Anonym (Confused) skrev 2023-01-21 00:30:14 följande:
Oplanerat gravid med nummer 4, maken vill inte ha fler barn.
är oplanerat gravid, fick veta detta idag..
Det skulle bli mitt 4e barn, yngsta fyller 2 i sommar.
"Problemet" är att min man tycker att det är en dålig idé att vi behåller barnet (skyddade oss).
Vi har skuldsanering som pågår till våren 24, dvs har vi ganska ansträngd ekonomi. Vi bor relativt litet och att flytta ännu en gång kan bli svårt.
Jag är fn sjukskriven och tanken är att jag ska återgå till jobb i April, ett jobb jag dock inte har ännu.
Ja, det finns endel motgångar, samtidigt så närmar jag mig 40.
Vi har oförskämt lätt att bli gravida verkar det som, och maken tycker ungefär att jag borde göra abort nu, så kan vi prata om att skaffa barn om ett år ungefär. Vet inte hur vi ska komma fram till ett gemensamt beslut som inte innebär at4 någon av oss kommer att känna sig överkörd.
Kanske någon som varit i ungefär samma sits?
Eftersom du verkar vilja behålla barnet, och eftersom din man uppenbarligen också vill ha ett barn till, bara inte precis just nu, tycker jag absolut att ni ska behålla! Du säger att du närmar dig 40, och även om ni hittills haft oförskämt lätt att bli gravida så kan det få ett tvärt slut precis närsomhelst. Jag var själv precis som du; jag blev gravid typ bara min man tittade på mig (vi har fem barn) - sen strax efter jag hade fyllt 40 blev det tvärstopp. Vi ville gärna ha en till, men hur vi än försökte blev det aldrig nåt... och nu är jag definitivt för gammal. Skulle du göra abort nu, och ni sen inte lyckas bli gravida igen kommer ni nog att ångra det bittert. Vad gäller ekonomin och trångboddheten kan jag inte se varför ni öht tar med det i beräkningen om ni räknar med att det inte längre kommer att vara ett problem om ett år (då din man anser att ni kan skaffa ett barn till).