• Anonym (Förstagångsmamma)

    Sambo klagar på vad jag gör om dagarna

    Vi fick barn för två veckor sen och sen dess har jag varit ensam med vår bebis två gånger, senast idag. Lillen har varit missnöjd hela dagen och är bara nöjd när han får vara i min famn. Tycker att det är lite läskigt att vara själv med honom när allt är så nytt och man är på helspänn hela tiden och inte nog med det så hinner man knappt med sig själv. Har tröstat, ammat och bytt blöjor konstant under dagen. Ändå kommer sambon hem från jobbet och ifrågasätter direkt varför vi inte har varit ute och gått och varför jag inte har handlat. 


    Har inte direkt prioriterat att ta oss ut idag och vi bor dessutom på tredje våningen utan hiss så det är ett mission i sig att ta sig ut med barnvagn. Nu har min sambo varit arg hela kvällen och jag känner mig som världens sämsta mamma, vilket han inte direkt sa emot 😭 Varför gör han såhär när vet att allt redan är så känsligt? Det är mitt första barn och hans tredje. 

  • Svar på tråden Sambo klagar på vad jag gör om dagarna
  • Anonym (Förstagångsmamma)

    Kan tillägga att jag inte gärna går in i butiker med bebis just nu pga rs och alla andra virus som går just nu. Tänkte att vi kunde handla tillsammans i så fall och att någon väntar utanför. 

  • Anonym (Violett)

    Helt orimlig reaktion från din sambo! Herregud du har precis fött! 2 veckor är INGENTING. Varför kan inte han handla på vägen hem??? Och varför stör det honom att du inte varit ute och gått?
    Detta får en att undra om han är avundsjuk på att du kan vara hemma medans han jobbar och därför vill att du också ska vara ute och göra saker?
    För jag förstår helt ärligt inte grejen med att bli arg över något sådant???

  • MsM84

    Helt orimligt av honom! Ni kanske bör diskutera förväntningar på varandra? Ettvtips - som föräldraledig är ditt jobb att ta hand om bebis. 

  • Anonym (Idiot)

    Åh, jag blir så arg så jag kokar när jag läser om ditt svin till sambo! Du är verkligen ingen dålig mamma! Du har nyss fött barn för sjutton gubbar. Precis börjat lära känna ditt barn, är ovan, försöker få till allt och sen har han mage att klaga?! Jag hade slängt en bajsblöja i huvet på han och sagt några väl valda ord. Han får väl handla själv då eller är han totalt handfallen? Gå ut i din sits är ju bara glömma. Varför fattar han inte det? Man ska inte gå ut med nyfödda bland folk i dessa rs-tider. Promenader hinns ju med sen. Nu ska du prioritera den lille och allt runt det. Resten får din sambo göra.

    Jösses, jag finner inga ord. Du måste sätta ner foten innan det här eskalerar.

  • Anonym (äää)

    Jag tycker också att han kan handla på vägen hem, han som bara har sig själv att ta hand om just då. 
    Sedan är det väl bra om ni kommer ut en stund varje dag men jag har också bott i lägenhet och kämpat med (tvilling)vagn upp och nedför trappan, inte det roligaste man har liksom. 

    Du skriver han redan har barn - vem var det som tog hand om dem den första tiden? 

    Tycker du ska sätta hårt mot hårt och tala om att han inte har rätt att sura. Du gör på ditt sätt och när han är pappaledig gör han på sitt! 

    Är det viktigt med tex shopping vissa dagar får ni bestämma hur ni ska hantera det.

  • Anonym (Anna)

    Du har nyligen fått barn och
    allt är nytt för dig .Det kommer en tid du kommer att gå ut med bebisen såklart.Sätt gränser till din sambo han verkar trög i sitt tänkande .Han har ju redan barn ,dessutom har han inte varit gravid och gått igenom förlossning.

  • Avenia

    Fy fan så arg jag blir. Det här är en jobbig tid för dig, han borde handla!!! Han borde fixa mat och städa! Det han gör är så vidrigt. Det är en heltidssyssla att ta hand om ett så litet barn och jag är så innerligt ledsen att han förstör den här upplevelsen för dig.

    När vi fick våra barn var min sambo där och servade mig. Han visste att jag hade fullt upp med bebis. Vet din kille att mång mammor kämpar med att ens ha tid att duscha?!?!?

  • Anonym (X)

    Fullkomligt orimlig reaktion av honom, säger jag som tvåbarnspappa. Han borde dessutom förstå bättre som har barn sen tidigare. Den som jobbar är den som fixar den typen av markservice, det som den föräldraledige fixar är bonus framförallt om nyförlöst mamma. Sunt förnuft och empati

  • Anonym (Förstagångsmamma)

    Kan inte citera inläggen av någon anledning. 


    Jag förstår verkligen inte heller varför han är så orimligt irriterad för att jag bland annat inte tagit mig ut idag. Vi gick ju inte ens ut på promenader varje dag under de 10 dagarna vi hade ihop nu i början. 

    Han är dessutom sur för att han påstår att jag inte låter honom mysa med vår son utan att jag ska komma och ?förstöra?. Nu senast för att han ville amma(!). Men enligt sambon behövde han inte alls det... Nu gick han och la sig men säger att han inte kan slappna av pga irritation och jag gråter för att han får mig att känna mig så kass.  

    Blir orolig hur det ska gå med allt framöver när han redan bråkar om saker och lägger sig i hur mina dagar ser ut. Ska jag känna stress inför att han ska komma hem och jag inte har gjort tillräckligt? Blir så ledsen att han skuldbelägger mig istället för att peppa och få mig att känna mig som en bra mamma som gör vad jag kan. 

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Förstagångsmamma) skrev 2023-01-26 22:04:22 följande:

    Kan inte citera inläggen av någon anledning. 


    Jag förstår verkligen inte heller varför han är så orimligt irriterad för att jag bland annat inte tagit mig ut idag. Vi gick ju inte ens ut på promenader varje dag under de 10 dagarna vi hade ihop nu i början. 

    Han är dessutom sur för att han påstår att jag inte låter honom mysa med vår son utan att jag ska komma och ?förstöra?. Nu senast för att han ville amma(!). Men enligt sambon behövde han inte alls det... Nu gick han och la sig men säger att han inte kan slappna av pga irritation och jag gråter för att han får mig att känna mig så kass.  

    Blir orolig hur det ska gå med allt framöver när han redan bråkar om saker och lägger sig i hur mina dagar ser ut. Ska jag känna stress inför att han ska komma hem och jag inte har gjort tillräckligt? Blir så ledsen att han skuldbelägger mig istället för att peppa och få mig att känna mig som en bra mamma som gör vad jag kan. 


    Du är en bra mamma och fokus ska ligga på bebisen nu.Fokus ska inte ligga hos honom .Undrar hur han behandlade sitt ex..
Svar på tråden Sambo klagar på vad jag gör om dagarna