• Anonym (lala)

Svikit min mamma. Fruktansvärt dåligt samvete.

Jag har under större delen av mitt liv mått dåligt på grund av olika skeenden och händelser i mitt liv. Bland annat pga en pappa som är alkoholist. Aldrig våldsam mot mig eller min mamma, men frånvarande. Min mamma var smart nog att lämna honom under mina första barndomsår och tog med sig mig och flyttade från honom. Ensam vårdnad om mig. Hon har haft många fysiska besvär, smärta, och har varit deprimerad och som en följd har detta även påverkat mig. Det var jobbigt många gånger att vara enda barnet och tackla allt själv. Många saker i mitt liv har varit traumatiskt och påverkar mig fortfarande. Saker som i mångas öron eller ögon kanske inte är så hemskt för att det drabbar så många, men hur upplevelser påverkar en är ju väldigt individuellt och beror på en massa olika faktorer.

Jag har haft fruktansvärt mycket stöd av min mamma genom livet. Hon har alltid funnits där och har alltid varit min bästa vän. Jag litar på henne helt och fullt. Hon litar helt och fullt på mig. Problemet är att jag mår fruktansvärt dåligt på grund av att jag som barn och tonåring gjorde dumma saker som jag ångrar så jävla mycket idag och jag önskar att jag bara hade sagt sanningen till min mamma direkt när sakerna hände/när jag gjorde dem, istället har jag ljugit eller dolt sanningen för henne. Svartmålat andra, och skyllt ifrån mig. Inte för att någon annan råkat illa ut av det, alltså det har inte direkt fått några konsekvenser för personerna jag skyllt på. Oftast har de varit inblandade också, och jag har varit medskyldig. Men känner mig som en hemsk person och en stor jävla svikare gentemot min mamma framför allt. Hon har alltid stått upp för mig och stridit för mig. 

Kan liksom inte släppa alla dessa grejer eller gå vidare i livet, för lögnerna ligger och pyr i mitt inre och håller fast mig i ett hårt grepp av ånger och dåligt samvete. Vill berätta allt för henne och samtidigt blir jag så rädd för hur hon kommer reagera när hon hör att hennes oskyldiga, duktiga barn har gjort dessa saker... ändå har hon själv berättat en massa om vad hon gjorde som tonåring. Tjuvrökt, testat gräs, druckit sig sig stupfull m.m. Hon har beskrivit sig själv som en rastlös själ, och jag känner igen mig allt mer i henne när jag tänker tillbaka på hur jag själv har varit och tänkt. Vi är så otroligt lika. Även om jag inte velat tillstå det.

Jag har mått otroligt dåligt i perioder. När jag mår som sämst börjar jag också att tvivla på mig själv oerhört och älta alla gamla saker som hänt. Därför har jag nu börjat älta alla dumma grejer jag gjort. 

Jag vet att många begår liknande/samma misstag, och att det är en del av att vara människa och att vara ung och dum framför allt. Det är vanligt att barn och tonåringar trotsar sina föräldrar som jag gjorde. Men jag har alltid velat vara ärlig mot min mamma. 

Hon har alltid värderat mig så högt (egentligen sätter det en ganska stor press på en). Men hon är den sista jag vill såra egentligen. Vi har annars kunnat prata om exakt allt. Hon har sett mig stupfull t.ex. Men vissa perioder i tonåren bråkade vi väldigt mycket. Jag var så arg på henne och jag var så trött på att alltid vara duktig, snäll och skötsam i hennes ögon. Plötsligt föddes en inre rebell inom mig, en djävul, vilket också ledde till att jag gjorde korkade val 

Barn: vid två/tre tillfällen snodde jag mina lekkamraters leksaker (1 pokemonboll, några pokemonfigurer samt 1 halsband, låtsades att jag hittade det på marken). Spenderade pengar på ett onlinespel genom mitt kontantkort. Jag råkade ta sönder en av min mammas gamla leksaker från hennes barndom, har aldrig vågat säga något. Vet inte om den är värd något idag. Hon har fortfarande inte upptäckt det. Skulle vilja lämna in den för lagning, om det ens går. Skrev en elak grej till en kompis på en chatt och skyllde sedan på någon annan. Var rädd för konsekvensen. Vi skulle nämligen åka hem till kompisen och ha ett samtal med föräldern, men det blev aldrig av för att jag mådde för dåligt av det. Skyllde på att kontot blivit hackat av en annan klasskompis. Kom undan med det.

