• fghtffyrdmns

    Lön och erfarenhet

    Hejsan


    För mindre än ett år sedan började jag på nuvarande jobb i en ganska ordinär administrativ kontorstjänst i en bransch jag inte hade någon erfarenhet ifrån alls.


    Jag hade visserligen kunskaper och erfarenheter som gick att ta applicera på uppgifterna, men jag har fått lära mig mycket och känner fortfarande inte att allt rinner som ett vatten (företaget jobbar väldigt tekniskt och jag kunde, på tiden jag började, knappt installera om Windows på min dator Flört


    Tidigt i vintras så fick företaget ett uppdrag "ovanifrån", ifrån myndighetshåll, och för det behövdes det skapas en roll, och jag fick indirekt frågan/direktiv om jag ville/borde ta mig an den, då jag på sikt är lämpad för den med tanke på mitt sätt att vara och vilka egenskaper jag har och så vidare.


    Själv känner jag mig på djupt vatten då jag hade sett någon med betydligt mer erfarenhet och skinn på näsan få den rollen och är nästan orolig för hur jag ska ta mig in i det. 


    Rollen kräver ganska stort ansvar inom ett stort geografiskt område och kommer på sikt att bli en chefsroll om allt går vägen för oss.


    Mina kollegor skojar med mig att jag borde få en rejäl löneförhöjning i och med detta, och med ökat ansvar ska väl ökad ersättning utgå?

    Är det för tidigt att be om lönestamtal? Grejen är ju dock att jag inte vet hur jag ska lägga upp det, då jag inte har något att komma med.. Jag har ju ?knappt? kommit in i mitt ursprungliga uppdrag.
    Jag är också extremt dålig på att tala för mig själv, plus att jag ännu inte berättat för min chef att vi ska få utökning i familjen till sommaren (min sambo ska visserligen vara hemma det första året så det borde kanske inte påverka? Får det ens påverka?)


    Hur ska man lägga upp ett sådant lönesamtal och hur kan jag argumentera för min sak när jag så ringa erfarenhet?

  • Svar på tråden Lön och erfarenhet
  • Anonym (Ellen)

    Om det är inom offentlig sektor så är lönerna också offentliga. Så du kan höra efter med facket eller helt enkelt ringa lönekontoret och begära ut uppgifter från verksamheter som du uppfattar som likvärdiga. 

    Man ska försöka att inte komma in för lågt, för har man väl gått in på en lön så kan det vara svårt att sen försöka få upp den. Utan då är man inne i ruljansen med årlig översyn. 
    Så gör en liten omvärldsbevakning och så lägger du dig på en nivå som känns rimlig. Du kommer märka om de accepterar ditt förslag eller ej. 

  • Mandel

    Du får väl be om en uppdaterad arbetsbeskrivning för dig/din roll och i samband med den fråga hur detta på verkar din lön och löneutveckling med tanke på det ökade ansvaret osv.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (TG)
    fghtffyrdmns skrev 2023-01-20 06:58:41 följande:
    Lön och erfarenhet

    Hejsan


    För mindre än ett år sedan började jag på nuvarande jobb i en ganska ordinär administrativ kontorstjänst i en bransch jag inte hade någon erfarenhet ifrån alls.


    Jag hade visserligen kunskaper och erfarenheter som gick att ta applicera på uppgifterna, men jag har fått lära mig mycket och känner fortfarande inte att allt rinner som ett vatten (företaget jobbar väldigt tekniskt och jag kunde, på tiden jag började, knappt installera om Windows på min dator Flört


    Tidigt i vintras så fick företaget ett uppdrag "ovanifrån", ifrån myndighetshåll, och för det behövdes det skapas en roll, och jag fick indirekt frågan/direktiv om jag ville/borde ta mig an den, då jag på sikt är lämpad för den med tanke på mitt sätt att vara och vilka egenskaper jag har och så vidare.


    Själv känner jag mig på djupt vatten då jag hade sett någon med betydligt mer erfarenhet och skinn på näsan få den rollen och är nästan orolig för hur jag ska ta mig in i det. 


    Rollen kräver ganska stort ansvar inom ett stort geografiskt område och kommer på sikt att bli en chefsroll om allt går vägen för oss.


    Mina kollegor skojar med mig att jag borde få en rejäl löneförhöjning i och med detta, och med ökat ansvar ska väl ökad ersättning utgå?

    Är det för tidigt att be om lönestamtal? Grejen är ju dock att jag inte vet hur jag ska lägga upp det, då jag inte har något att komma med.. Jag har ju ?knappt? kommit in i mitt ursprungliga uppdrag.
    Jag är också extremt dålig på att tala för mig själv, plus att jag ännu inte berättat för min chef att vi ska få utökning i familjen till sommaren (min sambo ska visserligen vara hemma det första året så det borde kanske inte påverka? Får det ens påverka?)


    Hur ska man lägga upp ett sådant lönesamtal och hur kan jag argumentera för min sak när jag så ringa erfarenhet?


    Jag tycker du ska prata ordentligt med din chef, dels om vad den nya tjänsten innebär, om du ens är lämplig, innebär det resor osv, men även om lönen.

    Jag skrev även att du naturligtvis ska ta upp graviditeten, men raderade det, för du är väl pappan? Då tycker jag inte du behöver ta upp det nu. 
  • fghtffyrdmns

    Ja jag är pappan (hoppas jag i alla fall 😏). Det är bara sex månader kvar så måste ändå berätta snart känner jag, men det dröjer ju ett tag innan jag ?försvinner? från jobbet så det borde ju inte påverka kan jag tycka.

    Jag kommer haffa chefen på måndag och boka ett samtal för att få betydligare bild över förväntningar åt båda håll.

    Jag tror inte att den här rollen är så vanlig då den är helt ny för i alla fall oss, men jag kanske kan hitta snarliknande roller och uppgifter om jag letar ordentligt.

Svar på tråden Lön och erfarenhet