• mammutten81

I natt kommer "inte utan min dotter"

Den ska jag se!
    Sent som sjutton, 02.00! Tur att man kan sova ut i morgon.
    Såg en dokumentär om filmen och folket i verkligheten en gång.
    Det var inte alls som filmen, fick värsta chocken!
    Pappan var inte alls hemsk ( tydligen) och amerikanska vänner sa att mamman bar adragt och kidnappat dottern i från pappan, och sedan kokat i hop historien för att pappan skulle få besöksförbud.
    Man vet ju aldrig vad som är sant, men hemskt hur som helst.

Någon mer som ska se den?

• Svar på tråden I natt kommer "inte utan min dotter"
  • Shalita

Jag ska se den. Fast jag spelar in...

• miss maple

Japp jag ska.

Var ett tag sen jag såg den.
    Den är verkligen bra.

• Smajla

Spelar kanske in den då. Såg den för ett antal år sen och tyckte den var riktigt bra.

//Smajla
  • mammutten81

Ja, jag minnsinte att jag sett denna, utan bara uppföljaren.

• Smajla

Jag har bara sett denna, hade gärna sett uppföljaren..

//Smajla
  • mammutten81

Dokumentären hette " utan min dotter".
    Om någon är intresserad.

Kopierar detta från en blogg om den, kan säga att dokumentären var sååå bra!

-----------------------------------------------------------------

Jag såg ett program på TV4 i går som fick mig att fundera lite över hur lätt det är att manipulera via media, genom att spegla fakta ensidigt och vinklat. Det handlade om en doktor Mahmoody i Iran och programmet hette "Utan min dotter". Nå har väl de flesta redan räknat ut att det gäller maken till hon som skrev boken "Inte utan min dotter", som beskrev hennes flykt med dottern från Iran.

Nu påstår jag inte att mannen i fråga ljög som en borstbindare, men jag kunde för mitt liv inte ta till mig hans bild av historiens förlopp. Men det var intressant att se hur det går att vrida och vända på saker och ting, genom att bara visa myntets ena sida. Men jag kan tänka mig att många tog pappans parti här. Men med visshet om hur den patriarkaliska strukturen är i Iran och hur kvinnor där behandlas är det svårt att ta mannens parti i detta fall. Men hemska tanke....tänk om det är tvärtom? Jag är övertygad om att det finns sådana fall, både och.

• mammutten81

Här kommer annan bra info:

1987 drabbade Betty Mahmoodys självbiografiska "Inte utan min dotter" den läsande publiken som ett knytnävsslag. Ett okänt antal miljoner människor från ett fyrtiotal språkgrupper ville veta allt om äktenskapet mellan den amerikanska hemmafrun och den iranske läkaren, en kärlekshistoria som efter en sagolik inledning utmynnade i en mardröm. Icke ett öga var torrt när den utmattade Betty med sin sexåriga dotter Mahtob äntligen lyckats ta sig över de snöklädda bergen och in i Turkiet. Även i Hollywood torde man ha fällt en och annan tår av pur glädje över detta visuellt och innehållsmässigt tacksamma ämne. Sally Field och Alfred Molina axlade med bravur huvudrollerna i filmen som regisserades av Brian Gilbert. Till filmens försvar må sägas att den, frånsett trailerns verbala flaggviftande, undvek en del av det frossande i fördomsfulla och emotionellt laddade detaljer som Betty Mahmoody i samråd med William Hoffner hängett sig åt i boken. De verbala utläggningarna om iraniernas smutsiga högljuddhet, konstiga matvanor och allmänna brutalitet varvades med moderns och dotterns hängivna bön om att få komma hem till Amerika.

Den andra sidan av slanten
    Nu har de finska dokumentaristerna Alexis Kouros och Kari Tervo gjort en dokumentärfilm som berättar historien ur doktor Mahmoodys synvinkel. Mahmoody har inte sett sin dotter på 16 år och hans perspektiv och berättelse avviker en hel del från den som porträtteras i boken och filmen. Kouros och Tervo har också intervjuat såväl iranska som amerikanska myndigheter om fallet. Men att veta var sanningen placerar sig mellan de skilda perspektiven är inte alltid oproblematiskt.

:-O

Vad mycket jag skrev nu som hamnade lite offtopic kanske, sorry.

Men jag rekomederar dokumentären!!!

Svar på tråden I natt kommer "inte utan min dotter"