Tonåring (15-17 år): tjuvrökte under ca 3 års tid, i skolan, på fester och hemma (fick nog till slut och brände upp ett helt cigarettpaket för att jag fick nog av det dåliga samvetet och ville dessutom sluta), testat gräs 1 gång. Snattat energidryck, billig parfym och billiga smycken. Skitit i att göra läxor och sedan sagt att jag faktiskt gjort dem, men i själva verket prioriterade jag datorspel). 

That's it. Tror jag.

Jag har tyvärr alltid varit för bra på att dra vita lögner när jag känt mig trängd. Alltid varit bra på att dölja saker och ljuga. Men i vuxen ålder skulle jag aldrig få för mig att göra någon av dessa saker som jag gjorde som barn/tonåring. Jag var ju väldigt medveten redan då om hur dumt det var.

Nu sitter jag i valet och kvalet om jag ska ta och berätta allt jag gjort på en gång. Eller om jag ska ta det i omgångar. Eller helt låta bli. Det sistnämnda känns samtidigt som det sämsta alternativet, för jag vet att det inte kommer att kännas bättre för mig om jag fortsätter att hålla detta ständigt dåliga samvete inom mig... det tär och gör att jag mår mycket dåligt psykiskt. Stressad. Ångestfylld. Det var ändå så längesedan nu. I mina starka stunder tänker jag att jag bara borde säga det. Ut med språket. Dra av plåstret. Gör inte en big deal av det. Men hon mår så dåligt och hon har dessutom blivit sviken så många gånger i livet och därför är jag rädd för att hon ska bli så upprörd på mig att hon börjar tvivla på hela mig som person. Känns som att rätt tillfälle aldrig kommer. Men samtidigt blir jag arg, för jag vet ju att sakerna jag gjorde inte direkt är de grövsta brotten man kan begå, framför allt eftersom jag inte ens var myndig då.

Är medveten om att bara jag kan ta beslut om hur jag ska göra, men kanske någon varit igenom något liknande och kan peppa eller ge tips. Kanske hjälpa mig igenom det här.

• Svar på tråden Svikit min mamma. Fruktansvärt dåligt samvete.
  • Anonym (Tonåring)

Alltså. Jag vill inte säga att du gör en enorm höna av en fjäder men... Som tonåring så ser jag det som en del i vår utveckling att vi vill frigöra oss och är rebelliska, då på olika nivåer. Jag känner nog ingen som har varit froma lamm hela sin uppväxt. Även den mest timida och duktiga av mina vänner hängde med och smygsöp på fester lite då och då. Oroa dig inte. Av det jag läser så har du helt enkelt genomgått en normal barn och tonårsperiod. 

Jag bad min mamma om ursäkt för hur jag betedde mig under min tonår. Jag var aldrig en sådan som försvann hela nätterna långa och gjorde mina föräldrar oroliga men jag hade ett hiskeligt humör och skrek nog det ena och det andra många gånger och när jag bad om ursäkt för de saker jag sagt till min mamma så skrattade hon bara och sa "Äh, jag visste att du inte menade det, skärp dig nu. Du var en normal tonåring". 

Det låter dock som att du skulle behöva prata med någon professionell, så att du kan få verktyg som hjälper dig att släppa på denna stress du sätter på dig själv. Har själv varit där och man grämer sig och får ångest för allt man gjort i livet känns det som.

• Anonym (Voi)

Allt du gjort låter faktiskt helt normalt för en traumatiserad person. Du är för hård mot dig själv men det är helt förståeligt det med.

Jag skulle faktiskt rekommendera psykolog. Du behöver bearbeta dessa saker och även om du känner att du svikit din mamma så är det viktigt att du inte flyttar fokuset på henne. Detta handlar om dig, dina beteenden som yngre har inte varit riktat mot din mamma utan pga ett traumatiserat barn inom dig, vilket är otroligt vanligt när ens förälder är frånvarande, det gör saker med ett barn psyke.

Om det skulle få dig att må bättre att berätta för din mamma så gör det, däremot kanske det bryter ner dig ännu mer om hon inte har förståelse.
    Så enligt mig, en dålig reaktion från henne vore olämpligt så därför är lite tips att bearbeta detta hos någon professionell.

• Anonym (E)

Kanske inte läst allt men det låter som helt normala saker som barn och tonåringar gör. Hon har själv delat med sig och vet antagligen mer än vad du tror. Det finns inget i din text som gör att du behöver känna såhär. Din mamma behöver inte veta allt. Vill du säga något om en viss situation kommer upp gör det, annars gör en fin presentkorg med ett kort " förlåt för jag var så jävlig i tonåren, du är bäst" och släpp det hela om du verkligen ska göra något.

