• Riktigragger

    Hjälp! Uppgift i företagsekonomi - resultatbudget

    Valter och Vera har lyckats få ett femårigt arrendeavtal på en kiosk som ligger på Öland. De tar ledigt från sina vanliga jobb under juni ? augusti för att driva kiosken.


    Budgetens poster såg ut så här:
    Avskrivningar av solstolar: 1 800 kr
    Försäljning: 315 000 kr
    Hyra för kiosklokalen: 20 000 kr
    Varukostnad: 189 000 kr
    Ränta på banklån: 14 000 kr
    Uthyrning av solstolar: 36 000 kr
    Övriga kostnader: 6 000 kr

    Efter den första sommaren vet de följande:
    Varukostnaderna har beräknats till 60 % av försäljningsintäkterna. I utfallet blev denna siffra 50 %.
    Solstolar har köpts in för 6 000 kr. Nyttjandeperioden är 3 år. I budgeten planerade man för 5 400 kr.
    Hyran är 20 000 kr per år.
    Det amorteringsfria banklånet på 200 000 beräknades med en ränta på 7 %.
    Den faktiska räntan blev 8 %.
    För övriga intäkter och kostnader stämde utfallet med budgeten.




    Svar: jag vet hur jag ställer upp en resultatbudget men har några funderingar:
    * Uthyrning av solstolar för 36000:-, är det under intäkter?
    * Avskrivning för solstolar på 1800:-, är det kvar under kostnader och jag ska lägga till en ny post under kostnader där de köper in solstolar för 6000
  • Svar på tråden Hjälp! Uppgift i företagsekonomi - resultatbudget
  • Jojoai

    Solstolarna i ditt exempel är en tillgång där man drar av varje år tills tillgången har 0 i värde.

    Så det blir en kostnad på 6000kr och en tillgång på 6000kr dvs den posten balanseras så det händer inte så mycket där.

    Sedan minskar tillgången med 1800kr under året för att stolarna blir slitna/gamla och i slutet av året är stolarna värda 4200kr.

    Samma sätt skulle det vara exempelvis om dom köpte en glassmaskin som för 40 000kr som sedan skrivs av på exempelvis 10 år.

    Dock på  6000kr hade jag nog personligen bara direktavskrivit stolarna. Dvs uppfört dom som en kostnad direkt. Men är det en uppgift vill dom säkert att man ska göra på ett dåligt sätt.

    Uthyrning är en intäkt precis som fikaförsäljning eller liknanden enda skillnaden är ju att marginalerna är mycket bättre.

    Vill man där göra en marginalberäkning kan man ta avskrivningskostnad eller inköpsvärde om man direktavskriver. Men med tanke på att man hyr ut stolarna för 36000kr hade man kunnat direktavskriva dom första året om inte dom där 4200kr är jätteviktiga att ta ut som vinst/lön.

Svar på tråden Hjälp! Uppgift i företagsekonomi - resultatbudget