• Anonym (Analys av sjukdomsbild)

    Asperger och dejting

    Det verkar vara en del här på forumet som har det (i alla fall enligt andra).
    Hur fungerar det för människor med asperger när man ska dejta?

  • Svar på tråden Asperger och dejting
  • Anonym (vrg)

    Hm, har också tänkt på det att många på internet har AS, men i verkligheten är det bara några promille. 

  • Fjäril kär

    Jag har inte haft några problem med att dejta, där har min Asperger inte varit ett hinder. Jag har alltid varit öppen med min diagnos. Räknas som högfungerande så det har varit på andra plan min diagnos visat sig. 

  • Citronella
    Anonym (vrg) skrev 2023-01-22 12:41:58 följande:

    Hm, har också tänkt på det att många på internet har AS, men i verkligheten är det bara några promille. 


    1-2% har en diagnos inom autismspektrat. Jag tror att många på nätet hittar på en massa alltifrån vad de jobbar med till vilka diagnoser de har eller inte har.  
  • Anonym (Lejongap)
    Citronella skrev 2023-01-22 13:06:35 följande:
    1-2% har en diagnos inom autismspektrat. Jag tror att många på nätet hittar på en massa alltifrån vad de jobbar med till vilka diagnoser de har eller inte har.  
    Jag tror som du.
    Samma med alla som har fantasilöner som inte ens landshövdingen är i närheten av.

    Livlig fantasi alltså.
  • Anonym (vrg)
    Citronella skrev 2023-01-22 13:06:35 följande:
    1-2% har en diagnos inom autismspektrat. Jag tror att många på nätet hittar på en massa alltifrån vad de jobbar med till vilka diagnoser de har eller inte har.  
    Ja? Jag sa ASPERGER. Vilket bara är några promille. 
  • Anonym (Cilla)
    Citronella skrev 2023-01-22 13:06:35 följande:
    1-2% har en diagnos inom autismspektrat. Jag tror att många på nätet hittar på en massa alltifrån vad de jobbar med till vilka diagnoser de har eller inte har.  
    Varför tror du det? Det är klart att Flashbacktrådar med Fråga mig vad du vill om ett yrke eller en diagnos är hittepå, men den som sitter och hittar på som hobby har nog någonting odiagnosticerat, tror du inte? 
  • Anonym (Cilla)

    Autister har intresseföreningar där de kan träffas, men precis som det är för Fjäril kär är det numera många som fått diagnosen utan att det är uppenbart för andra varför. En del av dem har bildat familj innan de visste, och  har därför dejtat som alla andra.

    Jag har alltid fungerat bra tillsammans med människor som är högfungerande autister. De kan ofta uttrycka sig sammanhängande och hålla en röd tråd. De är generellt ärliga och mer intresserade av sig och sitt än av andra och andras statusjakt. Det kan verka självupptaget förstås, men fördelen är att de sällan tävlar med dig utan bara med sig själva. De är ofta oväntat och stötvis roliga.

    Nackdelar kan vara att de oftare än andra upplevs envist jobbiga, omständliga och kan vara antingen pedanter eller sluskar. Men om du träffar på någon som är autistisk och som du tycker om så tycker jag inte att du ska backa för autismen i sig, utan snarare se till om hur den yttrar sig är kompatibelt med ditt liv. 

  • Anonym (---)

    Jag har en vuxen son med aspergerdiagnos - mycket intelligent person.. Det märks nog inte först  med diagnosen för han är mycket verbal och verkar intresserad av att umgås. Sen märker man ju mer man lär känna honom, att det är svårt för honom att vara intresserad av någon annans intressen om de är olika hans egna. Han pratar oerhört gärna om egna ämnen men lyssnar inte så mycket på vad den andre svarar. 
    Han funkar bäst online för då blir han inte lika trött av intryck, som han blir när han behöver umgås IRL. Deltar han tex i ett släktkalas, är han utslaget 2 dygn sen för hans hjärna blir överladdad av alla intryck. Det här gör att han helst håller sig för sig själv. Han är social, men behöver själv välja med vilka, var och hur. 

