• Anonym (Sover inte - Blir inte sömnig)

Inte blivit sömnig på tre-fyra dagar...

Jag försöker verkligen sova, men jag är så pigg. Jag dricker inte kaffe, för att försöka bli så sömnig så gott det går.

Jag tränar och gör av mig med energi, med hjälp av jobbet, där man gott och väl använder kroppen.

Slutet av dagen, så sitter jag vid datorn och tar det lugnt.

Jag äter inte särskilt sent heller, då jag vet att kroppen kan bli pigg av frukt och mat rent generellt.

När jag ligger i sängen, så sover jag inte särskilt länge. Möjligtvis kanske bara 3 timmar eller så. Ibland är det mitt i natten som jag vaknar.

När jag går upp, är jag pigg. Men detta kan inte vara hälsosamt. Jag är även intresserad av gym träning och bygga muskler. Så jag vill verkligen sova, för att vara så hälsosam och snäll mot min kropp som möjligt.

Under dagen är det inga problem. Men jag vill så gärna sova, för att vara så snäll mot kroppen och psyket/hjärnan. Detta kan väl inte vara hälsosamt, även om jag är pigg, både före och efter att jag sovit. Eller ''sovit'', kanske jag skall skriva det som, för att förtydliga mitt problem.

• Svar på tråden Inte blivit sömnig på tre-fyra dagar...
  • Anonym (Lisa)

Menar du att du brukar sova 3 timmar per dygn?

Anonym (Lisa) skrev 2023-01-23 21:27:40 följande:

Menar du att du brukar sova 3 timmar per dygn?

I princip, ja.
  • Anonym (V)

Hmm Sitter vid datorn och tar det lugnt. Att sitta vid en skärm är väldigt ansträngande för hjärnan så det är inget bra sätt att varva ner. Bättre att läsa en bok

• Anonym (Stina)

Testa detta: 

Inget kaffe, te, cola, energidryck efter kl 15. 

Två timmar innan du ska sova gör du kväll, släcker ner stark belysning, gärna bara någon liten varm lampa tänd. 

Under de två timmarna använder du inte dator eller telefon. Ser på tv, möjligen, helst läser en bok. Ta ett bad eller en varm dusch. Lägg dig i ett svalt mörkt rum. Ha på en ljudbok om det funkar för dig, kan även tipsa om filosofiska rummet på p1, perfekt sömnpiller. :)

Funkar inte heller detta så tycker jag du ska gå till vårdcentralen och be om något att sova på. Finns väldigt bra svagt lugnande som man somnar gott på. 

• Anonym (Läkare)
    Anonym (Sover inte - Blir inte sömnig) skrev 2023-01-23 21:22:18 följande:
    Inte blivit sömnig på tre-fyra dagar...

Jag försöker verkligen sova, men jag är så pigg. Jag dricker inte kaffe, för att försöka bli så sömnig så gott det går.

Jag tränar och gör av mig med energi, med hjälp av jobbet, där man gott och väl använder kroppen.

Slutet av dagen, så sitter jag vid datorn och tar det lugnt.

Jag äter inte särskilt sent heller, då jag vet att kroppen kan bli pigg av frukt och mat rent generellt.

När jag ligger i sängen, så sover jag inte särskilt länge. Möjligtvis kanske bara 3 timmar eller så. Ibland är det mitt i natten som jag vaknar.

När jag går upp, är jag pigg. Men detta kan inte vara hälsosamt. Jag är även intresserad av gym träning och bygga muskler. Så jag vill verkligen sova, för att vara så hälsosam och snäll mot min kropp som möjligt.

Under dagen är det inga problem. Men jag vill så gärna sova, för att vara så snäll mot kroppen och psyket/hjärnan. Detta kan väl inte vara hälsosamt, även om jag är pigg, både före och efter att jag sovit. Eller ''sovit'', kanske jag skall skriva det som, för att förtydliga mitt problem.

