• Thu 26 Jan 2023 18:25
    4488 visningar
    12 svar
    12
    4488

    Armbåge

    Hej, vet inte riktigt vilket forum jag ska ställa frågan i. Men jag har en armbåge som jag fallit på. Och den har börjat låta och knäppa i vissa lägen. Det är antagligen brosket som blivit ojämnt. Undrar om det skulle gå att jämna till brosket på den med en operation? Skulle i så fall bli på en privat klinik. Skulle en privat klinik ta emot mig?


    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Armbåge
  • Anonym (Sbc)
    Thu 26 Jan 2023 18:39
    #1

    Menar du att du ska betala ur egen ficka?

  • Thu 26 Jan 2023 18:41
    #2

    Ja, jag tror inte primärvården hjälper mig i detta fall. Men till frågan. Tror ni att det gåra att lösa det här så den inte knäpper och har sig med operation?

  • Anonym (VVV)
    Thu 26 Jan 2023 19:33
    #3

    Har du ens gått till vårdcentral eller liknande? Börja med det.

  • Thu 26 Jan 2023 19:35
    #4

    Jag tror inte de tar emot mig bara. Visst kan jag börja med det.

    Någon med input på själva frågeställningen: går det här att operera, så att brosket jämnas till?

  • Anonym (123)
    Thu 26 Jan 2023 19:44
    #5
    klasirie skrev 2023-01-26 19:35:20 följande:

    Jag tror inte de tar emot mig bara. Visst kan jag börja med det.

    Någon med input på själva frågeställningen: går det här att operera, så att brosket jämnas till?


    Nej, broskskador är jättesvårt. Skadat brosk går inte att reparera. Det har gjorts försök men det har givit dåliga resultat.
    Det är vad jag fått veta efter en knäskada.

    Jag äter glukosamin dagligen, tycker det håller det i någorlunda schack.

    Fyra år sedan jag skadade knät.
  • Thu 26 Jan 2023 19:47
    #6

    Ska väl gå att slipa till det så att det blir jämnt? Behöver inte repareras, bara slipas till.

  • Thu 26 Jan 2023 21:13
    #7

    Du vet ju inte ens om det är fel på brosket och pratar ändå om en operation privat? Gå på V.c. Det är alltid där man börjar vid skador. Då får du en diagnos och får även veta vad behandlingen bör bli. Jag skulle inte tro operation är det första de tänker på. Men ring och boka tid. Ingen här vet felet med din armbåge.

  • Thu 26 Jan 2023 21:18
    #8

    Det knäpper och låter, och sjukgymnasten sa att det var brosket. Vad skulle det annars vara?

    Som sagt, VC, bli undersökt av en läkare som ställer diagnos? Jag har röntgat armbågen och de sa inget om den.

    Läst att man kan debridera (slipa till) broskdefekter i knäet där man har 50 procent av broskskiktet kvar. Gäller samma för armbåge?

    Någon kunnig som kan ge svar om man kan jämna till (slipa till) brosket i armbåge med operation? Det är det jag undrar över. Om det är brosket eller inte som knäpper, är en annan fråga.

  • Thu 26 Jan 2023 21:25
    #9

    Här står nog allt du behöver veta. Men det krävs en ordentlig diagnos först.

    www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/ortopedi/broskskador/

  • Thu 26 Jan 2023 21:30
    #10
    Jag har läst den. Men står inte specifikt om armbåge. Men om min diagnos stämmer, och det är brosket som luckrats upp (blivit ojämnt), går det att ordna med en operation i så fall?

    Funderar på att göra en ordentlig diagnos. Men för närvarande undrar jag här på forumet, om någon kunnig person vet om man kan jämna till brosket i armbågen så den inte knäpper och knakar?
  • Fri 27 Jan 2023 14:02
    #11
    klasirie skrev 2023-01-26 21:30:21 följande:
    Jag har läst den. Men står inte specifikt om armbåge. Men om min diagnos stämmer, och det är brosket som luckrats upp (blivit ojämnt), går det att ordna med en operation i så fall?

    Funderar på att göra en ordentlig diagnos. Men för närvarande undrar jag här på forumet, om någon kunnig person vet om man kan jämna till brosket i armbågen så den inte knäpper och knakar?
    Det kan bara en läkare yttra sig om efter ordentlig undersökning.
  • Thu 2 Feb 2023 19:03
    #12

    Ja, visst är det så. Men teoretiskt borde det vara möjligt. Går broskskiktet inte ned med än 50 procent, borde det vara möjligt. Det är min tanke, i alla fall.

Svar på tråden Armbåge