• Anonym (Ts)

Tips på mat som gravid…

Behöver hjälp på bra saker att äta som gravid när aptiten helt är borta. Är i v 12 och klarar verkligen inte lagad mat. får i mig några tuggor och sen är det helt tvärnit. Kan bara förklara det som att magen slår stopp och det känns som att ja kommer kräkas om jag tar en enda tugga till.

Frukt går bra och typ nyponsoppa med keso i, men behöver tips för omväxlingen. Vad kunde ni andra äta som hade problem med lagad mat?

• Svar på tråden Tips på mat som gravid…
  • Anonym (Salt!)

Riskakor, salta jordnötter och Saltiner. Var extremt saltsugen och kunde inte äta nåt sött pga illamående. Fil och osockrad musli. Osockrat franskbröd. Lagad varm mat gick bra i små portioner om den var salt och stark.

• Anonym (A)

Jag åt barnmatsburkar. Hehe. Hade svårt med konsistenser och smaker i början. Frukt gick bra och många kex gick åt på morgonen på väg till jobbet.

• Cusoon

Sallader går alltid ner för mig, går ju att variera väldigt mycket med bas på bara grönt eller pasta/potatis/bulgur och tillsätta vad man nu gillar annars, kyckling/tonfisk/skinka/halloumi. Jag dricker också gärna smoothies, tycker det funkar är mättande.

• Anonym (Ts)
    Cusoon skrev 2023-01-24 14:20:45 följande:

Sallader går alltid ner för mig, går ju att variera väldigt mycket med bas på bara grönt eller pasta/potatis/bulgur och tillsätta vad man nu gillar annars, kyckling/tonfisk/skinka/halloumi. Jag dricker också gärna smoothies, tycker det funkar är mättande.

Hmm? kanske skulle testa en kall pastasallad med lite syrligare dressing. Varm pasta har absolut inte gått, men kanske en kall sallad kunde vara värt ett försök.
    millionvoices skrev 2023-01-24 14:16:33 följande:

Jag levde på smoothies och vattenmelon mellan vecka 7-22, var det enda jag fick i mig :)

Åh, vattenmelon! Gott tips, också för att jag är typ konstant törstig?
    Anonym (Salt!) skrev 2023-01-24 14:04:59 följande:

Riskakor, salta jordnötter och Saltiner. Var extremt saltsugen och kunde inte äta nåt sött pga illamående. Fil och osockrad musli. Osockrat franskbröd. Lagad varm mat gick bra i små portioner om den var salt och stark.

Köpt både majskakor och saltiner idag. För mig funkar både sött och salt jättebra - det är bara lagad mat som inte alls går nu, blir bara att jag sitter och petar i den och äter pyttelite?
  • Anonym (Salt!)
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-24 14:27:51 följande:
    Hmm kanske skulle testa en kall pastasallad med lite syrligare dressing. Varm pasta har absolut inte gått, men kanske en kall sallad kunde vara värt ett försök.

Åh, vattenmelon! Gott tips, också för att jag är typ konstant törstig

Köpt både majskakor och saltiner idag. För mig funkar både sött och salt jättebra - det är bara lagad mat som inte alls går nu, blir bara att jag sitter och petar i den och äter pyttelite
    Min barnmorska sa att det viktigaste var att öht få i sig mat om man är illamående och har svårt att äta. Äta det som går ner helt enkelt. Med min andra fick jag knappt ner mat sista månaderna för att jag var så stor. Kändes som magsäcken låg uppe i lungorna. Men ut kom en fullt frisk unge på drygt 4 kg ändå. Glad
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Salt!) skrev 2023-01-24 14:40:24 följande:
    Min barnmorska sa att det viktigaste var att öht få i sig mat om man är illamående och har svårt att äta. Äta det som går ner helt enkelt. Med min andra fick jag knappt ner mat sista månaderna för att jag var så stor. Kändes som magsäcken låg uppe i lungorna. Men ut kom en fullt frisk unge på drygt 4 kg ändå. Glad
    Jo, jag försöker. Äter det som går när det går. Min förra graviditet var inte såhär, visst blev jag mätt snabbare men jag kunde ändå äta typ allt. Denna gång är helt annorlunda?
  • Anonym (Salt!)
    Anonym (Ts) skrev 2023-01-24 14:44:50 följande:
    Jo, jag försöker. Äter det som går när det går. Min förra graviditet var inte såhär, visst blev jag mätt snabbare men jag kunde ändå äta typ allt. Denna gång är helt annorlunda
    En graviditet behöver ju inte vara lik en annan. Kan skilja massor. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Salt!) skrev 2023-01-24 14:52:55 följande:
    En graviditet behöver ju inte vara lik en annan. Kan skilja massor. 
    Jotack, jag märker det. Haha.
  • Liliciou

Är i vecka 12 nu så börjar kunna äta lagad mat igen om det är mat jag åt som barn men innan var det mest kall mat. För mig var det stora problemet matos och värmen har du provat att äta maten kall? 

Tips på mat:

Mackor (köpt frallor och älskat det)
    Flingor i olika former 
    Blivit godissugen igen så lite godis ibland även chips fungerar ok (bättre än inget) 
    Blåbärssoppa och nyponsoppa 
    Kräm med olika smaker. Jordgubbssmak va min favorit
    Dippa grönsaker i dipp du gillar. 
    Frukt i mänger. Fruktasallad i stora lass och är gravidhjärnan sugen på glass passar ju vaniljglass utmärkt till. 

