• PrettyTiedUp

    Spermaprov 12 miljoner spermier

    Hej!
    Jag och min sambo påbörjade en fertilitetsutredning i december.
    Vi har varit iväg och han har lämnat spermaprov vilket visade något få spermier, eller vad det stod, han hade 12 miljoner per milliliter och normalvärdesgränsen låg på 15 miljoner.

    Vad innebär detta, ni som vet?

    Jag har ännu inte fått livmoder osv undersökt, skulle göras ett VUL, jag kommer få en tid till det senare, vad jag förstod. 


    Vi är i alla fall superglada att det finns liv! Haha! Och jag har regelbunden mens och ägglossning (Äl-test och tempning).

  • Svar på tråden Spermaprov 12 miljoner spermier
  • Jag är bara jag

    Det kan bli svårare att bli gravid med så lågt antal spermier. Det där uttrycket att det behövs bara en enda är inte sant. De samarbetar nämligen, många åker ut direkt och inte så få är måndagsexemplar. Men de finns ju och kört är det ju ingalunda. Glad  Först när du tagit alla blodprover och gjort VUL vet läkaren mer om era chanser. Tills vidare finns det en del han kan göra för att få upp antalet. Jag raddar upp en del så ta inte åt dig om allt inte är applicerbart:

    gå ner i vikt
    sluta dricka alkohol
    sluta röka
    inte basta
    inte ha trånga kallingar
    inte ha datorn i knät
    inte bada varmt

    Ge honom höga doser folsyra och zink också. Båda tillsammans kan ge ökat antal.

  • PrettyTiedUp

    Jag är bara jag, tack för ditt svar! :) 
    Tänker också att det borde vara svårare med så lågt, blir intressant att se vad de säger om mig och min förmåga, jag känner mig inte så nervös, men jag har på något vis ändå nästan hela tiden varit inställd på Ivf. Bara en känsla jag har haft. 

  • Jag är bara jag
    PrettyTiedUp skrev 2023-01-18 15:26:35 följande:
    Jag är bara jag, tack för ditt svar! :) 
    Tänker också att det borde vara svårare med så lågt, blir intressant att se vad de säger om mig och min förmåga, jag känner mig inte så nervös, men jag har på något vis ändå nästan hela tiden varit inställd på Ivf. Bara en känsla jag har haft. 
    Det är mycket möjligt de föreslår IVF med tanke på spermierna, men det förhindrar ju inte egna försök under tiden tills dess och utesluter inte heller att det kan gå spontant. Oavsett önskar jag lycka till!
Svar på tråden Spermaprov 12 miljoner spermier