• Sun 22 Jan 2023 08:06
    1662 visningar
    6 svar
    6
    1662

    Gemensam ekonomi?

    Hej
    Ekonomi i ett samboförhållande känns utmanande. Tacksam för input. Jag flyttade in hos honom i hans hus och det känns spännande och roligt. Jag har vuxna barn som flyttat hemifrån och han har 4 varannan vecka. Både han och jag har höga löner men han har 20 000 mer än mig i lön. Jag står inte som ägare på huset.
    Hur delar man på utgifterna på bästa sätt? Ge mig era bästa tips är ni snälla.

    Mvh
    House

  • Svar på tråden Gemensam ekonomi?
  • Magica­l
    Sun 22 Jan 2023 08:25
    #1
    +1

    Hur pratade ni om detta innan du flyttade in? 

  • Sun 22 Jan 2023 08:30
    #2

    Vi pratade om att barnen är hans ansvar och bestämde en summa som var lämplig att bidra med till bekostnaden. Matkostnad skulle för min del innebära 1/6 under barnveckor och mer hälften när det inte är barn men det verkar rörigt för mig just nu. Sen har energipriser och räntor förändrats vilket komplicerar det hela.

  • Sun 22 Jan 2023 08:31
    #3

    bokostnad inte bekostnad 

  • Magica­l
    Sun 22 Jan 2023 08:45
    #5
    House skrev 2023-01-22 08:30:08 följande:

    Vi pratade om att barnen är hans ansvar och bestämde en summa som var lämplig att bidra med till bekostnaden. Matkostnad skulle för min del innebära 1/6 under barnveckor och mer hälften när det inte är barn men det verkar rörigt för mig just nu. Sen har energipriser och räntor förändrats vilket komplicerar det hela.


    Detta med barnens matkostnader låter bra. Vi har liknande här eftersom vi har olika många barn med oss i boet. 
    Vi äger dock huset 50/50 och delar därför alla sådana kostnader på hälften. 

    Vli sätter oss lite då och då och ser över. Det låter som att det är så ni skulle behöva göra nu. 
    Ni får räkna på en månad. Att tänka varannan vecka för barnen blir kanske hattigt. Tänk 14 dagar 50% mat, 14 dagar 1/6 mat för din del. Ni får ha en schablonsumma, och det är möjligt att ni behöver justera den om matpriserna fortsätter att stiga. Vi har coopkort och jag lägger in matpengarna där. Skulle vi någon månad lägga ut mycket mer, lägger jag/vi in lite mer på kortet i slutet på den månaden. 

    Vi har ett gemensamt bankkonto för huset. Där dras lån, el, vatten, sopräkningar, internet mm. Eftersom vi bara använder detta konto för just huset så har vi bra koll. Nu när elen blivit dyrare tittar vi varje månad om pengarna vi satt in räckte, eller om vi behöver lägga till något extra just den månaden. Behöver vi göra det, lägger vi in halva summan var. (vi tjänar ungefär lika mycket). Vi har bestämt innan vilken summa vi sätter in där varje månad. 

    Eftersom du inte äger huset ska du inte lägga lika mycket som din sambo. Han behöver dock spara till en buffert för reparationer osv. Det vanliga i er sits är att du som inte äger huset, bidrar till själva levnadskostnaderna - el, vatten, visst slitage (typ "hyra"), men han ska betala på eventuellt huslån. 
  • Sun 22 Jan 2023 09:31
    #6

    @Magical
    Låter klokt, tack. 

Svar på tråden Gemensam ekonomi?