2000 + matpengar hade räckt gott och väl. Jag hade lätt gått ännu lägre om det inte handlade om längre period än en sommar och mitt barn hade önskemål om detta. Matpengarna är ju lite svårt att höfta fram en summa på dock.

  • AnnaZL

    Menar du att föräldrarna ska handla och laga mat åt dig? Då tycker jag det är väldigt billigt! 


    vore det inte bättre om ni turades om om handling och matlagning?

  • celina836282
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-09 19:01:32 följande:

    För en halv månad hade jag tyckt att 2000 + matpengar hade räckt gott och väl. Jag hade lätt gått ännu lägre om det inte handlade om längre period än en sommar och mitt barn hade önskemål om detta. Matpengarna är ju lite svårt att höfta fram en summa på dock.


    Perioden gäller lite drygt 4-5 månader, alltså kanske från och med februari till och med sommaren. Tack för ditt svar! Så 2 veckor/månad i 4-5 månader om tanken är att bo hos båda föräldrarna och köra varannan vecka med dem.
  • celina836282
    AnnaZL skrev 2023-01-09 19:12:20 följande:

    Menar du att föräldrarna ska handla och laga mat åt dig? Då tycker jag det är väldigt billigt! 


    vore det inte bättre om ni turades om om handling och matlagning?


    Absolut kan jag tänka mig att hjälpa till med handling och matlagning, men nu undrade jag bara hur mycket pengar som kan tänkas vara rimligt för dem att ta emot (hyra + matpengar i ett).
  • Tow2Mater

    Menar du att du ska folja kompisen från hem till hem, elller meanr du att du ska bo omlott i hennes rum när hon inte är där?

    Vad händer när hon hittar en pojkvän, eller hoppas du att det kommer bli du?
    Vad händer om ni blir osams?

    Låter som en dålig ide.

  • Anonym (A)

    På Konsumentverkets hemsida finns det beräkningar för vad man ska betsla när man bor hemma. Borde ju gå bra applicera på situationen.

  • celina836282
    Tow2Mater skrev 2023-01-09 19:20:43 följande:

    Menar du att du ska folja kompisen från hem till hem, elller meanr du att du ska bo omlott i hennes rum när hon inte är där?

    Vad händer när hon hittar en pojkvän, eller hoppas du att det kommer bli du?
    Vad händer om ni blir osams?

    Låter som en dålig ide.


    Perioden gäller som nämnt 4-5 månader, fram till sommaren. Jag är tjej. Det är inget långtidskontrakt jag tänker mig då jag ska flytta hem för att studera i höst och bara tänker att jag ska bo hos kompisen fram till juni. Min tanke är att följa kompisen från hem till hem, annars hade jag inte ens kommit på idén att flytta in hos henne och hennes familjer under den här perioden. Eventuellt bor jag hos ena föräldern som en annan trådsvarare skrev, om det är så att det kan vara enklare.


    För att besvara dina andra frågor så tycker jag för det första att de är väldigt onödiga. Det är väl dessutom naturligt att vara osams och bråka ibland, men vi är inte 8-åringar som inte kan ta itu med problemen och kommunicera.

Svar på tråden Betala hyra hos kompisens föräldrar