• Fri 20 Jan 2023 11:26
    7371 visningar
    21 svar
    21
    7371

    Hembesök av soc (missbrukare utan barn)

    Hej på er! 

    Fick förra veckan reda på att socialtjänsten vill göra hembesök hos mig. Jag bor med make och 2 katter. Inga barn. Jag går hos soc för att behandla mitt alkoholberoende (är nykter alkoholist) och min make är under behandling för ett annat beroende men vi är rena båda två. Kommer på möten, han gör pissprov varje vecka. Vi är arbetsföra och tar inga bidrag. 

    FRÅGA: vad kommer soc kolla efter hemma? Kommer de leta efter droger? Gå igenom medicinskåp? Vad ska man tänka på liksom?   

  • Svar på tråden Hembesök av soc (missbrukare utan barn)
  • Anonym (Frivi­lligt)
    Fri 20 Jan 2023 13:02
    #1
    +1

    Är du inte under tvångsvård (eller om polisen är inblandad på något vis) är det helt frivilligt om du vill släppa in dem. Socialen får inte göra husrannsakan (gå igenom lådor mm) 

  • Fri 20 Jan 2023 14:16
    #2

    Alltså dom får gärna komma undrar bara vad dom kommer göra liksom? Är det vanligt att dom går igenom ens grejer? 

  • Anonym (Nix)
    Fri 20 Jan 2023 14:21
    #3
    keeta skrev 2023-01-20 14:16:36 följande:

    Alltså dom får gärna komma undrar bara vad dom kommer göra liksom? Är det vanligt att dom går igenom ens grejer? 


    Om de går igenom era grejer utför de ett brott. Så det kommer de inte att göra.
  • Anonym (Fråga­)
    Fri 20 Jan 2023 14:42
    #4

    Enklast och bäst är ju att fråga vad syftet är med hembesöket...
    Socialtjänsten har alltid ett syfte med hembesök. Kan vara att man ansökt om nåt särskilt, att man bor i lägenhet via social omsorg eller att det inkommit nån hyres/elskuld, störning eller annan anmälan.

    Men oavsett...de har inte rätt att gå igenom era saker. 

  • Anonym (A)
    Fri 20 Jan 2023 19:29
    #5
    Anonym (Fråga) skrev 2023-01-20 14:42:07 följande:
    Enklast och bäst är ju att fråga vad syftet är med hembesöket...
    Socialtjänsten har alltid ett syfte med hembesök. Kan vara att man ansökt om nåt särskilt, att man bor i lägenhet via social omsorg eller att det inkommit nån hyres/elskuld, störning eller annan anmälan.

    Men oavsett...de har inte rätt att gå igenom era saker. 
    +1
  • Anonym (B)
    Fri 20 Jan 2023 19:45
    #6
    +1

    De kanske bara tänker att ni blir mer avslappnade om samtalet hålls hemma hos er i stället för på socialtjänsten. 

  • Anonym (Soc.)
    Tue 24 Jan 2023 21:33
    #7
    -1 +1

    Hembesök är frivilligt. Inget ni måste gå med på.

  • Anonym (Igen)
    Tue 24 Jan 2023 21:40
    #8
    +1
    Anonym (Soc.) skrev 2023-01-24 21:33:24 följande:

    Hembesök är frivilligt. Inget ni måste gå med på.


    Alltid under nick soc där du fått dussintals med kritik för att hävda sig för att jobba inom socialtjänsten lägg bara ner. Du finns bland trådar som är anmäld med (jobbar inom soc fråga mig vad du vill). Samt att anhöriga som faktiskt jobbar inom det yrket blivit chockad över det du lagt ut efter visat dina inlägg. IP nr kan lätt spåras vilket aldrig någon inom socialtjänsten skulle riskera, samt att de skriver kontrakt för vad som är lämpligt på sociala medier. Dröm vidare ditt troll och varför lyfta gamla trådar när du kan svara i dina egna om de nu finns kvar.
  • Tue 24 Jan 2023 22:34
    #9
    +1

    Jag har ingen erfarenhet av soc, men när det gäller den typen av hembesök inom sjukvården så gör man dem för att man sett i studier att det förbättrar relationen och ökar förtroendet för vårdgivaren. BVC gör tex 1-2 hembesök, för att föräldrarna (mammorna) då oftare vågar öppna upp sig om problem som rör barnet, missbruk, våld i hemmet osv, och för att en bättre relation till BVC gör att man är mer benägen att fortsätta komma på kontrollerna. Många tror att det handlar om att snoka eller att kontrollera att allt står rätt till och det är säkert möjligt att det finns enskilda människor inom vården som tycker att besöken är värdefulla av den anledningen, men det är inte därför man infört dem.

    Jag vet som sagt inte varför soc gör hembesök, men tänker att det kanske är av ungefär samma anledning.

  • Anonym (Soc.)
    Wed 25 Jan 2023 06:21
    #10
    -1 +1
    Cereal Killer skrev 2023-01-24 22:34:01 följande:

    Jag har ingen erfarenhet av soc, men när det gäller den typen av hembesök inom sjukvården så gör man dem för att man sett i studier att det förbättrar relationen och ökar förtroendet för vårdgivaren. BVC gör tex 1-2 hembesök, för att föräldrarna (mammorna) då oftare vågar öppna upp sig om problem som rör barnet, missbruk, våld i hemmet osv, och för att en bättre relation till BVC gör att man är mer benägen att fortsätta komma på kontrollerna. Många tror att det handlar om att snoka eller att kontrollera att allt står rätt till och det är säkert möjligt att det finns enskilda människor inom vården som tycker att besöken är värdefulla av den anledningen, men det är inte därför man infört dem.

    Jag vet som sagt inte varför soc gör hembesök, men tänker att det kanske är av ungefär samma anledning.


    En del kommuner har dessvärre gjort hembesök till en obligatoriskt rutin när man ansöker om försörjningsstöd och försöker ge avslag med motiveringen att man ej medverkar till utredning om man ej går med på det. Alltså inte en service som erbjuds. Syftet är att kontrollera om det fina dyra kapitalvaror, att se om man verkligen bor där man säger, och se om det verkar bo fler i hushållet än vad som uppges. Sker ofta i problemkommuner, bidragsbedrägeri är ett problem.

    Hursomhelst har en sådan rutin kritiserats av både IVO och JO flera gånger. Man får kräva hembesök men då måste det finnas dokumenterade skäl för varje individuellt fall. Inte som ett standard förfarande.
Svar på tråden Hembesök av soc (missbrukare utan barn)