• Anonym (Usch)

Ångest efter intervju

Var på en arbetsintervju tidigare i veckan, då jag sökt ett nytt jobb. Har inte varit på en intervju på flera år, förberedde mig så gott jag kunde men kände inte alls att det gick bra. Hade svårt att svara på frågor (blev ibland flera sekunders tystnad följt av något svamlande) och vissa frågor förstod jag inte. Kände att jag framstod som totalt osäker och nervös.

Är ett jobb jag verkligen är intresserad av och som jag på pappret har de rätta erfarenheterna och meriterna för. Men det kändes som att jag som intervjun bara framstod som osäker och att det kommer att förstöra allt.

Vet inte vad jag vill med denna tråd, kanske höra från folk med liknande erfarenheter eller få tips på hur jag kan tänka framåt.
  • Svar på tråden Ångest efter intervju
  • Anonym (G)

Alltså alla är väl nervösa och osäkra på arbetsintervjuer. 

• Anonym (Kvinna)

Kände exakt likadant som dig.Det gick verkligen dåligt för mig.Men..jag fick jobbet .

• Nutid

Det är rätt normalt att vara nervös så de som intervjuar är nog rätt van.
    Det är väldigt svårt att sitta på andra sidan också men om det är som du skriver att du har rätt meriter så borde fortfarande stor chans. Var det HR människor eller blivande chefer som intervjuade?

Om det var en blivande chef är det inte fel att om någon vecka ringa och vara nyfiken hur det går (du har naturligtvis ett annat erbjudande som du överväger)  😉 

Jag har varit på intervju där jag varit nervös och svamlig men ändå fått jobbet.

• Anonym (C)

Har varit i din situation.
    Det ända som hjälper är att gå på flera intervjuer och känna dig fram. Våga ta för dig och försöka att vara lugn.

• Anonym (Jenny)

Äh jag snackade med killen som sköter rekryteringen på mitt jobb och han sa att några av de absolut bästa anställda på företaget hade varit fruktansvärt dåliga på intervjun. Hans jobb var ju att hitta de som passade bäst för tjänsten och inte de som var bäst på att bli intervjuade.

Dessutom så är det här något som man tränar på och blir bättre med lite övning. Smärtsamt, ja visst, men något som man överlever. Är du lite modig så ber du om feedback - vare sig du får jobbet (korsar alla fingrar och tår) eller ej.

• Anonym (A)
    Nutid skrev 2023-01-13 19:27:03 följande:
    Det är rätt normalt att vara nervös så de som intervjuar är nog rätt van.
    Det är väldigt svårt att sitta på andra sidan också men om det är som du skriver att du har rätt meriter så borde fortfarande stor chans. Var det HR människor eller blivande chefer som intervjuade?

Om det var en blivande chef är det inte fel att om någon vecka ringa och vara nyfiken hur det går (du har naturligtvis ett annat erbjudande som du överväger)  😉 

Jag har varit på intervju där jag varit nervös och svamlig men ändå fått jobbet.
    +1
Svar på tråden Ångest efter intervju