• Rosen3

    Högt FSH och missfall?

    Hej!

    Skriver här då jag inte kan hitta något svar. Har fått flera missfall och haft svårt att bli gravid det senaste. Tagit ett självtest för att kolla mitt FSH. 


    Testet säger att om teststrecket är lika med- eller klarare än kontrollstrecket har man högt FSH (låg fertilitet) och om det inte dyker upp något teststreck eller att det är lite svagt så har man högre fertilitet.


    Fick upp två streck och teststrecket är svagare än kontrollstrecket, men det skiljer inte så mycket. Blev lite osäker vad som gäller då? Innebär det att jag börjar få dålig äggreserv? Någon annan som testat?

  • Svar på tråden Högt FSH och missfall?
  • Anonym (Olika)

    FSH värdet kan variera från dag till dag i cykeln och kan även vara olika från cykel till cykel. Det är som lägst i början av mensen och stiger mer och mer ju närmare ägglossning man kommer. Jag har tagit FSH test via vården och det skulle göras på cykel dag 3 för att få ett så rättvist resultat som möjligt. Mitt var lite högt så då togs även ett AMH vilket ger en bättre fingervisning om äggreserven vilket för min del låg inom referensvärdet och jag hade inte dålig äggreserv. Det såg gyn sen även på ett vul. 


    Så mitt råd är att du går och tar blodprover hos vården på FSH och kanske även AMH gör att få reda på hur det ligger till om du oroar dig. Jag vet inte hur tillförlitliga självtester är när det kommer till just det hormonet.

  • Rosen3
    Anonym (Olika) skrev 2023-01-13 03:50:21 följande:

    FSH värdet kan variera från dag till dag i cykeln och kan även vara olika från cykel till cykel. Det är som lägst i början av mensen och stiger mer och mer ju närmare ägglossning man kommer. Jag har tagit FSH test via vården och det skulle göras på cykel dag 3 för att få ett så rättvist resultat som möjligt. Mitt var lite högt så då togs även ett AMH vilket ger en bättre fingervisning om äggreserven vilket för min del låg inom referensvärdet och jag hade inte dålig äggreserv. Det såg gyn sen även på ett vul. 


    Så mitt råd är att du går och tar blodprover hos vården på FSH och kanske även AMH gör att få reda på hur det ligger till om du oroar dig. Jag vet inte hur tillförlitliga självtester är när det kommer till just det hormonet.


    Tack för svar! Japp, har bokat in ett test hos vården så får se vad det visar :) 
Svar på tråden Högt FSH och missfall?