• babyba

    Bebis vaknar av magont,laktulos?

    Hej
    Min son är 9 månader och vaknar var eller varannan timme nätterna igenom senaste 3 vevkorna av vad jag tror är magont,han spänner benen,vrider sig osv?tar ca 15 min att få honom lugn.Jag lider och han lider.BVCs råd var att öka maten på dagen och introducera bitar samt ge laktulos i 1 månad,min son klarar viss mat med klumpar men man ser att han har svårt med det.Prövade ge honom formfranska i minibitar  med smör,,resultatet blev att han spydde.Enl Bvc behöver han lära sig äta bitar nu.På dagen märker jag inget förutom att han kan vara lite hård i magen ibland,ger katrinplommon då och då och då blir han lite lös istället.


    Råd?

  • Svar på tråden Bebis vaknar av magont,laktulos?
  • Jag är bara jag

    Finns inget som säger att bebisar "måste" äta bitar i en viss ålder. Mina åt puré länge blandad med bitig mat. Det finns mat som är mer lösande än andra och mat som är förstoppande. Ammas han eller får ersättning? Ersättning kan vara förstoppande också och det kan vara värt byta till annan sort. Laktulos har jag provat som vuxen och jag fick bara magknip. Vi körde med Minifom till våra barn, vette sjutton om det funkade så bra. Byta d-vitaminsort till de i kylen kan också hjälpa. Man får prova sig fram helt enkelt. Och ta det Bvc säger med en klackspark. Man känner sitt eget barn bäst.

Svar på tråden Bebis vaknar av magont,laktulos?