• Anonym (Kaffedraken)

    Är det åldern eller kvalitet på äggen som ökar risk för missfall?

    Jag undrar om det är någon som vet om det är åldern i sig som ökar risken för missfall eller kvaliteten på äggen? 


    Jag är 40 år. Har kvar blastocyster från när jag var 36 år (Har en son på 3 år) och gjorde IVF. Jag undrar om det då är min nuvarande ålder som kommer öka risken för missfall? Eller om det kanske är samma chans som när jag var 36 år för det är så gamla äggen är? 


    Hoppas någon fattar mitt svammel 😃

  • Svar på tråden Är det åldern eller kvalitet på äggen som ökar risk för missfall?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Äggkvaliteten. Det är därför åldern är oväsentlig när man gör ÄD för äggen kommer från unga kvinnor. Så gör du FET är det som om du vore 36.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du använder blastocyster från när du var 36 så har du inte högre risk för missfall nu än när du var 36. Det gäller att hålla sig i form men en kvinna kan bära barn även över 45+.


    Ngt folk sällan pratar om är att missfallsrisk ofta hör ihop med risken att embryot/fostret bär på genetiska sjukdomar som skulle kunna undvikas om en testar mannen/spermierna som används och använder de spermier som matchar kvinnan bättre genetiskt. Sålänge embryot uppnår blastocyststadiet så är missfallsrisken också mindre.

Svar på tråden Är det åldern eller kvalitet på äggen som ökar risk för missfall?