• Anonym (Eddie Meduza)

Känner mig orättvist behandlad på jobbet

Jag jobbar på ett ställe som jag i stort sätt trivs på men det finns en sak som skaver lite. Jag kommer tidigare från en avdelning med ganska grovkornig humor och jargong. Mycket skämt rörde sig under bältet och jag själv gillar sån humor. Ändå var jag en av de mer återhållsamma på den avdelningen.

Den nuvarande avdelningen jag är på är raka motsatsen. Väldigt stram och på gränsen till fisförnäm. Folk kan inte ens nämna ordet sex utan att det blir en obekväm stämning. Givetvis kom det några grodor ur min mun för jag tänkte mig inte för i början. 

Nu verkar det som att jag hamnat på nån sorts svart lista. Jag måste vakta min tunga extra noga för att inte få kommentarer om att jag går över gränsen. Detta känns väldigt orättvist för det finns andra personer på avdelningen som är värre än jag men de får inte samma kommentarer utan de får härja relativt fritt med sina uttalanden. Det är bara jag som måste tänka på vad jag säger.

I övrigt känner jag mig inte utanför eller så, men skulle någon annan säga samma sak som jag fått skit för så kommer den undan.

Nån som känner igen sig?

• Svar på tråden Känner mig orättvist behandlad på jobbet
  • Anonym (Millan)

Kan du byta tillbaka till din gamla avdelning? Det verkar vara något tok på den nya, mer än med dig. På en "frisk" avdelning hade du blivit förlåten för dina grodor i början, om det inte var typ: Annalena, jag vill klämma dig på tuttarna nu, dvs att du gick på person. 

• Anonym (Eddie Meduza)
    Anonym (Millan) skrev 2023-01-12 10:18:11 följande:

Kan du byta tillbaka till din gamla avdelning? Det verkar vara något tok på den nya, mer än med dig. På en "frisk" avdelning hade du blivit förlåten för dina grodor i början, om det inte var typ: Annalena, jag vill klämma dig på tuttarna nu, dvs att du gick på person. 

Nej, inget sådant. Mer bara lite allmänna skämt som ibland kan ha en fräck liten knorr. I övrigt är det en bra och trevlig avdelning. Det är egentligen bara denna lilla detaljen som irriterar mig. Man verkar helt enklat vara lite finare av sig.
  • Anonvm

Frågan du bör ställa dig är om det är värt det... Att tvingas omge sig med folk som du själv uppfattar som "fisförnäma" och som du ständigt behöver tänka dig för hur du skämtar och uttrycker dig.... Är det verkligen en sund och vettig miljö att vistas i långvarigt?

I mina öron låter det som att du försökt dig på en yrkesmässig "klassresa", gått från kollektivare i produktionen till en administrativ tjänst som tjänsteman?

Det finns bara 2 vägar att gå, antingen anpassar du dig till din nya verklighet, anammar en personlighet som du själv uppfattar som torr och fisförnäm.... Eller så går du tillbaks till en omgivning där du kan vara dig själv.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Eddie Meduza) skrev 2023-01-12 10:02:20 följande:

Jag jobbar på ett ställe som jag i stort sätt trivs på men det finns en sak som skaver lite. Jag kommer tidigare från en avdelning med ganska grovkornig humor och jargong. Mycket skämt rörde sig under bältet och jag själv gillar sån humor. Ändå var jag en av de mer återhållsamma på den avdelningen.

Den nuvarande avdelningen jag är på är raka motsatsen. Väldigt stram och på gränsen till fisförnäm. Folk kan inte ens nämna ordet sex utan att det blir en obekväm stämning. Givetvis kom det några grodor ur min mun för jag tänkte mig inte för i början. 

Nu verkar det som att jag hamnat på nån sorts svart lista. Jag måste vakta min tunga extra noga för att inte få kommentarer om att jag går över gränsen. Detta känns väldigt orättvist för det finns andra personer på avdelningen som är värre än jag men de får inte samma kommentarer utan de får härja relativt fritt med sina uttalanden. Det är bara jag som måste tänka på vad jag säger.

