• Anonym (Beata)

Löneskuld för 2022

Har jobbat på ett ställe vid sidan om mina studier, har 15 Tim i veckan ungefär. Jobbade jättemycket i somras och skippade semester för att ställa upp och jobbade mer än de 15 timmarna. sedan i höstas jobbar en ny tjej och i september såg jag att hon ist fått mina pass och jag bara enstaka och frågade chefen om det, och mitt avtal, men hon svarade bara att det blev så nu. Sedan dess har jag jobbat för lite än mina 15 timmar men fått samma lön hela tiden. Enligt mitt fack är det chefens problem och att det är avtalet som gäller men nu säger chefen att de har rätt att korrigera felaktig lön i efterhand i typ 10 år? Inte pratat med facket än på nytt men stämmer det verkligen? jag har ju inte fått för mycket i lön enligt vårt avtal Och har ju ifrågasatt de färre timmarna.
    blir jättesvårt för mig att korrigera eftersom jag rapporterat lön och sysselsättningsgrad till både Försäkringskassa, CSN och a-kassan, allt blir ju fel
  • Svar på tråden Löneskuld för 2022
  • Cusoon

Nu antar jag att du har tillsvidareanställning. I sådana fall står du inte i skuld för att du inte har fått ett arbetsschema som inte täcker alla dina timmar du är anställd för. Maila facket så får du det svaret svart på vitt.

• Anonym (Beata)
    Cusoon skrev 2023-01-22 20:37:06 följande:

Nu antar jag att du har tillsvidareanställning. I sådana fall står du inte i skuld för att du inte har fått ett arbetsschema som inte täcker alla dina timmar du är anställd för. Maila facket så får du det svaret svart på vitt.

Ja jag är tillsvidareanställd. hade fattat om jag själv valt bort massa pass men jag har ju jobbat det jag fått på schemat, tagit på mig extra som ändå inte räckt till tydligen och hade ju jobbat mina timmar om jag fått dom Så känns orättvist att det ändå är jag som ska betala tillbaka
  • Cusoon
    Anonym (Beata) skrev 2023-01-22 21:02:46 följande:
    Ja jag är tillsvidareanställd. hade fattat om jag själv valt bort massa pass men jag har ju jobbat det jag fått på schemat, tagit på mig extra som ändå inte räckt till tydligen och hade ju jobbat mina timmar om jag fått dom Så känns orättvist att det ändå är jag som ska betala tillbaka
    Nej med du ska inte betala tillbaka. Oroa dig inte. Din arbetsgivare får stå sitt kasst. Tro inte heller att du ska behöva jobba in timmarna i efterhand för månader som redan betalats ut, det får inte gå till så. Prata med facket.
  • Anonym (Beata)
    Cusoon skrev 2023-01-22 21:11:28 följande:
    Nej med du ska inte betala tillbaka. Oroa dig inte. Din arbetsgivare får stå sitt kasst. Tro inte heller att du ska behöva jobba in timmarna i efterhand för månader som redan betalats ut, det får inte gå till så. Prata med facket.
    Usch hoppas du har rätt. Googlar jag så står det att en arbetsgivare har rätt att korrigera utbetald lön som blivit fel men de kanske inte gäller i det här fallet? Tack för att du svarar iaf är så orolig innan jag kan ringa imorgon. Chefen sade det idag när jag jobbade och att det kommer korrigeras på lönen nu vilket jag inte heller räknat med, blir typ ingenting i lön isf
  • Anonym (S)
    Anonym (Beata) skrev 2023-01-22 21:43:37 följande:
    Usch hoppas du har rätt. Googlar jag så står det att en arbetsgivare har rätt att korrigera utbetald lön som blivit fel men de kanske inte gäller i det här fallet? Tack för att du svarar iaf är så orolig innan jag kan ringa imorgon. Chefen sade det idag när jag jobbade och att det kommer korrigeras på lönen nu vilket jag inte heller räknat med, blir typ ingenting i lön isf
    Det stämmer att en arbetsgivare får justera en felaktig lön. Men din lön har ju inte blivit fel, om jag förstår det hela rätt. Om du har ett avtal som säger 15 timmar i veckan så ska du ha betalt för det, samt timmar som överstiger 15 timmar. Att din chef inte gett dig tillräckligt med timmar är hennes problem, inte så smart av henne, men inte ditt fel. 
  • Anonym (chef)

Chefen har fel, prata med facket snarast så du får stöd.
    Precis som någon ovan säger så är det chefens ansvar att du får ett arbetsschema som motsvarar ditt avtal.

Om chefen kommer på ett mindre fel i direkt anslutning till schemaläggningen eller en arbetsperiod går det att justera schemat, dvs. lägga till de timmar som diffar. Är det i efterhand (som det låter i det här fallet) så får chefen ta smällen.

