• Anonym (Orolig)

Selekterad mammografi

Hejsan! 

Var på mammografi i måndags. Första gången eftersom jag fyllde 40 förra året. 
    Idag kom brevet att de kallar in mig på återbesök. Visst hon sa att det var vanligt ändå så dog jag redan nu. 
    Jag räknade ut mig direkt. Lider tyvärr av hälsoångest så detta blev droppen. 
    Fy fan får panik just nu. 

Någon mer som blivit kallad igen. 

• Svar på tråden Selekterad mammografi
  • Anonym (vivvi)

Ja, jag blev kallad tillbaka, detta var för ca 4 år sedan nu.

Och ja, jag hade bröstcancer... men är idag helt frisk!

Det behöver inte vara det värsta, men dom är supernoga!

• Lynx123

Eftersom det var första gången kanske de bara vill gå igenom allt lite. Kanske har du täta bröst så de vill komplettera med ett ultraljud. Du kan också ha cystor vilket är vanligt och ofarligt. Och även OM de skulle ha hittat något behöver det inte vara cancer. Är det det så är det mycket behandlingsbart. Lycka till och berätta gärna hur det gick. Kram

• Anonym (Orolig)

Tack för svar! Är så fruktansvärt orolig. Å så typiskt att man öppnar brevet på fredagen.  Fruktansvärd ångest å oro..
    Stod att det bara är 3% som återkallas. Bara det får man ju panik över. 

• Lynx123

Förstår paniken men samtidigt är det ju jättebra att de är noggranna. När ska du tillbaka?

• Anonym (hm)

Förstår verkligen hur orolig du blir och det är omöjligt för någon annan att säga vad de vill kolla igen. 

Min mamma blev återkallad och gjorde om mammografin, de hittade absolut ingenting, så eventuellt en cysta som gått sönder sen.

Försöööök allt vad du kan att inte tänka på detta i helgen. Oavsett hur mycket du tänker så förändrar det inte läget.

Hoppas du får komma tillbaka så snabbt som möjligt så du slipper vänta länge. 

• Anonym (Inkallad)

Hej TS! Jag förstår dej. Jag fick också ta fler bilder och inkallad igen. Har aldrig hänt förut. Det var inte cancer. Jag blev också orolig, grät till och med. Men det är bra TS att de är noggranna. OM det är cancer kan du få hjälp tidigt. Kram 

• Anonym (Orolig)

Gjorde den i måndags och fick kallelsen idag till nästa gång. Så det är dags den 30/1. Står att de ska ta bilder å sen är det avsatt tid för kompletterande undersökning och den kan gå snabbt eller ta längre tid. 

• Anonym (Orolig)

Jag har gråtit floder idag redan. Har sån ångest och oro just nu. Så synd att det kom idag för annars hade jag ju kunnat ringa dem iallafall. 

• Lynx123

Då är det ju först och främst inte akut! Skulle gissa att de har sett något och bara vill säkerställa att allt är ok. 90% av återkallelser visar sig vara ofarliga saker. Stor styrkekram till dig...det kommer fixa sig! 

• Anonym (h)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-01-20 18:49:12 följande:

Tack för svar! Är så fruktansvärt orolig. Å så typiskt att man öppnar brevet på fredagen.  Fruktansvärd ångest å oro..
    Stod att det bara är 3% som återkallas. Bara det får man ju panik över. 

Anonym (Orolig) skrev 2023-01-20 21:45:23 följande:

Jag har gråtit floder idag redan. Har sån ångest och oro just nu. Så synd att det kom idag för annars hade jag ju kunnat ringa dem iallafall. 

3 % av alla är rätt många personer. Jag har hört om flertal personer som behövt komplettera bilderna utan att det varit cancer.

Varför skulle du ringa? Du har en tid snart.

Svar på tråden Selekterad mammografi