• Anonym (Klimakteriet)

Förklimakteriet vid 41 år, vilka symtom hade ni?

Funderar på om jag är i förklimakteriet. Men skulle gärna vilja veta vad ni har för symtom på förklimakteriet? 

• Svar på tråden Förklimakteriet vid 41 år, vilka symtom hade ni?
  • Anonym (Cykler)

Enda jag hann märka var 2 märkliga menscykler. En med mens dag 16 och en med mens dag 49. Det är oftast så det börjar- kortare eller längre cykler eller oregelbunden mens.

Du kan kolla upp hur det står till med blodprov.

• Anonym (bibbi)

Mina menstruationer kommer lite tätare nuförtiden, dvs cykeln är kortare. 

Det är det enda jag har märkt av. Jag borde vara i förklimakteriet nu eftersom jag är 50+. 

• Anonym (Cykler2)

Fick först kortare cykler ett tag. Kanske nåt år. Sen längre och längre. När det började glesa ut så glesade det ut rätt fort.

• Anonym (tidens gång)

Det första jag märkte var att jag svettades på nätterna och att slemhinnorna i munnen och underlivet blev torrare. Salivproduktionen har också minskat.

Ett par år senare började mensen komma först lite tätare, och efter något år blev den oregelbunden (jag hade innan dess väldigt regelbunden mens) och att mängden varierade (ibland så mycket att jag inte kunde gå hemifrån, ibland räckte det med trosskydd). Någonstans där insåg jag också att min kroppsbehåring inte växte lika snabbt som tidigare. Och mitt hår som alltid varit väldigt glansigt och spänstigt blev lite torrare och sprödare.

Det är nu ungefär fem år sedan jag började märka de första tecknen och jag har fortfarande mens, men oregelbunden.

• Anonym (klimakteriekossa)

Cykeln blev först kortare, och sen helt knas. Nu har jag haft 15 dagar mens i december och 15 dagar mens i januari.

Jag har precis bestämnt att jag ska ringa läkare imorron för jag behöver nog en hormonjustering nu.

Är arg och sur hela tiden på allt och ingenting, kan knappt sova, nedstämd, får värmevallningar varvat med iskalla fötter, äter som om jag aldrig fått mat förr och allt känns bara obekvämt och besvärligt.

Mu.

• Anonym (klimakteriekossa)

Ja, håret är helt åt helvete också. Sprött och torrt och har lika lite livsvilja som jag själv.

Har oftast hatt utomhus så jag slipper se eländet=> så nu vet jag varför tanterna hade hatt förr i världen!

• Anonym (Klimakteriet)

Min mens har bytt period och nu blöder jag lite brunt typ i 5 dagar å sen mens i typ 3 dagar. Mensvärken är värre med å psykiska måendet. Tycker även jag lägger på mig vätska för allt jag har på mig lämnar typ märken. 
    Har samma med håret. Torrt å det börjar bli glest med. 

• Anonym (Leia)

Min mens blev helt flippad och jag blödde konstant typ i flera månader . Blev såklart rädd att man blivit sjuk men man har gått in i livmodern och filmat å tagit blodprover osv så inget är fel., alltid haft fruktansvärda menstruationer sedan ung. Nu blev jag tvingad till spiral för att få bukt med blödningen. Sen viktökning, väldigt torra slemhinnor osv.
    detta inträffade när jag enbart var 38!

som tur var hann jag ett par år innan få min vackra dotter innan allt detta hände

• Anonym (Jag med)

Min mens cykel har alltid varit 36 dagar. Nu är den nere på 24-26 dagar. 3 dagar brunt blod och sen 2 dagar med riklig mens som sen går till 3 dagar brunt igen. Mensvärken har blivit värre även vid ägglossning. 
    Jag är varm och sen kall. Skulle kunna äta hur mycket som helst. Jag fyller snart 42 år. 

• Anonym (A)
    Skulle kunna äta hur mycket som helst.

Gör inte det! Så jädra svårt att hålla vikten i klimakteriet tyvärr.

