• bananfluga19

    Visa mig ditt personliga brev- som gav dig jobb

    Jag har sökt massor av jobb och endast fått komma på en intervju.

    Jag behöver tips, råd och inspiration och jag skulle verkligen vilja se exempel personliga brev som faktiskt lett till ett jobb.

    Skulle du vilja visa mig ditt så skulle jag bli otroligt tacksam och glad. 

    skicka i meddelande till mig eller posta här.

    Tusen tack på förhand / Anna 

  • Svar på tråden Visa mig ditt personliga brev- som gav dig jobb
  • Anonym (AG)
    bananfluga19 skrev 2023-01-10 11:38:00 följande:
    Visa mig ditt personliga brev- som gav dig jobb

    Jag har sökt massor av jobb och endast fått komma på en intervju.

    Jag behöver tips, råd och inspiration och jag skulle verkligen vilja se exempel personliga brev som faktiskt lett till ett jobb.

    Skulle du vilja visa mig ditt så skulle jag bli otroligt tacksam och glad. 

    skicka i meddelande till mig eller posta här.

    Tusen tack på förhand / Anna 


    Det viktiga är ditt CV, se till att det är bra.

    Brev finns det massor med expempel på nätet. Lägg fokus på varför du vill ha jobbet, varför de ska välja just dig. Koppla gärna till annonsen.

    Upprepa inte det som står i ditt CV. Använd inte floksler om du inte kan koppla till någon tydlig erfarenhet.
  • Anonym (Process)
    bananfluga19 skrev 2023-01-10 11:38:00 följande:
    Visa mig ditt personliga brev- som gav dig jobb

    Jag har sökt massor av jobb och endast fått komma på en intervju.

    Jag behöver tips, råd och inspiration och jag skulle verkligen vilja se exempel personliga brev som faktiskt lett till ett jobb.

    Skulle du vilja visa mig ditt så skulle jag bli otroligt tacksam och glad. 

    skicka i meddelande till mig eller posta här.

    Tusen tack på förhand / Anna 


    Det personliga brevet ska ju just vara ett personligt brev. Jag börjar med: Jag heter... Och skriver sedan min yrkestitel.
    Sen skriver jag en kort mening som sammanfattar mitt CV och några meningar om min personlighet.

    Jag läser ofta annons noga och tittar på tips om hur man skriver ett bra personligt brev. Slutligen skickar jag det på förhandsgranskning till en vän... För synpunkter.

    Mitt personliga brev är med andra ord inte något att bara ta rakt av. Det är ett brev som ständigt uppdateras beroende på var jag är i livet. Och vad som är relevant för tjänsten.

    Det är också första steget.... Sen kommer ju intervjun... Och faktiskt att fundera på om jag vill ha jobbet om det erbjuds.
  • Anonym (My)

    Jag sökte nytt jobb för ca ett år sedan och blev kallad på intervju på nästan alla tjänster jag sökte (Ca 8). Mitt personliga brev formulerade jag ungefär såhär: 


    Hej!


    Det här låter som ett spännande jobb som skulle passa mig väldigt bra då jag är intresserad av att jobba med (det tjänsten avser). Som person stämmer jag väl in på beskrivningen av den ni söker och därför tror jag att jag är rätt för tjänsten. 


     


    Jag har lång erfarenhet av att jobba med (det som behövs för tjänsten) och van att (det som behövs för tjänsten). 


     


    Jag arbetar i nuläget som (nuvarande jobb) vilket jag har gjort i (antal) år, men nu är jag redo för nya utmaningar! I min nuvarande tjänst (beskrivning av vad jag gör kopplat till tjänsten jag söker). Jag jobbar mycket med (något relevant för tjänsten) vilket lett till att (något relevant för tjänsten). 


     


    Det skulle vara jätteroligt att få börja arbeta hos er och därmed (något anpassat för tjänsten). Som person är jag (tex) driven, engagerad, strukturerad och noggrann och jag tror därmed att jag skulle kunna tillföra mycket hos er. (Fyll på med information om dig själv som är kopplat till tjänsten du söker/vad som står i annonsen!)


     


    På min fritid (en kort mening om vad jag gör och har för intressen). 


     


    Jag hoppas att jag fångat ert intresse tillräckligt för att få möjlighet att komma på intervju och presentera mig närmare.


     


    Med vänliga hälsningar,

  • Kockobello

    Det ska tidigt i brevet framgå, gärna med konkreta exempel, vad man kommer att tillföra organisationen.

    Ingenting, elller nästintill ingenting, ska handla om ens privata liv. 

  • Anonym (PV)

    Skriv inte så mycket personligt i det personliga brevet. Det är totalt slöseri med tid och utrymme att skriva/läsa om pelargoner, hus eller lägenhet, sjunga i kör, hur många barn och/eller hundar någon har, var man semestrar etc.

    Jag skriver såhär:
    1. Några rader om varför jag sökt just denna specifika tjänst.
    2. Det mest relevanta jag gjort och varför just det är relevant. Inte allt med de jobben utan specifika detaljer. Även om vilka egenskaper jag har som är av nytta. 
    3. Max (!) 1-2 meningar om var jag är född (endast för att min dialekt har gott rykte och är en stor fördel för mig), att jag bott utomlands och var jag bor (bor i Sthlm så mer specifikt är ofta av intresse). Eftersom jag inte har barn, vilket ofta är en fördel, så skriver jag min ålder (40+) och att jag bor med min katt. Avslutar med "I framtiden hoppas jag få möjlighet att arbeta med...", en mening bara. 

    Allt detta ska in på max 2/3 av ett A4. 

  • Anonym (PV)

    Tillägg: Hoppa över klyschorna. "Prestigelös" var inne för några år sedan, stod i varenda jäkla personligt brev. Man märker när någon skriver det de tror att vi vill läsa!

  • asdfgh

    Jag skriver om vem jag är och varför just jag skulle passa in på tjänsten. När jag sökte jobb som innebar att byta yrke förklarade jag lite om varför min erfarenhet av X ändå var relevant för Y. När jag sökte jobb inom mitt eget yrke var det personliga brevet kortare och visade mest lite på vem jag är som person för att företaget skulle veta lite om mig innan intervjun. 

    Avslutar med ett stycke där jag berättar lite kortfattat om vad jag gör på fritiden (tränar sport X samt umgås med min familj). Eftersom jag även agerar tränare i sporten lyfter jag hur det lärt mig om ansvar/organisationsförmåga/stresstålighet/whatever och hur det är relevant för tjänsten.

  • Anonym (Magica de Hex)

    Hej,
    jag såg er annons om tjänsten X och tyckte att den lät spännande.

    Ni vill anställa mig för att jag

    -bla bla relevanta erfarenheter

    -bla bla relevanta personliga egenskaper

    -jag blev intresserad av ert företag för att....

    -Utöver det har jag ...[familj, hobbies, intressen, något hälso/sportrelaterat]

    - Jag ser fram emot ett personligt möte där vi kan tala mer om hur jag kan bidra till er/t [projekt/verksamhet/grupp/företag]... Vi ses!

    Mvh Magica

  • TeresB

    Jag skulle säga att det varierar beroende på vad för jobb du söker. Ditt personliga brev bör vara kort, några få talade rader. Ett bra tydligt relevant CV är viktigast. 


    masskicka inte utan anpassa utefter den tjänst du söker. 

Svar på tråden Visa mig ditt personliga brev- som gav dig jobb