I övrigt känner jag mig inte utanför eller så, men skulle någon annan säga samma sak som jag fått skit för så kommer den undan.

Nån som känner igen sig?

Hur ska du ha det egentligen? Först skriver du att det är en fisförnäm avdelning och väldigt stram. Sedan skriver du att det finns dom som uttrycker sig värre än dig. 

I vilket fall som helst, antingen har du inte de sociala skills som behövs för att veta hur och när du kan skämta, eller så ogillar de dig, vilket inte verkar troligt med tanke på att du trivs och känner dig inte utanför (man brukar ju märka om man inte är omtyckt och då trivs man inte).
  • Anonym (F)

Du menar att du har bytt från en avdelning med en osund arbetsmiljö som är totalt över gränsen till en där man håller sig på en mer normal nivå, men lite väl strikt? Ja, så kan det vara. Ta det som en lärdom i hur man beter sig generellt bland andra vuxna, din förra avdelning är långt från normen!

• Anonym (''')

Varför behöver man prata om sex på en arbetsplats (om du inte jobbar inom gyn och sexupplysning)?
    Jag har då aldrig känt behov av att dra grova skämt eller snacka sex, bröst eller vad det nu är, med arbetskompisarna. 
    Tror du får inse att det är bättre där du är nu och att det inte var så bra klimat på ditt gamla jobb. 

• Anonym (Hmm)

Hade en sådan idiot likt dig ts fram tills nyligen på arbetet. Han jobbar inte kvar längre idag kan jag ju säga. Slutade själv rata med honom när han talade sexuellt nervärderande om en nära kollega till mig. Det sista kunde jag inte förlåta. Det gick för långt.

Sluta upp med ditt vidriga beteende eller gå tillbaka dit du kom ifrån! 

Det är inte okej att en gubbe sitter och pratar sexuellt om tjejerna i 20 års åldern plus att man ber den att inte prata så..ändå fortsätter! 

• Mimosa86

Varför ska man prata sex på jobbet? Är man inte där för att jobba? och har man behov av att prata privata saker (såsom sex) så får man väl göra det på AWn med dem som vill diskutera det?

Sen. och detta behöver många lära dig att förstå. Ett skämt är kul om andra skrattar. Blir andra obekväma så är det inte roligt. Då har man tappat hela poängen med det.

Jag gillar fräckisar och det kan jag dela med min man, syster och vissa vänner. Men aldrig att jag skulle visa det på jobbet där vissa inte finner detta kul utan som ett påhopp på integriteten.

Visa respekt för den grupp nu nu tillhör. 

• Anonym (Se)
    Anonym (Eddie Meduza) skrev 2023-01-12 10:02:20 följande:

Nu verkar det som att jag hamnat på nån sorts svart lista. Jag måste vakta min tunga extra noga för att inte få kommentarer om att jag går över gränsen.

På tiden.

• Anonym (HH)

Nej fy, jag hade inte orkat jobba i en sån miljö!

Mitt tips är att stå på dig. Var dig själv. Vad ska de göra liksom? Så länge du inte är otrevlig så kör på. 

• Anonym (F)
    Anonym (HH) skrev 2023-01-12 17:20:30 följande:

Nej fy, jag hade inte orkat jobba i en sån miljö!

Mitt tips är att stå på dig. Var dig själv. Vad ska de göra liksom? Så länge du inte är otrevlig så kör på. 

Du tänker inte på att ts kan få klagomål för sina sexskämt och annan grov humor....?
  • Anonym (HH)
    Anonym (F) skrev 2023-01-12 17:28:58 följande:
    Du tänker inte på att ts kan få klagomål för sina sexskämt och annan grov humor....?
    Det är ju okej att andra är sig själva. Och hur vet vi att TS går över gränsen?
Svar på tråden Känner mig orättvist behandlad på jobbet