• Anonym (Fråga?)

Säpo fråga jobb

Jag har fått jobb som innebär lite känsligheter. Det är inte polisen eller försvaret, men här behövs ändå en säkerhetskontroll via säpo samt bakgrundskontroll.,

jag har aldrig Gjort detta och vill mer veta vad de går igenom och vad som sägs på samtalet med arbetsgivaren. 

går de igenom ens mejl, BankID samt köp?  Kanske till och med lån uppgifter? 

• Svar på tråden Säpo fråga jobb
  • Anonym (samma igen?)
    Anonym (Fråga?) skrev 2023-01-15 18:52:38 följande:

Jag har fått jobb som innebär lite känsligheter. Det är inte polisen eller försvaret, men här behövs ändå en säkerhetskontroll via säpo samt bakgrundskontroll.,

jag har aldrig Gjort detta och vill mer veta vad de går igenom och vad som sägs på samtalet med arbetsgivaren. 

går de igenom ens mejl, BankID samt köp?  Kanske till och med lån uppgifter? 

Så samma lånefråga igen?
  • Anonym (Fråga?)
    Anonym (samma igen?) skrev 2023-01-15 18:54:36 följande:
    Så samma lånefråga igen?
    Nej men jag undrar Mer ingående om de liksom går igenom journaler osv. Alltså hur långt får de gå. 
  • Anonym (ekonomin)

Förmodligen är de mest intresserade av din (och eventuellt make/maka/sambos) ekonomi och om du/ni t.ex har eller har haft problem med spelmissbruk (eller annat missbruk) och vad du/ni har för kontakter med människor i andra länder. Det brukar handla mycket om risken att bli utsatt för utpressning. Man kan ju vara genomhederlig själv, men har man stora skulder av någon anledning (t.ex. spelskulder) så finns ju alltid risk att någon utnyttjar det och att man blir tvingad att göra saker på jobbet som man inte hade tänkt annars. 

• Anonym (Level)
    Anonym (Fråga?) skrev 2023-01-15 18:56:26 följande:
    Nej men jag undrar Mer ingående om de liksom går igenom journaler osv. Alltså hur långt får de gå. 
    Det beror på vilken nivå av säkerhetsklassning som är aktuell. Går alltså inte att svara på utifrån det du angivit. 
  • Genara

Jag har gjort det här, det finns olika nivåer och dem kollar djupare ju högre nivå man ska ha, tre är högsta, dem flesta har ett. Nivå ett är en intervju som en Säpo anställd är med på. Det är inte speciellt djupt. Men ja man kollar efter möjliga risker som om du har ekonomiska problem, missbruk, vänner som rör sig i konstiga kretser. Det man vill veta är om du har svaga punkter som en ond aktör kan använda för att få ut information från dig. Vad du än gör, ljug för helvete inte, även om du är rädd att det kan uppfattas negativt. Din vita lögn kan och kommer att synas och något som innan inte var ett problem kommer att bli det. 

• Anonym (Fråga?)
    Anonym (ekonomin) skrev 2023-01-15 18:59:53 följande:

Förmodligen är de mest intresserade av din (och eventuellt make/maka/sambos) ekonomi och om du/ni t.ex har eller har haft problem med spelmissbruk (eller annat missbruk) och vad du/ni har för kontakter med människor i andra länder. Det brukar handla mycket om risken att bli utsatt för utpressning. Man kan ju vara genomhederlig själv, men har man stora skulder av någon anledning (t.ex. spelskulder) så finns ju alltid risk att någon utnyttjar det och att man blir tvingad att göra saker på jobbet som man inte hade tänkt annars. 

om Man har lån då pga bil? Eller kanske man varit och rest? 

• Anonym (Fråga?)
    Genara skrev 2023-01-15 19:03:21 följande:

Jag har gjort det här, det finns olika nivåer och dem kollar djupare ju högre nivå man ska ha, tre är högsta, dem flesta har ett. Nivå ett är en intervju som en Säpo anställd är med på. Det är inte speciellt djupt. Men ja man kollar efter möjliga risker som om du har ekonomiska problem, missbruk, vänner som rör sig i konstiga kretser. Det man vill veta är om du har svaga punkter som en ond aktör kan använda för att få ut information från dig. Vad du än gör, ljug för helvete inte, även om du är rädd att det kan uppfattas negativt. Din vita lögn kan och kommer att synas och något som innan inte var ett problem kommer att bli det. 

Det är inom industri, plåtmontör inom skyddat område 
  • Anonym (Fråga?)

Det kommer inte vara med någon från Säpo tydligen. 
  • Anonym (Level)
    Anonym (Fråga?) skrev 2023-01-15 19:03:24 följande:

om Man har lån då pga bil? Eller kanske man varit och rest? 

"Vanliga" lån brukar inte ses som problem. Men har du stora skulder som tex sms-lån eller blancolån så kan det vara ett problem.
    Men som tidigare sagts: var uppriktig i säkerhetssamtalet, försök inte mörka något. Du måste också inse att det finns ett skäl till säkerhetsklassningen, det är ett större perspektiv än just du och att du vill ha jobbet, det handlar om Sveriges säkerhet. Har du finansiella problem (eller andra problem) SKA du inte jobba där med det. 
  • Anonym (Stämmerej)

Tvärtom, 3 är den lägsta och det de flesta har.
    Har själv haft klass 2 i tidigare jobb och var ingen säpoanställd med. 

Till ts, har du testat googla kring detta? För det finns en del info att läsa själv. 

Svar på tråden Säpo fråga jobb