Det var inte kul att ljuga för föräldrarna under tonåren för mig heller och då var jag väldigt skötsam men idag... Nej mina föräldrar bryr sig inte om dessa saker alls och skulle tycka jag var knäpp om jag bad om ursäkt för småsaker. Grämer mig absolut över "fjädrar" men inte något av sakerna som du räknar upp och speciellt inte gentemot min mamma.

• Anonym (Id)

Alltså om du berättar de där sakerna för din mamma kommer hon bara garva, förmodligen vet hon redan om alltihop och det hon inte visste har hon redan anat och det hon inte anat kommer ändå inte komma som en överrraskning för det är ju ett helt normalt barn/tonårsbeteende.

Tror du alla andra ungar var små änglar? Skulle tro att de flesta någon gång stulit, snattat och ljugit, alltså jag skulle bli förvånad om det kom en vuxen som inte gjort en enda dumhet som ung.

Jag var ganska snäll som barn men har både snattat, tjuvrökt, ljugit, struntat i läxorna, skolkat, varit elak mot nån jämnårig osv.

Det är ju en del av att växa upp, träna på gränser och sitt samvete.

Snälla nån, det du gjort är preskiberat sedan längr och inget du gjort mot din mamma, och som sagt, dey mesta av det har hon redan vetat, fattat eller gissat, hon har varit tonåring själv!

• Anonym (J)

Jag vet att min egen mamma tyckte det var värdefullt att hon bad sin mor om ursäkt för tonårstiden, sa att hon älskade henne osv. Så för din egen del kanske det är värdefullt. I så fall skulle jag ta allt samtidigt, men du behöver inte redogöra för minsta detalj. Har du någon anledning att tro att det inte skulle tas emot väl? 

Snatteri är såklart inte bra men jag förstår det som att det var länge sen, preskriberat. Man kan inte lastas hela livet för saker man gör som tonåring och det är inte där ditt värde avgörs. Att saker går sönder när man har barn hör till. Även om det är tråkigt så är det inte heller något som ska påverka relationen. 

Jag håller med de andra i grunden. Det är inga stora saker du gjort som du ska behöva må så dåligt över. Har du någon hjälp för ditt psykiska mående? 

• Anonym (lala)

Det är en sådan lättnad att läsa era kommentarer och era tips och tankar kring min situation. Klart att ni och andra också har gjort liknande eller samma saker, vilket tar ner mig på jorden lite. Jag vet egentligen att jag inte behöver älta dessa händelser. Jag kan och behöver gå vidare. Men har aldrig heller riktigt bearbetat dem, därför har de fastnat hos mig. Under hela perioden när jag gjorde dessa grejer så gick jag igenom mycket. Jag tror faktiskt att jag varit deprimerad större delen av mitt liv. Alltid varit extra känslig och mottaglig för negativitet. Känner också att det inre barnet i mig fortfarande har otroligt stor känslomässig påverkan på mig. Att känna sig liten, övergiven, orättvist behandlad. Trots det har jag också på många sätt haft en trygg uppväxt, för jag har haft turen att ha en förälder som alltid ställt upp för mig.
    Men när ångest tar över ens sinne tenderar allting som man gjort och genomgått så uppförstorat. Det känns omöjligt att bryta tankespåret på egen hand.
    Jag är såklart medveten om att jag behöver gå och prata med psykolog. Skulle gjort det för längesedan. Har tagit tag i det nu och väntar på att få en tid. Men just idag så maler tankarna extra mycket i mitt huvud. Var tvungen att skriva av mig och få perspektiv från andra.
    En stor anledning till varför jag drar mig att berätta för mamma är för att hon också har en tendens att vända saker inåt, skuldbelägga sig själv och alltid varit mycket självkritisk. Är rädd att hon skulle börja köra med, som hon gjort många gånger under min uppväxt, att hon är/varit en dålig mamma, att hon svikit mig. Jag har många gånger känt att hon var så kontrollerande mot mig, trots att hon väl egentligen bara brydde sig mycket om mig. Hon har aldrig hindrat mig från att göra saker. Det är väl någon form av projicering från min sida.
    Men ett stort, genomgående problem är att hon skuldbelägger sig själv otroligt mycket och har fört över detta destruktiva beteende på mig.
    När jag tänker igenom de saker som jag gjort, som jag skrivit om här, så känns det som att jag bara skulle kunna säga det rakt ut till henne. Vill inte ens sitta ner och ha ett ordentligt samtal om det, utan bara typ i förbifarten: "förresten, jag skulle behöva lätta på hjärtat och berätta att jag gjorde det här och det här". Men det tar stopp. Jag kan liksom inte förmå mig själv till det...

