• Mossemos

Endovelle, preventivmedel eller inte?

Hej, jag går på utredning för endometrios och har fått recept på läkemedlet Endovelle efter att varken hormonspiral eller mellanpiller fungerat utan många biverkningar. Slutade med vinelle innan Jul och märker redan att Endovelle är mycket bättre för min ADD och pms.

Jag och min pojkvän föredrar sex utan kondom, därav det enda positiva med vinelle. Den läkare/gynekolog som skrev receptet sa att Endovelle också funkar som preventivmedel och chansen att bli gravid är väldigt liten. Däremot står det i bipacksedeln, och FASS för både allmänhet och vårdpersonal att Endovelle INTE är ett preventivmedel och för att undvika graviditet ska icke-hormonella preventivmedel användas.
    Har googlat runt men hittar inga forum eller någon information från läkare eller användare. Finns det någon här med erfarenhet av Endovelle och oskyddat samlag? När jag började med Endovelle använde vi såklart kondom eftersom man måste vänta 1 vecka innan full effekt och sen dess har vi inte haft samlag då det är en distans relation.

Bra att veta är att jag och min partner inte är intresserade av att skaffa barn av olika anledningar. 
Svar på tråden Endovelle, preventivmedel eller inte?