• Anonym (Trött)

Sjuk innan mens

Jag är förkyld 1 ggr/månad, ca en vecka innan mensen kommer. Det är snuva och feberkänsla, tempen visade 35,9 grader igår. Börjar bli riktigt trött på detta nu, vet inte när det började är sista året jag reflekterat över det och sett samband. Kan man gör nåt åt det, förebygga på nåt vis? Ska träffa Läkare på torsdag och tänkte ta upp detta, har sökt för extrem trötthet. Har även upprepade uvi-besvär och värk (konstant) i kroppen. 
    Nån som känner igen sig och vill dela erfarenheter? Nån medicinkunnig som vill dela med sig av kunskap? Om åldern spelar roll så är jag 39. 

• Svar på tråden Sjuk innan mens
  • Anonym (Fia)

Googla mensförkylning! Du är inte den enda som brukar bli småförkyld strax före mensen.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Fia) skrev 2023-01-10 19:17:07 följande:

Googla mensförkylning! Du är inte den enda som brukar bli småförkyld strax före mensen.

Den infon hade jag fått fram innan, men blir inte klokare än så tyvärr. Därav jag söker fler med erfarenheter så man kan gnälla av sig lite men också tips och idéer 
  • Embla twopointoh
    Anonym (Trött) skrev 2023-01-10 15:23:30 följande:
    Sjuk innan mens

Jag är förkyld 1 ggr/månad, ca en vecka innan mensen kommer. Det är snuva och feberkänsla, tempen visade 35,9 grader igår. Börjar bli riktigt trött på detta nu, vet inte när det började är sista året jag reflekterat över det och sett samband. Kan man gör nåt åt det, förebygga på nåt vis? Ska träffa Läkare på torsdag och tänkte ta upp detta, har sökt för extrem trötthet. Har även upprepade uvi-besvär och värk (konstant) i kroppen. 
    Nån som känner igen sig och vill dela erfarenheter? Nån medicinkunnig som vill dela med sig av kunskap? Om åldern spelar roll så är jag 39. 

Jag känner igen det. För mig började det strax innan jag kom in i förklimakteriet, innan dess hade jag inte de symptomen före mens.

Det enda jag känner att jag kan göra är att ta smärtstillande de dagar det handlar om, eftersom jag inte är sjuk egentligen går jag till jobbet som vanligt. Det funkar även om det inte är optimalt.
  • Anonym (carmen)

35,9 är inte feber, men det förstår du kanske. 

• Anonym (L)

Har förstått att det är ganska vanligt att känna sig sjuk innan mens. Inte upplevt det själv men har hört flera som sagt det. Varför vet jag dock och heller inte vad man gör åt det...

• Anonym (Trött)
    Anonym (carmen) skrev 2023-01-11 14:53:23 följande:

35,9 är inte feber, men det förstår du kanske. 

Kanske var otydlig där. Jag känner mig febrig men tempen visar lågt, dvs ingen feber. 
  • Anonym (Trött)
    Embla twopointoh skrev 2023-01-11 14:45:28 följande:
    Jag känner igen det. För mig började det strax innan jag kom in i förklimakteriet, innan dess hade jag inte de symptomen före mens.

Det enda jag känner att jag kan göra är att ta smärtstillande de dagar det handlar om, eftersom jag inte är sjuk egentligen går jag till jobbet som vanligt. Det funkar även om det inte är optimalt.
    Jag känner inte igen det här sen längre tillbaka i tiden. Är som sagt sista året jag själv reflekterat över det, men kanske sträcker sig 2-3 år bakåt i tiden. 

Jag har gått till jobbet med, under pandemin var det svårare då jag i mitt jobb tillbringar mycket tid på ett äldreboende så då var jag mer eller mindre tvungen att vara hemma... men nu ignorerar jag så gått det går och hoppas att ingen ska upptäcka att jag är lite snorig 🙈
  • Eurydike

Har för mig att kroppen av någon anledning frisätter mer histaminer innan mens. Det kan göra att du känner dig förkyld och reagerar på saker du annars inte skulle göra. Ett sätt att undvika detta är att utesluta vissa livsmedel tillfälligt.

Svar på tråden Sjuk innan mens