• Anonym (E)
    Anonym (lala) skrev 2023-01-20 14:28:01 följande:

När jag tänker igenom de saker som jag gjort, som jag skrivit om här, så känns det som att jag bara skulle kunna säga det rakt ut till henne. Vill inte ens sitta ner och ha ett ordentligt samtal om det, utan bara typ i förbifarten: "förresten, jag skulle behöva lätta på hjärtat och berätta att jag gjorde det här och det här". Men det tar stopp. Jag kan liksom inte förmå mig själv till det...

Det behövs verkligen inte. Alls. Jag tror snarare att det skulle kunna skapa problem mellan er, att hon skulle skuldbelägga sig mer. Hon vet att du gjort saker för det gör alla barn och tonåringar gör men inget finns att tjäna i att rabbla upp.
  • Anonym (J)
    Anonym (lala) skrev 2023-01-20 14:28:01 följande:

Det är en sådan lättnad att läsa era kommentarer och era tips och tankar kring min situation. Klart att ni och andra också har gjort liknande eller samma saker, vilket tar ner mig på jorden lite. Jag vet egentligen att jag inte behöver älta dessa händelser. Jag kan och behöver gå vidare. Men har aldrig heller riktigt bearbetat dem, därför har de fastnat hos mig. Under hela perioden när jag gjorde dessa grejer så gick jag igenom mycket. Jag tror faktiskt att jag varit deprimerad större delen av mitt liv. Alltid varit extra känslig och mottaglig för negativitet. Känner också att det inre barnet i mig fortfarande har otroligt stor känslomässig påverkan på mig. Att känna sig liten, övergiven, orättvist behandlad. Trots det har jag också på många sätt haft en trygg uppväxt, för jag har haft turen att ha en förälder som alltid ställt upp för mig.
    Men när ångest tar över ens sinne tenderar allting som man gjort och genomgått så uppförstorat. Det känns omöjligt att bryta tankespåret på egen hand.
    Jag är såklart medveten om att jag behöver gå och prata med psykolog. Skulle gjort det för längesedan. Har tagit tag i det nu och väntar på att få en tid. Men just idag så maler tankarna extra mycket i mitt huvud. Var tvungen att skriva av mig och få perspektiv från andra.
    En stor anledning till varför jag drar mig att berätta för mamma är för att hon också har en tendens att vända saker inåt, skuldbelägga sig själv och alltid varit mycket självkritisk. Är rädd att hon skulle börja köra med, som hon gjort många gånger under min uppväxt, att hon är/varit en dålig mamma, att hon svikit mig. Jag har många gånger känt att hon var så kontrollerande mot mig, trots att hon väl egentligen bara brydde sig mycket om mig. Hon har aldrig hindrat mig från att göra saker. Det är väl någon form av projicering från min sida.
    Men ett stort, genomgående problem är att hon skuldbelägger sig själv otroligt mycket och har fört över detta destruktiva beteende på mig.

Bra att det är på g med psykolog. 

Kanske du är i minst lika stort behov att få hjälp att förlåta dig själv och acceptera dina egna brister? Trauman och uppväxt kan göra att man ställer orimliga krav på sig själv. 
  • Anonym (MF)

Min son har gjort mycket värre saker som ungdom, men det är inget jag ältar. Jag är bara glad över att han som vuxen fått ordning på sitt liv. Ingen ursäkt behövs.

• Anonym (lala)

Tack för att ni kom med era synpunkter på mitt inlägg. Var verkligen välbehövligt. Har fortfarande inte bestämt hur jag ska göra angående att avslöja mina otyg eller ej. Lutar åt att vänta tills jag pratat med psykolog... men det kan ju dröja ett tag tills jag får en tid. Oavsett så har jag fått värdefulla synpunkter från er och ja, du har rätt J. Jag behöver få redskap som gör att jag kan acceptera mig själv, det jag gjort och varit med om, och jag vill framför allt kunna förlåta mig själv. Det hade också varit underbart om jag hade sagt det till mamma, hon hade förlåtit mig och vi bara kunnat skratta åt det och dela med oss av olika erfarenheter.
    Hon har ju frågat rakt ut någon gång om jag har testat att röka, men inte ens då vågade jag säga som det var. När hon då dessutom sagt flera gånger till mig att hon är stolt över mig för det så gör det ju inte saken enklare... Alltså mitt dåliga samvete har hållit mig i ett järngrepp i så många år. Oerhört trött på det. Det förstärker liksom all min ångest och spär på min depression. Tror till och med att det är en stor anledning till varför jag mår såhär dåligt överhuvudtaget.

Svar på tråden Svikit min mamma. Fruktansvärt dåligt samvete.