• BFdec2021

    Vad tycker du om namnet Gideon?

    Vi väntar vårt andra barn och har så smått börja fundera över namn. Vi vet ännu inte om det blir en tjej eller kille. Tjejnamn är vi rätt klara över vilka namn vi väljer mellan, men killnamn är svårare. 

    Vi gillar klassiska namn, gärna namn som var populära kring sekelskiftet. Det får dock gärna vara lite mer ovanligt idag så att bebis slipper bli kallad namn + efternamn hela skoltiden. Häromdagen kom jag och tänka på namnet Gideon. Först kunde jag inte bestämma mig för om det kändes för ?udda? även om det är ett klassiskt namn, men efter att ha diskuterat med mannen har vi båda börjat gilla det mer och mer. 

    Åsikter? Hiss eller diss? 😊

  • Svar på tråden Vad tycker du om namnet Gideon?
  • Anonym (J)

    Vet en pojke med det namnet... När jag hörde det första gången tyckte det var ett lite märkligt namn (hade aldrig hört det förr). Men jag måste säga att det växer hela tiden! Börjar gilla det mer och merGlad

  • Anonym (Uttal?)

    Jag har nog bara hört det namet sägas på engelska, hur blir der svenska uttalet, Giiideon eller Giddeon?

  • BFdec2021
    Anonym (Uttal?) skrev 2023-01-13 11:03:01 följande:

    Jag har nog bara hört det namet sägas på engelska, hur blir der svenska uttalet, Giiideon eller Giddeon?


     


    Vi tänker att det svenska uttalet är Jiiideon, iom att G är före en mjuk vokal 😊 Engelska uttalet är ju däremot Giddeon, med hårt G. 

  • Cusoon

    Jaha ska man uttala g:et som ett j! Tänkte inte tanken. Jag tänkte man sa Giddeon inte jiideon. Det förändrar hela intrycket och mitt tycke för namnet. Gideon med j-uttal gillar jag inte alls men med uttal med g som i Giddeon då gillar jag det.

  • Anonym (J)
    Cusoon skrev 2023-01-13 11:20:51 följande:

    Jaha ska man uttala g:et som ett j! Tänkte inte tanken. Jag tänkte man sa Giddeon inte jiideon. Det förändrar hela intrycket och mitt tycke för namnet. Gideon med j-uttal gillar jag inte alls men med uttal med g som i Giddeon då gillar jag det.


    Det förändrar min åsikt också... Trodde det skulle uttalas med hårt G, det är så jag hört namnet. Nä, med J-uttal tycker inte jag om det.
  • Anonym (Prrrooo)

    Det låter, i mitt tycke, som ett namn man skulle ge en häst. 

  • Anonym (ling)
    BFdec2021 skrev 2023-01-13 11:11:56 följande:

     


    Vi tänker att det svenska uttalet är Jiiideon, iom att G är före en mjuk vokal 😊 Engelska uttalet är ju däremot Giddeon, med hårt G. 


    G före mjuk vokal blir mjukt på engelska också, därför är uttalet troligtvis pga att det är ett inlånat namn från bibeln/hebreiskt. Det ska säkerligen uttalas med hårt G även på svenska av samma anledning?
  • Anonym (Uttal?)

    Ah ok! Inte förtjust i Jiideon alls tyvärr, kommer nog även vara problem genom hela livet med att folk uttalar det fel. 


    Giddeon tycker jag däremot är helt ok, funkar ju även lika bra på engelska!

  • EnAnonumius
    BFdec2021 skrev 2023-01-13 11:11:56 följande:

     


    Vi tänker att det svenska uttalet är Jiiideon, iom att G är före en mjuk vokal 😊 Engelska uttalet är ju däremot Giddeon, med hårt G. 


    Det är helt okey med namn att frångå skrivreglerna.

    För exempel, många Svenskar skriver Krister med Ch i stället för k. Ändå uttalar man det som ett "k" i stället för ett "sh-ljud"..


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Vad tycker du om namnet Gideon?