• Ekonomisktkrux

    Skatta på tillgångar

    Hej! 


    Sitter I en lite knivig sits med mitt Handelsbolag och lyckas inte hitta svar på min frågor. Skatteverket har tyvärr inte bidragit med mycket hjälp heller.

    Jag bedriver ett Handelsbolag tillsammans med min bror i dryckesbranschen, vi importerar viner.
    Vi har fortfarande inte tagit ut någon vinst eller lön under de 3 åren vi drivit bolage utan istället fokuserat på att återinvestera pengarna och öka vårat lagervärde.

    När jag gjort våran årsredovisning för 2021 hävdar skatteverket att jag är skyldig att betala skatt på våra tillgångar som vi växt markant under året. Jag blev helt chokad över denna information som i princip skulle innebära att jag inte kan driva bolaget längre. Kan det verkligen vara så att man behöver skatta på tillgångarna man har i slutet av året för att sedan skatta på samma varor när de sedan sålts? 

    All hjälp är otroligt uppskattad. Tack på förhand 

  • Svar på tråden Skatta på tillgångar
  • Anonym (.)
    Ekonomisktkrux skrev 2023-01-18 13:29:20 följande:
    Skatta på tillgångar

    Hej! 


    Sitter I en lite knivig sits med mitt Handelsbolag och lyckas inte hitta svar på min frågor. Skatteverket har tyvärr inte bidragit med mycket hjälp heller.

    Jag bedriver ett Handelsbolag tillsammans med min bror i dryckesbranschen, vi importerar viner.
    Vi har fortfarande inte tagit ut någon vinst eller lön under de 3 åren vi drivit bolage utan istället fokuserat på att återinvestera pengarna och öka vårat lagervärde.

    När jag gjort våran årsredovisning för 2021 hävdar skatteverket att jag är skyldig att betala skatt på våra tillgångar som vi växt markant under året. Jag blev helt chokad över denna information som i princip skulle innebära att jag inte kan driva bolaget längre. Kan det verkligen vara så att man behöver skatta på tillgångarna man har i slutet av året för att sedan skatta på samma varor när de sedan sålts? 

    All hjälp är otroligt uppskattad. Tack på förhand 


    Ring skatteverket igen, det finns många kunniga där, även om du hade otur, eller inte förstod. 
  • Limen88

    Hej!

    Om jag tolkar ditt inlägg rätt är det väl inte direkt tillgångarna du skattar på, snarare är det överskottet från verksamheten som ni valt att återinvestera i varulager.

    Säg att ni köper varor för 100k, som ni sedan säljer för 200k. Ni kan såklart köpa nya varor för 200k då, men ni har ju också gjort en mellanskillnad (=vinst) från försäljningen som ni självklart måste skatta för. Att ni köper nya varor för vinsten gör inte att vinsten minskar.

    Tolkar jag dig rätt?

  • Anonym (.)
    Limen88 skrev 2023-01-18 22:13:32 följande:

    Hej!

    Om jag tolkar ditt inlägg rätt är det väl inte direkt tillgångarna du skattar på, snarare är det överskottet från verksamheten som ni valt att återinvestera i varulager.

    Säg att ni köper varor för 100k, som ni sedan säljer för 200k. Ni kan såklart köpa nya varor för 200k då, men ni har ju också gjort en mellanskillnad (=vinst) från försäljningen som ni självklart måste skatta för. Att ni köper nya varor för vinsten gör inte att vinsten minskar.

    Tolkar jag dig rätt?


    Självklart minskar vinsten om de köper nya varor. I ditt exempel har de varuinköp för 300k och säljer för 100 k. Det blir ingen vinst att skatta för. 
  • Limen88
    Anonym (.) skrev 2023-01-18 22:28:28 följande:
    Självklart minskar vinsten om de köper nya varor. I ditt exempel har de varuinköp för 300k och säljer för 100 k. Det blir ingen vinst att skatta för. 
    Nej, så är det givetvis inte. Att köpa in nya varor ökar varulagret, men inköpen kan inte kostnadsföras direkt.

    Alltså är resultatet följande, i enkelhet:
    Omsättning 200k
    -KSV (kostnad för sålda varor) 100k
    =Vinst 100k

    De kan ha köpt in varor för 3 miljoner, men det påverkar inte vinsten.
  • Anonym (Ekonom)
    Ekonomisktkrux skrev 2023-01-18 13:29:20 följande:
    Skatta på tillgångar

    Hej! 


    Sitter I en lite knivig sits med mitt Handelsbolag och lyckas inte hitta svar på min frågor. Skatteverket har tyvärr inte bidragit med mycket hjälp heller.

    Jag bedriver ett Handelsbolag tillsammans med min bror i dryckesbranschen, vi importerar viner.
    Vi har fortfarande inte tagit ut någon vinst eller lön under de 3 åren vi drivit bolage utan istället fokuserat på att återinvestera pengarna och öka vårat lagervärde.

    När jag gjort våran årsredovisning för 2021 hävdar skatteverket att jag är skyldig att betala skatt på våra tillgångar som vi växt markant under året. Jag blev helt chokad över denna information som i princip skulle innebära att jag inte kan driva bolaget längre. Kan det verkligen vara så att man behöver skatta på tillgångarna man har i slutet av året för att sedan skatta på samma varor när de sedan sålts? 

    All hjälp är otroligt uppskattad. Tack på förhand 


    Du skattar inte för dina tillgångar, du skattar för ditt resultat. Om du tar ut pengarna som ni gjort i vinst eller använder dem till att öka lagret spelar ingen roll resultatet i bolaget blir det samma Intäkter - kostnader för sålda varor - övriga kostnader.

    Skatt på resultatet betalar alla bolagsformer men skillnaden är att i ett HB betalar du även egenavgifter på resultatet som om ni tagit ut hela resultatet i "lön". Men ibland bedrar snålheten visheten och då får man stå sitt kast. Om vi nu utgår från det fiktiva exemplen som använts här med 100 i resultat och ett kvarvarande lager på 200.000 så blir det ungefär 50.000 att betala i skatt. Hade ni betalt någon som har kunskap att göra ert bokslut hade skatten hamnat på max 19.000 men så är det väl hellre 30,000 till skatteverket än 3000 till en redovisningskonsult. Själv är bästa dräng stämmer ju inte alltid i synnerhet när kunskaperna fattas
     
  • Ekonomen66

    Hej


    Bra val att starta HB, men man måste förstå skattereglerna och de är lite krångligare än för AB. Annars är kostnaderna lägre, framförallt för sociala avgifter.


    Som ovan nämnt, så är de nya varorna inte avdragsgilla för året utan hamnar som tillgång i balansräkningen. När ni säljer viner så minskar ju varulagret, så det är skillnaden på värdet av varulagret som ger varukostnaden per år.


    Om ni inte tagit ut någon lön/uttag kan ni dock avsätta maximalt 30 % av resultatet till en periodiseringsfond och ev resterande till expansionsfond som motsvarar enkelbeskattad (21 %) vinst, precis som i ett AB. Den erlagda expansionsfondskatten återbetalas när du återför expansionsfonden.


    Om detta ska bl er huvudsakliga verksamhet skulle jag dock råda er att redovisa lön, för att få rätt till socialförsäkringar. 

Svar på tråden Skatta på tillgångar