• Mirose­n
    Thu 19 Jan 2023 19:39
    2492 visningar
    1 svar
    1
    2492

    Tidig foglossning

    Hej, 

    Jag är gravid med mitt andra barn. 
    Just nu är jag i vecka 16 + 1 och har sedan 2 veckor tillbaka haft foglossningssmärtor som bara blir värre. 
    Vid min förra graviditet så hade jag en väldig tur och slapp de flesta besvären d.v.s illamående, smärtor etc. 
    Bäckensmärtorna kom först i 8e månaden då. 

    Jag jobbar som tågvärd/konduktör och är väldigt sällan stillasittande. 
    Jag har gått upp ca 2 kg (till 64 kg), så magen borde inte vara så tung ännu. 
    Köpt ett gravidbälte som jag har på mig. Tycker inte att bältet hjälper speciellt mycket.. 
    Jag är mitt i en provanställning och är inte jättesugen på att gå ned i tid eller sjukskriva mig redan nu eller snart.

    Hur är det med er andra som har eller har haft tidig foglossning och har ett hyfsat aktivt jobb?

  • Svar på tråden Tidig foglossning
  • Thu 19 Jan 2023 22:07
    #1

    Förra graviditeten fick jag foglossning tidigt, till en början upplevde jag det som jobbigast på morgonen och mot slutet av arbetsdagen, jag jobbade heltid fram till v.34 tror jag. Jag sitter i princip aldrig ner förutom på lunchen, det är ett konstant fysiskt arbete. Med tiden blev besvären värre och jag fick svårt att gå, ena benet ville inte flytta sig framåt hur mycket jag än kämpade, 5 minuters normal promenad tog 30 minuter att gå. Jag använde också bältet, det hjälpte litegrann, inte mycket mot slutet. Jag fick också höra av fysioterapeut att jag överanvände bältet, det skulle bara sitta på korta stunder, inte hela arbetsdagen. 

Svar på tråden Tidig foglossning