• Anonym (Fjunet)

Tips på nyttig, kaloririk mat! Viktuppgång.

Jag har väldigt lätt att gå ner i vikt men desto svårare att gå upp. Mitt BMI ligger precis på undervikt och jag skulle gärna gå upp några kilon för att få mer energi osv Jag har som sagt svårt att gå upp i vikt och jag vill gärna äta nyttigt (något jag tyvärr har slarvat med på sistoneSkäms), problemet är att jag tycker att allt som är nyttig och som känns fräscht är det så lite kalorier i? Vill ju inte gärna kränga pizza, hamburgare och annan snabbmat varje dag... Vill få i mig mat med bra näring i. Någon som är bra på detta som kan ge tips på vad jag kan äta? Frukost, mellis, middagar....

• Svar på tråden Tips på nyttig, kaloririk mat! Viktuppgång.
  • Anonym (Paddy)

Det viktigaste skulle jag nog säga är att du äter på regelbundna tider och inte hoppar över några måltider. Ät frukost, lunch och middag varje dag. Satsa på rejäl husmanskost och se till att du äter av alla kategorier när du äter. Dvs fibrer, kolhydrater, fett och protein. Använd riktigt smör, creme fraiche och grädde i matlagningen.
    Jag vet en del som blivit hjälpt av att äta LCHF. 

Se också till att du faktiskt äter tillräckligt stora portioner. Samt att måltiderna intas i lugn och ro. Jag hade både en närstående och en kollega som jämt gnällde på sin undervikt och efter ett tag insåg jag vad det delvis berodde på. Först åt dom alltid i "farten", de tog sig aldrig tid att sitta ner och äta en hel måltid utan skulle alltid aktivera sig, vara på språng, pilla med mobilen, se tv, jaga sina barn eller what ever.. Vilket i sin tur bidrog till att de aldrig åt upp sin portion utan ständigt åt för lite. 3 köttbullar och två tuggor  makaroner i förbifarten och en jädrar massa energidryck duger liksom inte om man ska orka jobba och öka i vikt. Nu säger jag inte att du gör så här men kan vara värt att fundera på hur dina dagar faktiskt ser ut med aktiviteter, vad du egentligen stoppar i dig och om du har tid att äta. 

• Anonym (Fjunet)
    Anonym (Paddy) skrev 2023-01-15 17:30:13 följande:

Det viktigaste skulle jag nog säga är att du äter på regelbundna tider och inte hoppar över några måltider. Ät frukost, lunch och middag varje dag. Satsa på rejäl husmanskost och se till att du äter av alla kategorier när du äter. Dvs fibrer, kolhydrater, fett och protein. Använd riktigt smör, creme fraiche och grädde i matlagningen.
    Jag vet en del som blivit hjälpt av att äta LCHF. 

Se också till att du faktiskt äter tillräckligt stora portioner. Samt att måltiderna intas i lugn och ro. Jag hade både en närstående och en kollega som jämt gnällde på sin undervikt och efter ett tag insåg jag vad det delvis berodde på. Först åt dom alltid i "farten", de tog sig aldrig tid att sitta ner och äta en hel måltid utan skulle alltid aktivera sig, vara på språng, pilla med mobilen, se tv, jaga sina barn eller what ever.. Vilket i sin tur bidrog till att de aldrig åt upp sin portion utan ständigt åt för lite. 3 köttbullar och två tuggor  makaroner i förbifarten och en jädrar massa energidryck duger liksom inte om man ska orka jobba och öka i vikt. Nu säger jag inte att du gör så här men kan vara värt att fundera på hur dina dagar faktiskt ser ut med aktiviteter, vad du egentligen stoppar i dig och om du har tid att äta. 

Tack! På vardagarna äter jag alltid frukost (halvhjärtat iofs), lunch och middag. Det jag nog failar mest på är mellis tror jag. Sen har jag som sagt slarvat med att äta nyttigt på senaste tiden. Blivit en del mikromat... Bortsett från middagarna. Då är det alltid (mer regel än undantag iaf) mat lagad från grunden. Använder allt som oftast grädde och creme fraiche i maten (har ett barn med undervikt också...brås på mig). Absolut alltid riktigt smör. Ska kolla upp lite LCHF-recept! Har ätit det lite nu och då förut, för att jag tyckte det var gott, inte för att gå ner i viktFlört

Mina portionsstorlekar har jag faktiskt fått kommentarer om, av vuxna män, för att jag just ätit lika mycket som dom, ibland till och med mer. De har inte förstått hur jag fått i mig allt... Det jag tycker är svårast är nog att få i mig ordentligt med frukost. Där kommer nog stress in! Känner inte att jag har tid att sitta ner. Sen är jag dålig på att komma på VAD jag ska äta till frukost. Vill gärna äta varmt. Typ äggröra och bacon, eller omelett, men det hinns ju inte med. Youghurt, smoothies osv är inget jag riktigt kan få i mig på morgonen.

Tack för tips!Solig
  • BuoBä
    Anonym (Fjunet) skrev 2023-01-15 17:47:28 följande:
    . Det jag tycker är svårast är nog att få i mig ordentligt med frukost. Där kommer nog stress in! Känner inte att jag har tid att sitta ner. Sen är jag dålig på att komma på VAD jag ska äta till frukost. Vill gärna äta varmt. Typ äggröra och bacon, eller omelett, men det hinns ju inte med. Youghurt, smoothies osv är inget jag riktigt kan få i mig på morgonen.

Tack för tips!Solig
    Kolla amerikaner på youtube som gör "breakfast prep". De gör tex omeletter i muffinsformar som de fryser och mikrar när de ska ätas. Och breakfast burritos, som jag som är en marmeladamörgås-och-kaffe-människa tycker låter förfärligt , men gillar man varm mat funkar det säkert. 
  • Anonym

Nötter
    nyttigt och kaloririkt

• Anonym (Fjunet)
    BuoBä skrev 2023-01-15 18:02:05 följande:
    Kolla amerikaner på youtube som gör "breakfast prep". De gör tex omeletter i muffinsformar som de fryser och mikrar när de ska ätas. Och breakfast burritos, som jag som är en marmeladamörgås-och-kaffe-människa tycker låter förfärligt , men gillar man varm mat funkar det säkert. 
    Tack, det ska jag absolut kolla upp! Omelett i muffinsformar låter ju smidigt!
    Anonym skrev 2023-01-15 18:07:21 följande:

Nötter
    nyttigt och kaloririkt

Men ja! Älskar nötterHjärta Tyvärr har jag inte ätit det så mycket på senaste, det ska det bli ändring på!
  • Anonym (Fjunet)
    Tow2Mater skrev 2023-01-15 23:05:16 följande:

Nötter, avacado, ost, solrosfrön, 80-90% mörk choklad. Kött.

Tack!Solig
Svar på tråden Tips på nyttig, kaloririk mat! Viktuppgång.