Anonym (Ida) skrev 2023-01-20 09:35:50 följande:
Klassiskt dilemma. Det hade varit en sak om du inte haft det yngre barnet. Nu blir det som att välja ett barn och välja bort det andra. Om man bortser från relationen med din fru.
Man kan inte bo på två ställen och man kan inte klona sig. Du behöver helt enkelt fatta ett beslut och landa i det. Sen utvärdera. Mer än så kan du inte göra.
Du kan fatta ett nytt beslut i ett senare skede och den flexibiliteten behöver finnas. Jag menar så här, din fru blir säkert glad (såklart) om du inte flyttar. Men det betyder inte att diskussionen är begraven för alltid utan du kanske känner om 1,5 år att nej, jag vill verkligen inte bo här. Jag kan inte bo här.
Då är din äldre dotter ännu äldre. Och din yngre får kanske se sig resa fram och tillbaka på lov osv, och även du. Att du besöker dem i norr regelbundet.
Jag köper inte argumentet om att du inte kommer vara önskad i den hellre flickans närvaro, man behöver vara tillgänglig även för stora barn. Har man varit närvarande och byggt trygghet genom att finnas där för barnen när de är små så har i alla fall jag känt att jag vill finnas där hela tiden. Även om "behoven" och kontakterna kan skötas på olika sätt.
Men jättesvårt. Verkligen jättesvårt....
Tack Ida!
Jag går precis i dessa tankar och försöker vara mitt bästa jag och finnas till för båda mina barn. Pratar med min äldsta dotter varje dag och besöker henne så ofta jag kan.
Jag är fullt medveten att min yngsta dotter behöver sin pappa mer i den ålder hon befinner sig i. Jag är på det klara i att jag satt mig själv i denna situation. Tid och kommunikation med alla inblandade är väl som alltid nyckeln...