• eh0044

    Kan jag bli polis?

    Hej!

    Har velat bli polis sedan barnsben men blev övertalad till att plugga något annat. Nu har jag en akademisk examen i annat ämne än polis och stöter på polisen en del i arbetet. Min dröm har därför väckts igen och jag är så motiverad till att bli polis och söka mig till polishögskolan.

    Jag är säker på att jag klarar alla tester och har även börjat träna väldigt mycket inför dem.  

    Förklaring till frågan under:
    Jag bröt mitt högra underben för 1.5 år sedan och är helt återställd nu, tränar fortfarande på att få tillbaka styrkan men kan springa och gå som vanligt. Det som har orsakat invaliditeten är att min högra fot är roterad utåt med ungefär 12-15 grader. Detta har inte påverkat mig fysiskt då jag kan utföra vanliga ben övningar på gymmet utan problem, kan även springa och allt som vanligt. Jag har inga smärtor och inga dagliga smärtor även när jag varit ute och gått på benen i en hel dag. Det enda som är påverkat är att foten är utåt roterad. Enligt läkarna skulle detta inte hindra mig från att leva mitt liv som jag gjorde innan vilket var väldigt fysiskt aktivt liv och jag skulle kunna göra allt som jag gjorde innan.

    Min fråga är då om jag kan bli polis med 4% invaliditet i höger underben då foten är roterad utåt med 12-15 grader? 

  • Svar på tråden Kan jag bli polis?
  • Anonym (Sök)

    Håller med föregående talare. Sök, du har inget att förlora, bara ett drömjobb att vinna!

  • Anonym (Process)

    Självklart ska du söka. Bara i ansökningsprocessen kommer du ju märka om din fysisk, fungerar okej, om det fortfarande känns kul och om det är någon idé att fortsätta.

  • Anonym (Ja)

    Svar: Ja. Du kan bli behörig till polisutbildningen med ditt ben. Om du hade sökt en specialtjänst inom Försvarsmakten hade det dock blivit svårare då det ställs högre krav på den sökandes fysiska förmåga där än inom Polismyndigheten. Sök!

    // F.d. polisanställd

Svar på tråden Kan jag bli polis?