Jag hann inte med nåt för-stadie (gravid, fick aldrig mensen tillbaka och vips kom svettningarna) så jag vet inte hur det är men visst kan det komma kring 40 Ts.
  • nonameleft

47,5 år och har nyligen kommit in i förklimakteriet. Började i augusti med att mensen som alltid varit oregelbunden har blivit oregelbunden. Har haft allt från 13 till 41 dagar långa cykler. Har också känt av nattsvettningar vid några tillfällen. I övrigt inga symptom alls än.

• Anonym (Cykler)
    Anonym (klimakteriekossa) skrev 2023-01-23 18:16:28 följande:

Är arg och sur hela tiden på allt och ingenting, kan knappt sova, nedstämd, får värmevallningar varvat med iskalla fötter, äter som om jag aldrig fått mat förr och allt känns bara obekvämt och besvärligt.

Mu.

Jag har ju passerat klimakteriet med flera år, men det där med iskalla fötter känns igen. Jag har 5 lager varav 2 är stickade tjocksockar, men är ändå iskall! 
  • Anonym (Klimakterie)

Gå in på instagram www.instagram.com/starkgenomklimakteriet/ eller leta upp motsvarande på facebook. Monika Björn är grym! 

Tips - läs på. Det finns alldeles för lite skrivet om klimakteriet. Monika är grym!

• Anonym (Klimakteriet)

Har ni märkt något med skinnet? På kroppen å ansiktet? 
    Jag upplever även att jag får märken i skinnet av kläder. Å det är inte kläder som sitter hårt. 

• Anonym (A)

Inget problem med kläder på det sättet du beskriver.
    Mer att de bara inte passar längre
    Huden har antagit tantskinnet och ansiktet så torrt och skrynkligt.

• Anonym (Cykler)
    Anonym (Klimakteriet) skrev 2023-01-24 16:56:31 följande:

Har ni märkt något med skinnet? På kroppen å ansiktet? 
    Jag upplever även att jag får märken i skinnet av kläder. Å det är inte kläder som sitter hårt. 

Japp. Skinnet är liksom löst, dvs känns som det inte sitter fast i köttet längre. Och torr är jag. Håret med. 
  • Anonym (Toppen!)

Jag gick in i klimakteriet när jag skulle fylla 40, det började som graviditetstecken och jag tog test på test för jag var övertygad om att jag var gravid. Brösten gjorde jätteont, mensen hoppade över och sen kom det igång titt som tätt. Jag som kunnat ställa klockan efter regelbunden mens visste aldrig om eller när jag skulle blöda.  Sen började värmevallningarna! Fy vad jobbigt, kändes som jag skulle koka bort, provade med jättenattljusolja som skulle vara bra och det funkade inom en vecka så var vallningarna borta. Däremot kom mensen tillbaka dubbelt upp istället och jag valde att stå ut med vallningarna. 
    Sedan kom menopaus vid 47 års ålder och det var ett himmelrike!!! Jag som haft svår PMDS var nu istället glad och harmonisk!  Solig

• Anonym (,,,)

Tätare mens. Gick upp snabbt i vikt. Varm och äcklig, Började hata sommaren..

Senare glesare mens. Svettningar och värmevallningar särskilt på nätterna med sämre sömn. Hud och hår torrt som fnöske. Tog en flaska olja tillslut och dränkte in mig. Ljuvligt skönt! Slemhinnorna i underlivet tunna som papper. Kändes som rivjärn att ha sex. Illa till mods och sämre självförtroende.

Tacka vet jag hormonersättning!!!

• Anonym (Klimakteriet)

Känns som att det kam vara svårt att få hjälp? 
    Jag var hos vårdcentralen pga mensen å annat konstigt i kroppen å läkaren bara: du är alldeles för ung för klimakteriet. 
    Men läser ju så många som börjar få symtom vid 40 som jag är nu. Så nu är jag skickad för ultraljud hos gyn.

Har även börjat märka rejäl mensvärk innan mensen. Å sen även som foglossning. Känns som typ när jag var gravid. Nåt är liksom konstigt i kroppen. Å tappar massor med hår å finnar å grejer med. Fryser om fötterna nästan jämt.   

• Anonym (Ida)

Hur gick det? Samma för mig!

Svar på tråden Förklimakteriet vid 41 år, vilka symtom hade ni?