• Anonym (BH)

BH-storlek, vad faan?!! Tjejer, in och mät/jämför :)

Hej,
    Jag vet min bh-storlek mycket väl! Handlar nästan bara i en butik och trivs bäst i 65F, men eftersom det sällan finns blir det 70E. Butikspersonalen i denna underklädeskedja hjälpte mig till en början så att det blev rätt storlek. Även när jag handlar i andra butiker passar 70E bra. Det är min storlek helt enkelt. 
    För skojs skull mätte jag nu bysten och googlade storlek, det generella svaret blev 80B, men i den butiken jag oftast handlar hänvisar de till 80AA, vilket jag tycker verkar jättekonstigt. Jag är väldigt sugen på att redan imorgon åka och prova en i den storleken!

Kan ni inte mäta och googla för att se om er storlek stämmer?

• Svar på tråden BH-storlek, vad faan?!! Tjejer, in och mät/jämför :)
  • Anonym (Förvirrad)

Det låter väldigt konstigt om du påstår att du har en megabyst och samtidigt är väldigt mager när du handlar i butik, men att bh-tabeller online visar att du har normalt omfång och rätt liten (under medel) byst...?

• Anonym (Förvirrad)

Inte omfång, omkrets så klart.

• BuoBä

Såna där kalkylator stämmer aldrig. Mäter jag med måttband så är jag ca 85cm runt bröstkorgen, men eftersom en bh är stretchig passar stl 75 bäst. Köper jag stl 85 kasar den runt och ger inget stöd. 

Till Anonym (Förvirrad):
    65F har samma kupstorlek som 70E, 75D, 80C, 85B och 90A, så det är ingen megabyst. 

• Anonym (BH)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-01-17 20:32:33 följande:

Det låter väldigt konstigt om du påstår att du har en megabyst och samtidigt är väldigt mager när du handlar i butik, men att bh-tabeller online visar att du har normalt omfång och rätt liten (under medel) byst...?

Eftersom jag har 65/70 så är F/E inte särskilt stort. Inte litet, men ändå... Och det är ju precis det jag säger, det är väldigt konstigt!
    Vet du dina mått?
  • Anonym (Hooplöst)

Att mäta sig själv och sen kolla på nätet är helt hopplöst, särskilt om man har allmänt större storlekar, som jag. Om jag mäter får jag oftast förslag på typ 110-115DD-E. Alldeles för stor omkrets och alldeles för små kupor. Brukar ta 100-105F-G, ibland tom H. Min mycket smalare kompis brukar också kapa en-två storlekar i omkrets och lägga på en storlek i kupa, så brukar det vara ok. 

• Anonym (Elin)

Det måste ha blivit något fel när du räknade. Vilka mått använde du? Vad är ditt mått under bysten, dvs omkrets?

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (BH) skrev 2023-01-17 20:41:42 följande:
    Eftersom jag har 65/70 så är F/E inte särskilt stort. Inte litet, men ändå... Och det är ju precis det jag säger, det är väldigt konstigt!
    Vet du dina mått?
    F/E innebär extremt stor byst. AA är knappt synliga. Det är därför jag reagerar lite. Titta här t ex: www.evasunderklader.se/Info/SizeTable/ Kupa AA ungefär 80 cm runt bysten, E/F ca 125-150. Märkligt iaf.

Jag kan inte mina mått på rak arm men har dem uppskrivna någonstans. Har strl 80B just nu men kanske kan ha 75B om jag provar.
  • Anonym (Förvirrad)

Jag har en teori. Bysten hänger ju lite, på många kvinnor iaf. Om man då mäter omkretsen så får man en mindre storlek än de "egentligen" är när man lägger dem i en kupa. Vad tror ni andra om det?

• Anonym (BH)
    BuoBä skrev 2023-01-17 20:41:21 följande:

Såna där kalkylator stämmer aldrig. Mäter jag med måttband så är jag ca 85cm runt bröstkorgen, men eftersom en bh är stretchig passar stl 75 bäst. Köper jag stl 85 kasar den runt och ger inget stöd. 

Till Anonym (Förvirrad):
    65F har samma kupstorlek som 70E, 75D, 80C, 85B och 90A, så det är ingen megabyst. 

Då är det inte bara jag som inte passar in i de där tabellerna då...

Precis, det där med bh-storlekar verka få förstå sig på!
  • BuoBä
    Anonym (Elin) skrev 2023-01-17 20:44:18 följande:

Det måste ha blivit något fel när du räknade. Vilka mått använde du? Vad är ditt mått under bysten, dvs omkrets?

Det är säkert rätt, för de flesta guider säger att om man mäter tex 80cm runt bröstkorgen, så ska man köpa stl 80. Vissa säger tom att man ska lägga till några centimeter(!). Som regel blir det alldeles för stort. Jag tror de råden kommer från när tygerna var mindre elastiska, typ 50-60-tal. 
Svar på tråden BH-storlek, vad faan?!! Tjejer, in och mät/jämför :)