    Under hans tonår och framåt har han brottats många timmar med att förstå sig på människan. Han har läst både psykologi och psykiatri, han läser om människans beteende på olika sätt för att förstå sig själv mer och förstå hur andra beter sig. Jag som känner honom väl, märker att det ibland blivit fel när han lärt känna nya personer och de inte förstått hur han funkar. 
    Han går all in på intressen, som är vanligt inom autism. Det har han gjort när han tex mött någon tjej också, så tyvärr har han än så länge inte riktigt lyckats eftersom han troligen blir alldeles för intensiv. 

  • Citronella
    Anonym (Lejongap) skrev 2023-01-22 13:08:48 följande:
    Jag tror som du.
    Samma med alla som har fantasilöner som inte ens landshövdingen är i närheten av.

    Livlig fantasi alltså.
    Eller de som har en matbudget på 500 kronor i månaden till fyra personer men de kan fortfarande unna sig och äta gott.
  • Citronella
    Anonym (vrg) skrev 2023-01-22 13:11:13 följande:
    Ja? Jag sa ASPERGER. Vilket bara är några promille. 

    Allt heter autism numera. 


    Källa: https://www.hjarnfonden.se/2019/04/jag-kande-sjalv-inte-att-det-var-nagot-som-var-fel-2/


    Anonym (Cilla) skrev 2023-01-22 13:18:59 följande:
    Varför tror du det? Det är klart att Flashbacktrådar med Fråga mig vad du vill om ett yrke eller en diagnos är hittepå, men den som sitter och hittar på som hobby har nog någonting odiagnosticerat, tror du inte? 


    E
    ller så är de bara uttråkade. 


     

  • Anonym (Cilla)

    Det kan vara så att de är uttråkade. Men jag tror ändå att man som uttråkad och normalfungerande väljer mer stimulerande aktiviteter än att i så fall hitta på saker. Jag tror också att de som hittar på inte är i numerärt överläge. 

  • Fjäril kär
    Citronella skrev 2023-01-22 17:55:21 följande:

    Allt heter autism numera. 


    Källa: https://www.hjarnfonden.se/2019/04/jag-kande-sjalv-inte-att-det-var-nagot-som-var-fel-2/


    Anonym (Cilla) skrev 2023-01-22 13:18:59 följande:
    Varför tror du det? Det är klart att Flashbacktrådar med Fråga mig vad du vill om ett yrke eller en diagnos är hittepå, men den som sitter och hittar på som hobby har nog någonting odiagnosticerat, tror du inte? 


    E
    ller så är de bara uttråkade. 


     


    Eller så har snarare folk svårt att förstå hur denna diagnos fungerar... Många autister är ju kassa på det sociala och hänger istället på nätet då det funkar bättre. Det är ju liksom det som är en del av problematiken i att vara autist. Så kanske det inte är så konstigt att en del hänger här... 
  • Anonym (Cilla)
    Fjäril kär skrev 2023-01-22 18:36:13 följande:
    Eller så har snarare folk svårt att förstå hur denna diagnos fungerar... Många autister är ju kassa på det sociala och hänger istället på nätet då det funkar bättre. Det är ju liksom det som är en del av problematiken i att vara autist. Så kanske det inte är så konstigt att en del hänger här... 
    Hm, fast det går ju inte direkt bra för några av dem på nätet heller?
    Det enda jag upplever autistiskt med dig är att du varit här så länge jag läst här. Men det vet väl du om någon, att särskilt högfungerande autister skiljer sig enormt mycket från varandra. 
  • Fajjer

    Jag har Asperger och dejtade mycket förr i tiden. Nu var det några år sen och gillar att vara singel. Jag orkar inte med förhållanden längre. Glad

Svar på tråden Asperger och dejting