Lagad mat jag kunde äta kall:

Pannkakor 
    Kalla makaroner med något till. Ibland bara ketchup och ibland med typ en matsked kall köttfärsås (vegetarisk i mitt fall). Fungerar samma med ris och lite sås. 
    Kall pizza (gick ibland men ibland kom det upp så wild card) 
    Tacos! Vänta till köttfärsen svalnat och blanda det du vill ha. Jag har ibland dumpat allt i en skål och ätit som sallad med lite nachos till. 
    Kalla fisk (äter sushi då och då på ett ställa jag litar på och tyckte i mig kall potatis och lax på jul). 
    Havregrynsgröt (det luktar så lite så har gått ok även varm i små portioner) 
    Äter du kyckling kanske en färdig lagad kyckling kan fungera om den köpa i förväg och du äter den kall? Eller om någon lagar kyckling åt dig. Inte provat men tänker att det kanske kan fungera då kyckling är ganska snäll i smaken. 

Utöver det har jag ätit små portioner ofta och får ALL mat serverad av min man. Kan inte öppna kylskåpet utan att bli illamående för det luktar skit. Om du har en partner kanske hen kan hjälpa dig om hen kan/ni inte redan provat det. Jag hade/har nästan inget illamående mellan typ 3-6 på morgonen så åt bannan och gröt då när det var som värst. Värt att prova vakna då och äta om du har lätt att somna om. 

• Anonym (Ts)
    Liliciou skrev 2023-01-24 15:24:55 följande:

Är i vecka 12 nu så börjar kunna äta lagad mat igen om det är mat jag åt som barn men innan var det mest kall mat. För mig var det stora problemet matos och värmen har du provat att äta maten kall? 

Tips på mat:

Mackor (köpt frallor och älskat det)
    Flingor i olika former 
    Blivit godissugen igen så lite godis ibland även chips fungerar ok (bättre än inget) 
    Blåbärssoppa och nyponsoppa 
    Kräm med olika smaker. Jordgubbssmak va min favorit
    Dippa grönsaker i dipp du gillar. 
    Frukt i mänger. Fruktasallad i stora lass och är gravidhjärnan sugen på glass passar ju vaniljglass utmärkt till. 

Lagad mat jag kunde äta kall:

Pannkakor 
    Kalla makaroner med något till. Ibland bara ketchup och ibland med typ en matsked kall köttfärsås (vegetarisk i mitt fall). Fungerar samma med ris och lite sås. 
    Kall pizza (gick ibland men ibland kom det upp så wild card) 
    Tacos! Vänta till köttfärsen svalnat och blanda det du vill ha. Jag har ibland dumpat allt i en skål och ätit som sallad med lite nachos till. 
    Kalla fisk (äter sushi då och då på ett ställa jag litar på och tyckte i mig kall potatis och lax på jul). 
    Havregrynsgröt (det luktar så lite så har gått ok även varm i små portioner) 
    Äter du kyckling kanske en färdig lagad kyckling kan fungera om den köpa i förväg och du äter den kall? Eller om någon lagar kyckling åt dig. Inte provat men tänker att det kanske kan fungera då kyckling är ganska snäll i smaken. 

Utöver det har jag ätit små portioner ofta och får ALL mat serverad av min man. Kan inte öppna kylskåpet utan att bli illamående för det luktar skit. Om du har en partner kanske hen kan hjälpa dig om hen kan/ni inte redan provat det. Jag hade/har nästan inget illamående mellan typ 3-6 på morgonen så åt bannan och gröt då när det var som värst. Värt att prova vakna då och äta om du har lätt att somna om. 

Åh, grönsaker i dipp tror jag kommer funka - det ska jag ha att småäta!

Har inget illamående nattetid så har faktiskt gjort nattmackor och ätit när jag vaknat, det har också hjälpt lite mot morgonillamåendet eftersom jag inte är tom när jag vaknar. Tänker att det gör att jag får i mig lite iaf.
  • Anonym (Många bäckar små)

Ett tag kunde jag bara äta små portioner och munsbitar så jag såg till att ha massor av matigare snacks tillgängliga.

Köp hem grönsaker som gurka, bladselleri, morötter, paprika, små tomater, mm, skölj, skär upp och fördela i lagom stora portioner så att det räcker för 3-4 dagar i stöten.
    Nötter
    Bitar av kyckling filé eller annat kött som funkar både varmt och kallt
    Kokta ägg - koka flera och ha i kylen.
    Granola och flingor (funkar torra)
    Frukt, gärna uppskuren, eller i smoothies. Smoothie som blir över kan du frysa in i små isbitar som kan vara goda att suga på eller äta som glass.
    Ost eller nötsmör på kex (när jag behövde mer kalorier!)
    Frys in små portioner av dina vanliga favoriträtter. Även om du inte kan med tanken på en hel måltid så kanske en halv deciliter skulle kunna slinka ner?

• xnfsm

Rostade mackor (tex med avokado på)
    krispig gurka med örtsalt
    citrusfrukter
    potatis (med smör)
    omelett med sallad till (om du klarar ägg)
    keso med nötter och frön
    Kall fil och flingor
    sötmandel
    kall smoothie
    fräsch sallad och lax med citron på 

Skrev allt jag kommer på som jag själv har tyckt vara ok mer än 1 gång under graviditeten  

Svar på tråden Tips på mat som gravid…