• Fri 13 Jan 2023 09:10
    1037 visningar
    0 svar
    0
    1037

    Homosystein

    Undrar om någon har koll på homosystein nivåer i kroppen? 


    Har så länge jag kan minnas haft järn brist, och medicinerats för det. Återkommande problem. detta har påverkat mig då jag blivit trött och helt slut i kroppen.
    2019 tog jag även folat prov vilket visade 7,5. 2021 hade jag Järn brist igen och fick medicin. Hade då även 6,1 på folat och fick folsyra och b12 medicin (dock dom bara ngn vecka).
    senaste året har jag drabbats av andfåddhet vid ansträngning och svaghet i kroppen, men inte samma trötthet som jag haft då jag haft järn brist. Varit hos läkare nyligen som tagit prover och allt inkl järn ser bra ut. läkaren tog även honosystein prov vilket jag tror var första gången på mig. Detta visade då förhöjt värde på 23. referensramen för mig är under 15. Att tillägga här så tog läkaren inte varken b12 prov eller folat prov, bara homosystein prov.
    läkaren skrämde verkligen upp mig och sa att han ???misstänkte???? homsystinuri (stavning?). och jag har blivit remitterad till annat sjukhus. 


    detta gjorde mig som sagt livrädd. och såklart har jag googlat detta, vilket gjort mig mer livrädd. Är det någon som kan något om homosystein? Vad jag förstått det som är detta inte jätte höga nivåer utan det kan kopplas till b12 eller folat brist? Vid homcystinuri ligger homosystein värdena på betydligt mer? 
    jag vet ju liksom inte vad läkaren grundar dessa misstankar på. detta var en läkarstudent Med bristande svenska. Läkaren pratade om annan färg på mitt kiss också, att detta kunde ha ett samband. Men den gången jag sökt för färgat urin så hade jag ätit rödbetor.

    är livrädd för detta läkaren sa och misstänkte, dessutom att jag måste vänta upp till 3 månader att få tid på den remitterade kliniken..

Svar på tråden Homosystein