Nu framgår inte så mycket info annat än att du känner dig pigg när du går upp men ändå uppfattar detta som ett problem och något nytt. Fortsätter detta och det tillkommer andra symtom som svettning eller hjärtklappning eller viktnedgång kan det vara en hyperthyreos. Det kan också vara så att du är inne i ett maniskt skov. Det går inte att säga så mycket rent medicinskt från det du skriver men det är inte normalt att sova 3 timmar per natt och vara pigg. Det låter som att du är uppvarvad av någon anledning. 
  • Marrelito

Det låter på den beskrivning du ger att du kan vara manisk och ha ett bipolär skov.. 😊

• Anonym (sån är jag)

Jag är så och har alltid varit. Sover vissa nätter inte alls, de flesta nätter 2-4 immar, och sen en natt då och då får jag 8 timmar sömn. Det är bara så jag funkar och min mamma klagar på att jag alltid varit så, sen jag var bebis. Som tur var för henne så var jag inte livlig som barn utan var jag vaken och alla sov så lekte jag tyst, eller läste från att jag kunde det. 

Frågan för dig, TS, är väl som det är ett problem på riktigt, eller om det bara känns som ett problem för att normen säger att man ska sova 7-8 timmar per natt, varje natt.

Anonym (Läkare) skrev 2023-01-24 08:41:27 följande:
    Nu framgår inte så mycket info annat än att du känner dig pigg när du går upp men ändå uppfattar detta som ett problem och något nytt. Fortsätter detta och det tillkommer andra symtom som svettning eller hjärtklappning eller viktnedgång kan det vara en hyperthyreos. Det kan också vara så att du är inne i ett maniskt skov. Det går inte att säga så mycket rent medicinskt från det du skriver men det är inte normalt att sova 3 timmar per natt och vara pigg. Det låter som att du är uppvarvad av någon anledning. 
    Intressant att du skrev om mani. Minst två personer har undrat om jag skulle ha bipolär. En person har själv bipolär och var en period relativt nära mig. Jag hade deltagit en kursperiod och teaterlärare misstänkte att jag skulle ha bipolär och syftade på hans egna personliga erfarenhet, då han själv led av sjukdomen.

En socionomutbildad och som jobbat med människor många år, frågade sig om jag skulle ha bipolär.

Tyvärr har jag haft tufft med att komma in till psykiatrin så jag har gett upp att komma dit överhuvudtaget, efter att ha blivit bollad fram och tillbaka, från vårdcentralen, till psykiatrin och tillbaks igen.

Jag upplever själv att jag kan bli triggad av något som jag misstänker är just mani, när jag deltar i aktiviteter, där jag skall stå på scen, uppträda och ibland vid skrivandes stund om berättelser och dylikt. Men även vid enskilda samtal, speciellt om ämnen jag är extra intresserad av. Jag kan då uppfattas som välformulerad och väl talad. Jag upplever också själv att jag kan bli extra mer ''intelligentare'' eller i alla fall att sociala förmågan boostas upp.

Jag kan förstås insjunka i nedstämdhet. Den senaste tiden har jag inte varit särskilt nedstämd, utan mesta dels har jag känt mig nöjd med relativt många saker. Men just några dagar bakåt, har jag känt mig självmordsbenägen.

Just nu har jag plötsligt känt mig glad.

Denna natt har varit rätt okej. Mer okej än dem senaste nätterna i alla fall. Även om jag hade svårt att sova, så har ändå natten/sömnen varit rätt okej. Jag vaknade kanske halv fyra. Så ändå mitt i natten, men nära inpå tidig morgon.
    Anonym (sån är jag) skrev 2023-01-24 12:47:03 följande:

Jag är så och har alltid varit. Sover vissa nätter inte alls, de flesta nätter 2-4 immar, och sen en natt då och då får jag 8 timmar sömn. Det är bara så jag funkar och min mamma klagar på att jag alltid varit så, sen jag var bebis. Som tur var för henne så var jag inte livlig som barn utan var jag vaken och alla sov så lekte jag tyst, eller läste från att jag kunde det. 

Frågan för dig, TS, är väl som det är ett problem på riktigt, eller om det bara känns som ett problem för att normen säger att man ska sova 7-8 timmar per natt, varje natt.

Eftersom jag är aktiv inom träning. Så vill jag helst få relativt länge sömn, så mina muskler/kroppen får återhämta sig maximalt. Det är trots allt just vid sömn, som kroppen återupphämtar sig som bäst. Kan tänka mig att hjärnan lika så. Även om jag vaknar pigg, så tror jag ändå att hjärnan och psyket uppskattar 6-7 timmars sömn i alla fall.

Men om det inte skulle vara så, så behövs ändå det fysiska återhämtningen och då behöver jag ändå ca 8 timmars sömn.

Svar på tråden Inte blivit sömnig på tre-fyra dagar...