Oavsett vilket så har arbetsgivaren inte rätt att ge dig ett felaktigt schema och sedan dra bort lön. Detta finns det tydliga regler runt sånt här, facket har koll.

Gör chefen ett större misstag så kan det bli konsekvenser för henne.

Kolla med facket snarast möjligt så det slipper bli ännu mer besvärligt.

• Anonym (chef)

förresten, vad är det för bransch?
    Vet du vilket anställningsavtal ni jobbar efter?

Då går det att leta upp själv, tex

• Anonym (Beata)
    Anonym (chef) skrev 2023-01-22 22:28:40 följande:

förresten, vad är det för bransch?
    Vet du vilket anställningsavtal ni jobbar efter?

Då går det att leta upp själv, tex

Det är typ en liten presentbutik så vet inte riktigt bransch förutom butik och finns inget kollektivavtal, de enda som står på mitt avtal är att jag har 15 timmar per vecka och min månadslön på 12 000 För det och som jag fått plus semesterersättnin.Hela avtalet ser mycket mer Basic ut än andra ställen jag jobbat på.
  • Anonym (chef)
    Anonym (Beata) skrev 2023-01-22 22:38:19 följande:
    Det är typ en liten presentbutik så vet inte riktigt bransch förutom butik och finns inget kollektivavtal, de enda som står på mitt avtal är att jag har 15 timmar per vecka och min månadslön på 12 000 För det och som jag fått plus semesterersättnin.Hela avtalet ser mycket mer Basic ut än andra ställen jag jobbat på.

Ok, då är det inom handels.
    Jag kan inte riktigt den branschen och vilka avtal som gäller men det går att kolla.

Du är med i facket?
    Har du haft nån kontakt med dem?

• Anonym (chef)

förresten kan du säkert fråga dem även om du inte är medlem där.
    enkla frågor svarar de på om du mailar eller ringer

• Anonym (Beata)
    Är med i unionen Student och iom Att de inte har något kollektivavtal gäller lagen Har jag fått veta
  • Anonym (chef)
    Anonym (Beata) skrev 2023-01-22 23:51:57 följande:
    Är med i unionen Student och iom Att de inte har något kollektivavtal gäller lagen Har jag fått veta
    Bra, då ska du kunna få juridiskt stöd från Unionen och svar på dina frågor.
    Vad säger de om din situation?
  • Anonym (Beata)
    Anonym (chef) skrev 2023-01-23 09:45:39 följande:
    Bra, då ska du kunna få juridiskt stöd från Unionen och svar på dina frågor.
    Vad säger de om din situation?
    Att avtalet gäller och att jag ska få lön för det, de tycker arbetsgivaren är knäpp. det som oroar mig är om det ska bli bråk och tjafs mest eller massa krångel. till saken hör att en till tjej blivit anställd o är väl rådd att de tar henne ist om jag driver Det vidare.
  • Anonym (chef)
    Anonym (Beata) skrev 2023-01-23 10:11:02 följande:
    Att avtalet gäller och att jag ska få lön för det, de tycker arbetsgivaren är knäpp. det som oroar mig är om det ska bli bråk och tjafs mest eller massa krångel. till saken hör att en till tjej blivit anställd o är väl rådd att de tar henne ist om jag driver Det vidare.

detta är en vanlig känsla, att man inte vill vara besvärlig och bråka.
    Fullt naturligt men inget som du borde låta hindra dig.

Det ÄR inte du som bråkar, det är arbetsgivaren som bryter mot lagen och behandlar dig fel. Du ska stå upp för dina rättigheter och ta hjälp.

Inte skrika och härja utan lugnt, tydligt och sakligt.
    Har du ett tillsvidareavtal så kan de inte bryta och säga upp dig hur som helst heller. Det finns regler som de måste följa.

Stå på dig och se till att du får stöd.
    Om du inte redan sagt det till facket, be dem tydligt om stöd i detta. Det är därför man betalar medlemsavgift - för att kunna få hjälp.

Jag har varit chef i många år (annan verksamhet) och har aldrig haft problem med att en medarbetare uttrycker kritik, synpunkter elle påtalar eventuella fel.

Fattar att det finns mindre företagare som inte riktigt har koll på lagen, som gör som de vill och behandlar anställda illa.
    Om din chef/arbetsgivare inte beter sig bra så kanske det är bättre i längden att ändå inte vara kvar? Det är knappast svårt att hitta den typen av jobb inom handels.

I nästa ansökan/intervju så kan du lugnt beskriva vad som hände i ditt förra jobb, utan att använda nedsättande ord om chefen. Då kommer din nya arbetsgivare inte hålla det emot dig heller. 
    Troligen ger de dig en chans på en provanställning och då märker de att du verkar vettig och fungerar bra.

Stå på dig - annars gör någon annan det.
    Lycka till!

Svar på tråden Löneskuld för 2022