• Minbaby

    Ni som har flicka med AdHd

    Har en flicka på 5 år som jag har misstanke om en adhd diagnos.
    Hur upptäckte du/beteenden som gjorde att du misstänkte detta?

    Flickan har ett äldre syskon som är snudd på överaktiv men som inte har några andra utstickande beteenden.

    Flickan var lugn som liten, aldrig varit några besvär med läggning sömn osv.

    Vid ca 2,5års ålder fick vi en kommentar från en förskolelärare att hon ev har tex adhd ? För att hon var väldigt aktiv och inte satt stilla som de andra flickorna antar jag?

    I alla fall, här är några saker jag nu reagerat på och funderar om det kan vara något ändå.

    - Aktiv, inte lugn och försiktig som de flesta flickor jag träffar i hennes ålder.

    - Vill gärna bestämma i lek, men jag hör henne också vika sig så kompisen får bestämma så är inte alltid så.

    - Sitter oftast och pillar på något när hon kollar på tex skärm. 

    -Får sedan ca 2mån utbrott där hon kan sitta och gråta 30min om man inte avleder med annat men det går oftast att avleda.

    - Väldigt svårt att komma till ro vid matbordet, pratar väldigt mycket, ställer sig på stolen osv sitter aldrig stilla en hel måltid. Vill inte smaka nya saker och äter helst bara samma. Äter dock det mesta på förskolan.

    - Hon kan måla klart en teckning men pysslar inte färdigt i övrigt. Gillar inte att rita om det tar lång tid.

    -Somnar väldigt fort på kvällen från pratandes till tvärsovandes. Sover hela natten eller går in till oss på natten och somnar om direkt.

    - Väldigt bestämd och kan bli jättearg när man säger emot. 

    - Klär oftast på sig själv om man säger till.

    - Leker hellre med yngre barn.

    Eller är hon bara överaktiv så hon sticker ut från de andra flickorna ? Vore intressant att höra hur ni upplevt era flickor?
Svar på tråden Ni som har flicka med AdHd