• CleanDiskmaskin

    Handla till bebis

    Hej!
    jag är gravid med första barnet nu ska ch har tänkt åka till gekås och handla. Bästa tiden för mig skulle vara i april (är då i v.23). Tycker ni det är för tidigt? eller när började ni handla till nya familjemedlemmen?

    ha det fint allihopa!

  • Svar på tråden Handla till bebis
  • Anonym (A)
    CleanDiskmaskin skrev 2023-01-12 15:48:40 följande:
    Handla till bebis

    Hej!
    jag är gravid med första barnet nu ska ch har tänkt åka till gekås och handla. Bästa tiden för mig skulle vara i april (är då i v.23). Tycker ni det är för tidigt? eller när började ni handla till nya familjemedlemmen?

    ha det fint allihopa!


    Vad menar du med för tidigt? Risken att det värsta ska hända är enormt liten då.
  • Anonym (Lagom)
    Anonym (A) skrev 2023-01-12 15:51:48 följande:
    Vad menar du med för tidigt? Risken att det värsta ska hända är enormt liten då.
    V. 23 är väl alldeles ypperligt för att handla. Du är ännu inte gigantisk och super -gravid och du har den mest "farliga" perioden bakom dig.

    Dessutom kan du ju köpa gravid -kläder och annat som är skönt att ha under slutet av graviditeten.
  • svansmamman
    CleanDiskmaskin skrev 2023-01-12 15:48:40 följande:
    Handla till bebis

    Hej!
    jag är gravid med första barnet nu ska ch har tänkt åka till gekås och handla. Bästa tiden för mig skulle vara i april (är då i v.23). Tycker ni det är för tidigt? eller när började ni handla till nya familjemedlemmen?

    ha det fint allihopa!


    Menar du att du är i typ <vecka 10 nu? Har du varit på något ultraljud och fått bekräftat att allt hittills verkar vara som det ska? 


    Om det bara är småsaker du tänker köpa, alltså typ kläder, leksaker, grejer till skötbord osv, så kan man ju handla oavsett tidpunkt. Skulle det inte gå vägen denna gång kanske ni ändå kommer försöka igen och att ni då få användning för grejerna. Däremot skulle jag aldrig köpa vagn, babyskydd osv förens efter RUL då i vart fall jag skulle vilja ha sådant helt nytt till bebis och därför inte skulle våga riskera om allt inte skulle gå vägen. 


    Så jag tänker såhär - det man kan handla på Ullared är ju inget som är beroende av tiden som jag resonerar kring vagn osv, så handla på du! Däremot vill jag flagga för att man inte behöver så mycket grejer. Så köp inte på dig en massa grejer bara för att, om du nu inte känner att du vill förstås. 🥰

  • CleanDiskmaskin

    Självklart kommer jag vänta tills jag har gjort ultraljud och passerat vecka 12. tänkte mest om det är överdrivet att börja handla så tidigt😅
    kommer få en del grejer såsom skötbord spjälsäng osv av släkt och familj som har kvar sen deras barn. så det är väl mest småsaker. Men vill helst inte åka till gekås när det är högsäsong 😇

  • student2013

    Jag var uppe 2 gånger under min graviditet v. 18 då det handlades gravid kläder och 1 body för tidigt men jag kunde inte hålla mig.

    Andra gången v. 32/33 då köptes resten av bebisgrejer och amningsplagg. 

    Köpte balja där en som man kunde fälla ihop då vi har ett litet badrum.

  • svansmamman
    CleanDiskmaskin skrev 2023-01-12 17:37:27 följande:

    Självklart kommer jag vänta tills jag har gjort ultraljud och passerat vecka 12. tänkte mest om det är överdrivet att börja handla så tidigt😅
    kommer få en del grejer såsom skötbord spjälsäng osv av släkt och familj som har kvar sen deras barn. så det är väl mest småsaker. Men vill helst inte åka till gekås när det är högsäsong 😇


    Jag hoppas du inte tog det som något påhopp från min sida, det var bara en fråga av välvilja! ❤️


    Det låter väl perfekt att åka då tänker jag. Kul att göra det ?tidigt? så att man har något att se framemot, plus att du förhoppningsvis orkar springa runt där till skillnad från i slutet av graviditeten då man kanske inte är fullt lika peppad. 🙈 

    Sååå kul att få planera för bebis, jag längtar tills jag får göra det igen! 😍

  • Räkan77

    Om anledningen att åka till Ullared är att det ska bli så billigt som möjligt så rekommenderar jag second hand istället. Finns så mycket fräscha och fina barnkläder i bättre kvalitet än Ullareds för ett billigare pris.

  • CleanDiskmaskin
    svansmamman skrev 2023-01-12 19:38:45 följande:

    Jag hoppas du inte tog det som något påhopp från min sida, det var bara en fråga av välvilja! ❤️


    Det låter väl perfekt att åka då tänker jag. Kul att göra det ?tidigt? så att man har något att se framemot, plus att du förhoppningsvis orkar springa runt där till skillnad från i slutet av graviditeten då man kanske inte är fullt lika peppad. 🙈 

    Sååå kul att få planera för bebis, jag längtar tills jag får göra det igen! 😍


    Nejdå, jag tog det inte som ett påhopp Hjärta
    Jag tänkte också att det kan vara skönt att göra det tidigare i graviditeten när man förmodligen har mer ork än i slutet. Allt är ju extra spännande nu med förstaGlad
  • CleanDiskmaskin
    Räkan77 skrev 2023-01-12 19:54:46 följande:

    Om anledningen att åka till Ullared är att det ska bli så billigt som möjligt så rekommenderar jag second hand istället. Finns så mycket fräscha och fina barnkläder i bättre kvalitet än Ullareds för ett billigare pris.


    Anledningen är väl inte priset egentligen. Jag brukar åka dit en gång om året som en liten "resa" just för att jag tycker det är kul och mysigt att åka iväg en helg. Så jag tänkte slå två flugor i en smäll och passa på att handla till bebis när dom har så mycket grejer på samma ställe :D 
  • Jag är bara jag
    Räkan77 skrev 2023-01-12 19:54:46 följande:
    Om anledningen att åka till Ullared är att det ska bli så billigt som möjligt så rekommenderar jag second hand istället. Finns så mycket fräscha och fina barnkläder i bättre kvalitet än Ullareds för ett billigare pris.
    Håller med.

    Ts: du kan absolut köpa kläder och saker nu om du vill. Jag väntade till v.30, men då hade jag haft flera missfall så jag var skeptisk länge. Förköp dig bara inte. I alla fall inte på de minsta storlekarna. De används så kort tid. Lycka till med allt!
Svar på tråden Handla till bebis